دولت آبادی در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برملا شدن جزئیات قتل خاشقجی احتمال باج خواهی از عربستان را منتفی کرد

کارشناس مسائل ترکیه گفت: باج خواهی در پرونده خاشقجی از ارتکاب جنایت هم بدتر است.

برملا شدن جزئیات قتل خاشقجی احتمال باج خواهی از عربستان را منتفی کردبه گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، اردوغان رئیس جمهور ترکیه شخصا در نشست خبری سه شنبه 1 آبان که برای پرونده قتل خاشقجی برگزار شد، سخنرانی کرد که این امر با حاشیه‌هایی همراه بود. اینکه چرا باید شخص اول ترکیه در رابطه با چنین پرونده ای  در مقابل هزاران دوربین و خبرنگار صحبت کند، از طرفی در مورد صلاحیت ترکیه در رسیدگی به این موضوع بحث های بسیاری زیادی مطرح شد؛ بخش دیگری از سولات به این موضوع بازمی گردد که  این جنایت در کنسولگری یعنی خاک عربستان رخ داده ولی برخی تحلیل ها هم حاکی از آن است که قتل این روزنامه نگار در محدوده حاکمیت ترکیه انجام شده و دادستانی این کشور صلاحیت رسیدگی به آن را دارد.

فیروز دولت‌ آبادی کارشناس مسائل ترکیه در در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   در پاسخ به این سوال که چرا در نشست خبری مربوط به موضوع خاشقجی به جای دادستانی ترکیه شخص اردوغان رئیس جمهوری این کشور حاضر شد، گفت: حضور اردوغان در نشست خبری مربوط به قتل روزنامه نگار سعودی به اهمیت موضوع بازمی گردد زیرا این پرونده  در سطح جهانی با واکنش‌های بسیار گسترده‌ای مواجه شده است؛ این جنایت یک قتل سیاسی برنامه ریزی شده علیه مخالفان سیاسی غیر مسلح بود و با توجه به اینکه با یکی از بزرگترین اصول دوره معاصر که صیانت از جایگاه مخالفین حکومت است در تعارض بوده و در واقع به همین دلیل است که شایسته ترین مقام در بیان موضوع و تشریح اقدام جنایت کارانه‌ای که انجام شده، بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رییس جمهور ترکیه محسوب مب شود.

وی در ادامه عنوان کرد: ابتدا در رابطه با قتل خاشقجی اعلام شد  18 نفر در این جنایت نقش داشتند که آنها را به گروه‌های خودسر نسبت می داند و پس از آن مشخص می‌شود تیمی بزرگ متشکل از نیروهای یعودی و حتی افرادی که به مسائل پزشکی قانونی وارد بودند، در این جنایت حضور داشتند. همین امر نشان می‌دهد که این جریان یک قتل کاملا برنامه ریزی شده دولتی است که چنین تیمی برای آن در نظر گرفته اند.

دولت آبادی درباره روابط میان ترکیه و عربستان گفت: روابط این دو کشور چند سال است که بحرانی شده و مسائل حادی را در پشت پرده خود دارد و پرونده خاشقجی  هم تاثیرات بدی را در این بین می‌گذارد و مزید بر علت می‌شود؛ بنابراین عربستان باید به هر شکلی که می‌تواند این لکه ننگ با پذیرفتن مسولیت آن پاک کرده و هزینه آن را بپردازد تا شرایط لازم را برای برقراری رابطه متعارف با ترکیه برقرار شود؛ زیرا تاثیرات این ماجرا بسیار منفی است، به گونه‌ای حاکمیت ملی ترکیه را نقض کرده است و برای آنکارا هم گران تمام می‌شود .

این کارشناس مسائل ترکیه در مورد اینکه تا چه اندازه احتمال دارد ترکیه در پرونده خاشقجی  قصد باج خواهی از عربستان را داشته باشد گفت: به نظر من مسئله باج‌ خواهی ترکیه از عربستان در حد گمانه‌زنی است؛ سعودی‌ها از این قبیل رفتارها زیاد دارند، اما نمی‌توانند در مورد مسئله‌ای که رو شده و ابعاد آن تا این حد گسترده است چنین رفتاری داشته باشند. در ابتدا عربستان منکر قضیه می‌شد اما زمانی که ابعاد آن مشخص شد بهترین کار پذیرش آن بود بنابراین ربطی به باج‌خواهی و مسائلی از این دست ندارد.

وی در رابطه با موضوع قتل خاشقجی بیان کرد: موضوع قتل خاشقجی بسیار منحصر به فرد است و حداقل می‌توان گفت که در این دهه های اخیر موردی را به این شکل فجیع برنامه‌ریزی شده و ناشیانه نداشتیم و به همین دلیل ترکیه باید پاسخگو باشد؛ زیرا کشوری دیگر به خود اجازه داده در داخل خاک ترکیه یک همچین اقدامی را انجام دهد و به همین دلیل آنکارا باید پاسخگو بوده و به دولت عربستان فشار بیاورد.

دولت آبادی در رابطه با سیاست های واشنگتن در قبال قتل خاشقجی ، خاطر نشان کرد:. ترکیه با توجه به اسناد برملا شده موضع‌گیری کرد. گرچه ترامپ به خاطر روحیه باج‌گیرانه‌ای که دارد به این قتل هم از زاویه باج‌گیری از عربستان توجه داشت؛ اما در خود قتل فی‌نفسه هیچ چیزی متوجه آمریکا نیست حالا اگر بخواهند این قضیه را ابزار باج‌خواهی بکنند کار خلاف اخلاقی است که بدتر از خود جنایت محسوب می شود که نسبت به آن حساس بوده و واکنش نشان داد.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره  مسولیت‌هایی که این قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی برای ترکیه به دنبال دارد، عنوان کرد: این نوع اقدامات برای ترکیه نشان دهنده این است که این کشور می‌تواند محیط نا امنی برای کسانی باشد که دنبال فضا و محیط آزادتری برای انجام وظایف انسانی و سیاسی خودشان هستند و این بدترین پیامدی است که برای آنکارا در پی دارد و باید برای ترمیم این موضوع تلاش بکنند؛ به همین دلیل ترکیه برخورد شدیدی با عربستان می‌کند تا سایرین تصور نکنند که این کشور محل حصر مخالفین و منتقدان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد یا مسولیت تماما بر عهده عربستان است، تصریح کرد: این موضوع از جنبه حقوقی ممکن است محل بحث باشد اما، حقیقت این است که ترکیه باید بخش مهمی از این تحقیقات باشد؛ زیرا این جنایت در سرزمین آن ها  اتفاق افتاده است و برخی با قصد و برنامه‌ریزی قبلی برای قتل وارد خاک ترکیه شدند. اینکه سفارت‌خانه یا کنسولگری خاک کشور دیگری تلقی می‌شود به این معنا نیست که درخاک خود هر کاری را می‌توان انجام دهند. حتی اگر عربستان در داخل خاک خودش هم جنایت بکند باید پاسخگو باشد چه برسد به اینکه اقدامی نقض قوانین کشور دیگری هم باشد؛ درنتیجه رسیدگی آنکارا به قتل خاشقجی وجاهت قانونی، اخلاقی و سیاسی دارد و ترکیه حتما باید بخشی از این قضیه باشد؛ زیرا سرنوشت این جسد در ترکیه نامعلوم است و باید بقایای این فرد پیدا شده و افرادی که این جنایت را مرتکب شدند مورد محاکمه قرار بگیرند. برخورد با قتل خاشقجی باید به گونه ای باشد که دولت‌های فاشیستی مانند عربستان دیگر اجازه چنین اقداماتی را به خود ندهند. مسببین آن حتی اگر بالاترین مقام سیاسی عربستان هم باشد، حتما باید محاکمه شوند به خاطر ارتکاب چنبن جنایت عالمانه مورد محاکمه قرار بگیرند.

دولت آبادی در پایان اظهار کرد:دلیل اینکه  ترکیه به صورت قطره‌چکانی اطلاعات مربوط به قتل خاشقجی را منتشر می کند به رویه‌ حاکم بر چنین پرونده‌هایی است. حتی یک بازپرس قتل هم روز اول تمام اطلاعات را منتشر نمی‌کند؛ این اطلاعات باید ده‌ها بار چک، کنترل و مورد بررسی قرار بگیرد و کارشناسان آن را ببینند؛ زیرا هنوز هم بخشی از جنبه‌های آن مشخص نشده و ممکن است دادن اطلاعات باعث از بین رفتن آثار جرم شود. آنها هنوز هم به بسیاری از جنبه های این قتل دسترسی پیدا نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار