معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع تعاونگران سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان بیشترین اعضای تعاونی‌های مرزنشین را دارد

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سیستان و بلوچستان با داشتن یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو بیشترین اعضای اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان کشور را دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  سید حمید کلانتری  در جمع تعاونگران سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ۱۱۴ تعاونی مرزنشینان این استان باید با استفاده از ظرفیت خود اجرای یک سری از کار‌ها را از دولت بگیرند.

وی تاکید کرد: این تعاونی‌ها باید به عنوان کانون تحول و توسعه در مسیر افزایش رفاه مردم، کاهش فقر و افزایش اشتغال حرکت کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ۶۵۰ میلیارد تومان وام ارزان قیمت با نرخ چهار تا ۶ درصد در زمینه اشتغال روستاییان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته، اما متاسفانه این استان در جذب این اعتبار موفق عمل نکرده است.

وی ادامه داد: تعاونی‌های سیستان و بلوچستان می‌توانند با ارائه طرح‌های موفق مانند ساخت واحد‌های گلخانه ای، کارگاه‌های تولید، عرضه و فروش صنایع دستی و پرورش ماهی و میگو بر اساس ظرفیت هر شهرستان بهترین استفاده را از این اعتبار برای از بین بردن فقر، بیکاری و قاچاق داشته باشند.

کلانتری با تاکید بر اینکه دولت نگاه ویژه به درآمد‌های مالیاتی تعاونی‌های مرزنشینان سیستان و بلوچستان ندارد از تعاونی‌های مرزنشین این استان خواست از طریق مجلس برای اصلاح قانون با هدف کاهش مالیات‌های این بخش اقدام کنند.

به گفته وی تعاونی‌های دهیاری سیستان و بلوچستان نیز می‌توانند با هدف مدیریت و توسعه روستا‌های زیرپوشش وظایفی در بخش‌های آب و فاضلاب و مسکن روستایی، حمل و نقل و دفع زباله را بر اساس قانون از دولت درخواست کنند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های موجود در بحث صادرات تعاونی‌های مرزنشین سال گذشته شاهد کاهش بوده ایم که تلاش داریم در سالجاری با ارائه برنامه‌های مناسب این روند افزایش یابد.

کلانتری افزود: از مسئولان مربوطه درخواست داریم برای افزایش تعاملات مرزی در سیستان و بلوچستان زمینه ملاقات‌های رسمی تعاونی‌های مرزنشین این استان با کشور‌های افغانستان و پاکستان را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان به طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری کشور تخصص داده شده که از این میزان اعتبار، بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه به روستا‌های مرزی و محروم سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

کلانتری افزود: چهار بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک، این میزان اعتبار را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که طرح‌هایی برای ایجاد اشتغال، فعال شدن واحد‌های تولیدی و ایجاد واحد‌های تولیدی جدید دارند.

مهرداد جهاندیده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: ۲ هزار و ۱۳۵ تعاونی فعال در این استان وجود دارد که ۱۱۴ مورد آن تعاونی مرزنشین است.

انتهای پیام/گ

تعاونی مرزنشینان سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار