تجمع مقابل کاخ سفید در هفدهمین سالگرد تأسیس زندان گوانتانامو+ تصاویر

ده‌ها نفر از مردم واشنگتن در هفدهمین سالگرد تأسیس گوانتانامو در اعتراض به تعطیل نشدن این زندان مخوف، مقابل کاخ سفید تجمع کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست آی، روز پنجشنبه ده‌ها نفر از فعالان موافق تعطیلی زندان گوانتانامو در یک پارک مقابل کاخ سفید تجمع کردند و خواستار بسته شدن این زندان مخوف شدند.

تظاهرکنندگان با پوشیدن لباس نارنجی مخصوص زندان گوانتانامو و قرار دادن کیسه‌هایی سیاه بر روی سر خود، پشت به کاخ سفید ایستادند و به این شکل اعتراض خود را نشان دادند.

این تظاهرات به مناسبت هفدهمین سالگرد تأسیس زندان گوانتانامو و ۱۰ سال پس از وعده باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر تعطیل کردن این زندان برگزار شد. اوباما حتی یک فرمان اجرایی برای تعطیل کردن این مرکز را امضا کرده بود که با مخالفت‌های کنگره مواجه شد. دونالد ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی وعده داد که این زندان را تعطیل نکند. وی پس از پیروزی در انتخابات فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن دستورالعمل سال ۲۰۰۹ اوباما برای تعطیلی گوانتانامو را لغو کرد.

تظاهرات مقابل کاخ سفید در هفدهمین سالگرد تأسیس زندان گوانتانامو+ تصاویر

تظاهرات مقابل کاخ سفید در هفدهمین سالگرد تأسیس زندان گوانتانامو+ تصاویر

یک خبرنگار انگلیسی که در میان این تظاهرکنندگان حضور داشت، گفت: امروز ۶۲۱۰ روز است که این مرکز بازداشت باز است. این یک زندان معمولی نیست. این یک زندان برای زندانیان جنگی نیست که افراد دوره محکومیت خود را بگذرانند. گوانتانامو مکانی است که مردم بدون داشتن حتی کوچکترین حقوق بشر در آن زندانی هستند.

در زمان دولت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا و به دنبال تهاجم این کشور به افغانستان در اواخر سال ۲۰۰۱، ارتش این کشور به سرعت اقدام به ساخت این زندان کرد. در طول سال‌ها در حدود ۷۸۰ نفر در گونتانامو زندانی شده اند که مقامات آمریکایی می‌گویند بیشتر این افراد وابسته به گروه‌های تروریستی بوده اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که گوانتانامو از سال ۲۰۰۸ هیچ زندانی دیگری را به این زندان نفرستاده است. در زمان دولت بوش و اوباما تعدادی از زندانیان گونتانامو آزاد شدند. امروزه همچنان ۴۰ نفر در این زندان در بازداشت به سر می‌برند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تظاهرات ، کاخ سفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار