استاندار خراسان رضوی:

اروپا آماده موج جدید مهاجرت پناهندگان افغان از ایران باشد/تحریم‌ها باعث شده تا زندگی برای پناهجویان در ایران اقتصادی نباشد

اروپا آماده موج جدید مهاجرت پناهندگان افغان از ایران باشند/تحریم‌ها باعث شده تا زندگی برای پناهجویان در ایران اقتصادی نباشداستاندار خراسان رضوی گفت:تمام تلاش ما آن است که شرایط مناسبی برای پناهجویان فراهم کنیم، اما بهترین شرایط برای هر پناهجو بازگشت به وطن خود با حفظ امنیت و آرامش است.
به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در دیدار با کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان سازمان ملل گفت:باید تلاش و تمرکز کمیساریای ملل متحد و کشور‌های مختلف ایجاد شرایط امن وپایدار برای بازگشت پناهجویان به کشورشان باشد و این جز در سایه کمک همه کشور‌ها میسر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها است کشور ما و خراسان رضوی به خاطر شرایط جنگ و ناامنی در افغانستان میزبان جمعیت قابل توجهی از مهاجران افغانی است افزود: چنانکه امروز ۳۲۰ هزار پناهجوی این کشور در خراسان رضوی زندگی می‌کنند و حدود ۸۰ هزار دانش آموز آنان در مدارس و ۶ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های استان تحصیل می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: ۴۰ هزار نفر از این پناهندگان هم اکنون با پروانه کار قانونی، شاغل هستند و بخشی هم بدون پروانه کار می‌کنند و جمعیت زیادی از آنان در ایران ازدواج کرده اند.

رشیدیان افزود: در این میان شرایط جدیدی که در حوزه تحریم‌های آمریکا بر اقتصادی کشورتحمیل شده، موجب شده تا زندگی برای بسیاری از پناهجویان در داخل ایران اقتصادی نباشد.

وی تصریح کرد: این وضعیت موج جدیدی از مهاجرت این پناهندگان را به سمت کشور‌های غربی ایجاد می‌کند که باید کمیساریرا برای این موج جمعیتی از الان برنامه ریزی کند تا در مسیر رسیدن به کشور‌های اروپایی فجایع انسانی گذشته رخ نداده و زمینه برای پذیرش آنان در این کشور‌ها فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد شرایط پایدار و توام با توسعه یافتگی در درون افغانستان برای فراهم شدن زمینه بازگشت این جمعیت را به موطن شان، گفت: در عین حال باید بر اساس واقعیت‌ها مسائل را دید، تفکرو پیش بینی نموده و عمل و اقدام موثر کرد.

رشیدیان افزود: خواست ما آن است که کشور‌های اروپایی با همکاری کمیساریا زمینه و ظرفیت پذیرش این تعداد جدید پناهجو را در اروپا داشته باشند تا شاهد فجایع انسانی که در سال‌های قبل در مسیر این مهاجرت‌ها رخ داده نباشیم.

وی تصریح کرد: در این میان برای میزبانی پناهندگان موجود نیاز به کمک‌های بیشتری کشور‌های مختلف هستیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به پدیده جدید ورود غیرقانونی کودکان افغان به صورت غیر قانونی به ایران و ابراز نگرانی نسبت به این موضوع گفت:: باید کمیساریا نسبت به ایجاد شرایطی برای حمایت این کودکان در خانواده هایشان درون افغانستان اقدام موثری انجام دهد تا از این پدیده و مسائل و تبعات بعدی آن جلوگیری شود.


امیدواریم شرایط سیاسی تاثیری بر ارزش‌ها و خدمات انسان دوستانه نداشته باشد



فیلیپ گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم در این دیدار گفت:تمرکز کاری ام بر موضوع پناهندگان افغانی در کشور‌های مختلف است و دو سال قبل در همین سمت بازدیدی از این منطقه و کشور‌های پناهنده پذیر و افغانستان داشتم و امروز هم بازدید مجددی دارم.

وی افزود:پیام اصلی این سفر آن است که بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی مهم حمایت خاص از کشور‌های میزبان پناهجویان است.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد گفت:همچنین اقدام و سیاست‌های ارزشمندی که برای قانونمند کردن حضور افغان‌های فاقد مدرک در ایران انجام می‌شود را به اطلاع کشور‌های دیگر برسانم و پیگیری‌های لازم برای حمایت‌ها خیلی بیشتر از گذشته را در این حوزه دارم.

وی ادامه داد: حمایت کشور‌های میزبان از جمله مباحث مورد توجه ماست در عین آنکه باید راه حل این مشکل را در داخل خود افغانستان جستجو کنیم.

فیلیپ گرندی افزود: برای حمایت از کشور‌های میزبان بویژه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم شاید در گذشته در زمینه جلب کمک‌های کشور‌های حامی خیلی موفق نبوده باشیم، اما اکنون تلاش می‌کنیم این حمایت‌ها محقق و افزوده شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
برچسب ها: پناهندگان ، ملل متحد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.