مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان؛

بهره مندی ۹۸ درصد خانوار شهری در خوزستان از نعمت گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان از بهره مندی ۹۸ درصد خانوار شهری در استان از نعمت گاز خبر داد.

خوزستان دومین مصرف کننده گاز در کشور استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالله ابول پور، مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان در نشستی که با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: در حال حاضر حدود ۹۶۷ هزار مشترک و به عبارتی دیگر ۹۸ درصد خانوار شهری از نعمت گاز بهره‌مند هستند و تنها ۲ درصد خانوار شهری وجود دارد که با توجه به توسعه شهر‌ها از این نعمت محرومند، علاوه بر این شهر قلعه خواجه و آبژدان در شهرستان اندیکا بدلیل صعب العبور بودن لوله کشی گاز ندارند که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته سال جاری عملیات گازرسانی به این شهر‌ها در حال اجرا است و تا پایان سال ۹۸ این عملیات به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: در بخش روستایی حدود ۷۹ درصد روستا‌هایی که بالای ۲۰ خانوار دارند تحت پوشش عملیات شبکه گذاری گاز قرار گرفته اند.

ابول پور با اشاره به اینکه درحال ۴ هزار و ۵۰ روستا در خوزستان وجود دارد بیان داشت: تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ روستا بیش از ۲۰ خانوار دارند که از این تعداد یکهزار و ۷۶۳ روستا گازرسانی شده اند و حدود ۷۰۰ روستا تا پایان سال ۹۸ گازرسانی خواهند شد و امیدواریم با بهره مندی و پوشش این روستا‌ها از نعمت گاز به عنوان "استان سبز" معرفی شویم و پایان پروژه‌های اجرایی در استان را در سال ۹۸ جشن بگیریم.

استان خوزستان در حال حاضر از نظر مصرف گاز با ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز در سال گذشته در جایگاه دوم در کشور قرار دارد که از این میزان حدود ۹۵ درصد در بخش صنعت و ۵ درصد در بخش خانگی مصرف شده است.

وی با بیان اینکه این میزان مصرف گاز هم تهدید و هم فرصت محسوب می‌شود، بیان کرد: باتوجه به اینکه استان خوزستان یک استان گرمسیر است و هر شعله گازی که سوزانده می‌شود محصول این شعله تولید آب و دی اکسید کربن بوده و در نتیجه سبب تولید گاز‌های گلخانه‌ای و در نهایت آلودگی محیط زیست شده و تهدید محسوب می‌شود.

ابول پور اذعان داشت: این میزان مصرف گاز از این نظر فرصت محسوب می‌شود چراکه از دیگر سوخت استفاده نکردیم و باعث شدیم نیروگاه‌ها و صنایع از سوخت پاک استفاده کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با استفاده صنایع و نیروگاه‌ها از گاز امیدواریم ۹۵ درصد کنونی استفاده از گاز توسط بخش‌های مذکور به ۹۸ درصد در سال ۱۴۰۰ برسد و گاز به عنوان ماده و سوخت اصلی خود استفاده نمایند.

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان در ادامه افزود: در کمیته رهبری استان، ستاد نخبگان خوزستان تصمیم گرفتیم که به عنوان "تحسین برانگیزترین شرکت گاز در سطح کشور" از نظر ارائه خدمات به متقاضیان و مشترکان در سال‌های آتی شویم که این مهم با یک کار تیمی در همه ارکان سازمان و پایبندی به همه وظایف سازمانی محقق می‌شود.

بالا بودن ضریب ایمنی شبکه گاز در استان خوزستان

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان اظهار کرد: خوشبختانه ضریب ایمنی شبکه گاز در استان بالا است، ولی از سوی دیگر خوزستان با تمام استان‌های کشور تفاوت‌های خاص دارد، چراکه سفره‌ای از لوله‌های مختلف آب، گاز، نفت، پتروشیمی وجود دارند علاوه بر آن دستگاه‌های حفاری در همجواری این لوله‌ها و نیز مجاورت با دریا و خوردگی این لوله‌ها دغدغه و نگرانی در این خصوص ایجاد می‌نماید.

این مقام مسئول در ادامه افزود: برای به حداقل رساندن خطرات از سیستم پایش کاتدی استفاده کردیم و لوله‌های گازرسانی از ابتدا تا هم اکنون حفاظت کاتدیک می‌شوند و بصورت ماهانه و فصلی از سوی عوامل بخش ایمنی و اچ اس دی مورد پایش قرار می‌گیرند و بازدید فنی، واحد مهندسی، واحد بهره برداری بر لوله‌های گازرسان نظارت و کنترل دارند.

عبدالله ابول پور بیان داشت: با توجه به اینکه ایران دومین تولید کننده گاز در دنیا محسوب می شود، استراتژی کشور این است که گاز جایگزین سوخت های فسیلی از جمله؛ نفت، مازود و گازوئیل شود.

وی تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد از ۱۸ میلیارد گاز تولید شده توسط پتروشیمی ها، ۴۱ درصد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را ۵.۶ مصرف شده است.

وجود ۱۸ پروژه شهری و ۳۲ پروژه روستایی گازرسانی فعال در خوزستان

در ادامه این نشست کریم خسافی، رییس خدمات فنی و مهندسی شرکت گاز استان خوزستان گفت: در حال حاضر ۵۲ پروژه گازرسانی فعال در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ پروژه شهری و ۳۲ پروژه روستایی است.

وی بیان داشت: بخش شبکه‌های شهری ۱۱۶ کیلومتر و بخش پروژه‌های روستایی ۲۶۴ کیلومتر را به خود اختصاص داده اند.

خسافی با اشاره به اینکه پروژه گازرسانی به ۳۴۳ روستا در استان فعال هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۹۴ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده اند و ۲۴۹ روستای دیگر در برنامه قرار دارند.

رییس خدمات فنی و مهندسی شرکت گاز استان خوزستان در ادامه اذعان داشت: هم اکنون ۶ پروژه فعال شامل ۳ پروژه شهری و ۳ پروژه روستایی در کلانشهر اهواز فعال است و علاوه بر آن تعدادی پروژه گاز رسانی در شهر‌های سوسنگرد، آبادان، آغاجری، امیدیه، بهبهان، سردشت زیدون، خرمشهر، رامشیر، رامهرمز، بندرامام خمینی (ره)، هفتکل، اندیمشک، اندیکا، ایذه، دهدز، باغملک، حمیدیه، دزفول، شادگان، شوشتر، شوش، مسجدسلیمان و هویزه فعال هستند و امیدواریم تا پایان سال ۹۸ به پایان برسند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۹ درصد استان خوزستان از گاز بهره‌مند هستند بیان کرد: با پایان این پروژه‌ها این رقم به ۹۲ درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/گ

گاز رسانی به روستاها

برچسب ها: شرکت گاز ، وزارت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.