پور ابراهیمی مطرح کرد:

پیشنهاد اصلاح یک بند بخشنامه رفع تعهد ارزی/قیمت کالا‌ها طی ۲ تا ۳ ماه آینده کاهش می‌یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشنامه جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات باید اصلاح شود.

به گزارش  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محپدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسون افتصادی مجلس در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خواستار اصلاح بند پایانی بخشنامه رفع تعهد ارزی شد.

وی یادآورشد: با وجود صدور بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی، به شدت صادرکنندگان از این بخشنامه هم گلایه دارند.

پورابراهیمی خواستار اصلاح بند آخر بخشنامه رفع تعهد ارزی شد و گفت: براساس این بند زمان اجرای قانون از روز ٢١ فروردین است و این موضوع باعث مشکلات فراوانی شده است.

پورابراهیمی در عین حال از بانک مرکزی، وزارت صنعت و دولت به دلیل آنکه بسیاری از مشکلات صادرکنندگان با بخشنامه جدید رفع شده، تشکر کرد.

بورس هرگونه انعطاف پذیری را به بخش خصوصی خواهد داشت


در ادامه شاپورمحمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس هرگونه انعطاف پذیری به بخش خصوصی را خواهد داشت، بنابراین هرگونه ایرادات دیگر را به بورس نسبت ندید.

پورمحمدی افزود: سازمان بورس آمادگی دارد تا هر توافقی را که بخش خصوصی با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌دهد را پیاده‌سازی کند.

وی ادامه داد: بورس کالا یک ابزار است که یک تفاوت با کُنج اتاق مدیران دارد که شامل شفافیت و رقابتی بودن است.

رئیس سازمان بورس در پایان گفت: ما از دولت درخواست کردیم اجازه دهد سقف قیمت برداشته شود که در این رابطه شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رئیس‌جمهور و جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک کردند تا اکنون سقف قیمتی نداشته باشیم.

ضرورت کاهش قیمت مواد اولیه

در ادامه پدرام سلطانی نایب اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران در این نشست درباره وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی افزود: برای رقابت پذیر کردن صنایع پایین دستی و کاهش دادن قیمت تمام شده تولیدات، فشار باید روی کاهش قیمت مواد اولیه وارد شود.

سلطانی در ادامه تصریح کرد: زمانی که واحدهای پتروشیمی به بهره برداری رسیدند، صنایع پایین دستی هنوز وجود نداشت بنابراین صادرات زیادی شد و بسیاری از آنها معافیت مالیاتی داشتند تا نیاز بازار به صنایع داخلی تامین شود.

چسبندگی قیمت ها در اقتصاد ایران دلیل عمده عدم کاهش قیمت کالاها

بر اساس این گزارش در پایان این نشست پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران جوان تصریح کرد:  چسبندگی قیمت‌ها در اقتصاد ایران، دلیل اصلی عدم کاهش نرخ برخی کالاها با وجود اُفت قیمت دلار طی هفته‌های گذشته است.

وی افزود: وقتی که قیمت دلار بالا و پایین می‌شود، برخی کالاها به سرعت تغییر نرخ می‌دهند که نمونه آن، سکه و طلا است اما برخی دیگر به دلیل چسبندگی قیمت‌ها در اقتصاد ایران، با فاصله زمانی بیشتری واکنش از خود نشان می‌دهند.

پورابراهیمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در صورت استمرار حرکت کاهشی نرخ ارز، ظرف دو تا سه ماه آینده شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم که البته در این زمینه نظارت دولت در قالب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، تعهد ارزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار