آمریکا برخی از زندانیان داعشی را به گوانتانامو می‌فرستد

مقامات آمریکایی و اروپایی اعلام کردند واشنگتن تصمیم دارد صد‌ها تن از بازداشت‌شدگان داعشی را به زندان گوانتانامو منتقل کند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ان‌بی‌سی، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در نظر دارد برخی از بازداشت‌شدگان داعشی، از جمله دو تن را که در قتل گروگان‌های آمریکایی و اروپایی دست داشتند، در پی خودداری دیگر کشور‌ها از پذیرش آن‌ها، به زندان مخوف گوانتانامو بفرستد.

به موجب این گزارش، پنج تن از مقامات آمریکایی و دو دیپلمات اروپایی اعلام کردند دولت ترامپ تصمیم دارد صد‌ها تن از بازداشت‌شدگان داعشی را به یک زندان در عراق بفرستد و برخی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را به بازداشتگاه گوانتانامو منتقل کند.

این مقامات اعلام کردند بازداشت‌شدگانی که به عراق فرستاده می‌شوند تحت نظارت نگهبانان عراقی نگهداری می‌شوند، ولی آمریکا در صورتی که امکان اعزام آن‌ها به کشور‌های متبوعشان وجود نداشته باشد، حق بازجویی و پیگرد قانونی آن‌ها را برای خود محفوظ می‌داند.

این در حالیست که دموکرات‌ها در کنگره و گروه‌های حقوق بشری مخالف اعزام بازداشتی‌های جدید به گوانتانامو هستند و می‌گویند داعشی‌های متهم به قتل آمریکایی‌ها باید به جای ادامه بازداشت تا مدت نامعلوم بدون تفهیم اتهام، در دادگاه فدرال محاکمه شوند و به سزای اعمال خود برسند.

سناتور «جین شاهین» ضمن ابراز نگرانی از اینکه انتقال تروریست‌ها به زندان گوانتانامو در نهایت ممکن است موجب تقدیس آنان در افکار عمومی کشورهایشان شود، از دولت ترامپ خواست تا مظنونان را در دادگاه‌های غیرنظامی فدرال پای میز محاکمه بکشاند.

به گفته مقامات، زندانیانی که به عراق یا گوانتانامو فرستاده می‌شوند از میان گروهی از حدود 600 زندانی انتخاب خواهند شد که هم اکنون در اسارت نیرو‌های دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا در نواحی تحت کنترل معارضان مسلح در سوریه نگهداری می‌شوند.

مقامات آمریکایی در نشست ماه فوریه وزیران دفاع در رم مذاکرات با دیگر کشور‌ها را به منظور پذیرش برخی از این بازداشت‌شدگان آغاز کردند.

گفته می‌شود به رغم مخالفت اولیه برخی کشور‌ها با استرداد این زندانیان، آمریکا موفق شده است چندین کشور را به پذیرش اتباعشان متقاعد کند.  اوایل این ماه مقدونیه هفت تبعه زندانی و لبنان هشت تبعه زندانی خود را تحویل گرفت.

انتهای پیام/

تصمیم دولت ترامپ برای انتقال برخی داعشی‌ها به گوانتانامو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار