ارتشی که انقلابی شد و انقلابی ماند؛

ارتش انقلابی؛ دستاوردی که امام خمینی(ره) آن را محقق کرد

۲ ماه پس از پیروزی انقلاب بود که امام خمینی (ره) ۲۹ فروردین را روز ارتش اعلام کرد تا پاسخی به وفاداری ارتش در مقابل آرمان‌های انقلاب باشد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۲ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که امام خمینی (ره) ۲۹ فروردین را روز ارتش اعلام کرد تا پاسخی به وفاداری ارتشی‌ها در مقابل آرمان‌ها انقلاب اسلامی باشد. نیرو‌های ارتش از همان روز‌های نخست به مردم و انقلابشان پیوستند و به دفاع جانانه از آن پرداختند. اولین ماموریت ارتش انقلابی پس از انقلاب اسلامی، آرام کردن اوضاع مناطق ترکمن صحرا در نزدیکی مرز شوروی سابق بود که قصد تشکیل حکومت خود مختار را داشتند، اما توسط نیروی زمینی ارتش مهار شدند.
 
پس از آرام کردن ناآرامی‌ها در شمال کشور، ارتش به سراغ نا آرامی‌ها در سایر مناطق کشور همچون کردستان و آذربایجان غربی رفت، اما همزمان با پیروزی‌های ارتش در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی، زمزمه‌هایی از اینکه ارتش جدا از مردم است و به کشتار مردم می‌پردازد به گوش رسید. منافقان به ظاهر دوست اعتقاد داشتند که ارتش باید منحل شود یا که جای خود را به یک ارتش خلقی بدهد.
 
ارتش انقلابی؛ دستاوردی که امام خمینی آن را محقق کرد

این شایعات راجع ارتش باعث شدتا سپهبد قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش در نامه‌ای استعفای خود را به امام خمینی تقدیم کند. او در نامه اش نوشته بود که نخست وزیر وقت بدون هیچ اطلاعی درباره ارتش و مشورت با بنده تصمیمات بیجایی را اتخاذ می‌کند. مصا حبه‌های تلویزیونی انجام می‌دهد که موضوعش هیچ ارتباطی با وی ندارد. شب هنگام نیرو‌های وابسته به سیاست‌های خارجی به پادگان‌ها می‌آیند و سلاح‌ها را بار کامیون می‌کنند و می‌برند. در کل نامه سپهبد قرنی در خصوص شکایت از عناصر ضد انقلاب و نیرو‌های خارجی بود که در امور ارتش دخالت می‌کردند.

چندی پس از تقدیم نامه استعفا سپهبد قرنی به امام خمینی این فرمانده، توسط گروهک تروریستی فرقان ترور شد. ارتش در آن زمان اوضاع مناسبی نداشت؛ همین موضوع باعث شد تا فرماندهان ارتش در نامه‌ای خواستار دیدار با امام خمینی (ره) برای چاره اندیشی ارتش در این اوضاع نامناسب باشند. آن‌ها از امام خواستند تا خود فرماندهی نیرو‌های مسلح را بر عهده بگیرد تا هرچه زودتر ارتش به یک ثبات برسد.
 
ارتش انقلابی؛ دستاوردی که امام خمینی آن را محقق کرد

اولین اقدام امام خمینی (ره) در خصوص ارتش، نامگذاری ۲۹ فروردین به نام روز ارتش در سال ۱۳۵۸ بود. امام خمینی (ره) نیرو‌های ارتش را در همه شهرستان‌ها به برگزاری رژه فرا خواند تا پشتیبانی خود از جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌ها و استقلال این کشور و دفاع از مرز‌ها اعلام دارند. امام خمینی پیامی را در خصوص ارتش جمهوری اسلامی صادر کردند که بخشی از آن را می‌خوانیم:

ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرز‌های آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.

امام خمینی (ره) در بخش‌های دیگر پیام خود نیز مشکلات دیگر پیش روی ارتش را نیز مورد توجه قرار دادند تا توطئه‌های داخلی و خارجی علیه ارتش جمهوری اسلامی ایران را نقش بر آب کنند.

پیام امام خمینی (ره) در خصوص ارتش و انتخاب ۲۹ فروردین در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان روز ارتش باعث شد از این تاریخ به بعد در همه شهرستان‌ها روز ارتش جشن گرفته شود و نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی به رژه نمایش قدرت بپردازند.
 
ارتش انقلابی؛ دستاوردی که امام خمینی آن را محقق کرد
 
پس از انقلاب اسلامی و شروع ۸ سال جنگ با رژیم بعث هر سال شاهد قدرت روز افزون ارتش جمهوری اسلامی در همه نیرو‌های زمینی، دریایی و هوایی بوده ایم. در هشت سال جنگ با رژیم بعث عراق، ارتش موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد. پس از جنگ نیز می‌توان این موضوع را کاملا به طور واضح دید که ارتش فقط مختص کشور نیست، بلکه ارتش جمهوری اسلامی فرامنطقه‌ای شده است، البته در چارچوب و قوانین خاص خودش، اهدافی که نیرو‌های نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران خارج از مرز‌ها در دریای خزر، خلیج فارس، عمان، رودخانه‌ها و معادن و یاری ملل مستضعف و مسلمان که کشور آن‌ها به دست اشغالگران افتاده است.
 
تمام تلاش‌ها از ابتدای انقلاب به این سمت جهت گرفت که روی پای خود بایستیم، چه در حوزه نیروی انسانی و چه در حوزه تجهیزات که ارتش از اولین‌های این عرصه بود. ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز بیشتر تجهیزات مورد نیاز خود همچون تانک، موشک، خودروهای زرهی و حتی بالگرد و جنگنده را خود می‌سازد و امنیت را ایجاد می‌کند، نه اینکه آن را بخرد.
 
ارتش انقلابی؛ دستاوردی که امام خمینی آن را محقق کرد
 
هرساله در رژه اقتدار ارتش جمهوری اسلامی شاهد نیرو‌های مسلح ارتش یگان به یگان چه دریایی، هوایی و زمینی هستیم. قطعا تجهیزات نظامی ارتش که در جریان رژه روز ۲۹ فروردین رونمایی می‌شود، این موضوع را بازگو می‌کند که جمهوری اسلامی ایران قصد تجاوز یا حمله به خاک هیچ یک از همسایگان خود را ندارد و هر وقت لازم باشد سلاح می‌سازد تا برای دستیابی به اهدافش که حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورش است عمل کرده باشد.
 
در طول سال‌های گذشته مردم ایران با تبعیت از رهبری های حکیمانه امام راحل و مقام معظم رهبری و با پایداری و اتحاد مثال زدنی از دستاوردها و آرمان های انقلاب خود دفاع کرده اند و ایران امروز در تمامی عرصه های علوم و فناوری؛ یک کشور مقتدر و یک بازیگر تأثیرگذار در منطقه و جهانی است، به گونه ای که طی این مدت از فتنه‌های بزرگی چون ظهور گروهک های تروریستی، بلوکه شدن اموال و دارایی ها در خارج از کشور، تحریم تمام عیار اقتصادی، جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه ایران، ترور دانشمندان هسته ای و آشوب‌ها و اغتشاشات با موفقیت گذر کرده است.
 
ارتش انقلابی؛ دستاوردی که امام خمینی آن را محقق کرد

دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی نشان می دهد که ایران قبل از انقلاب با ایران بعد از انقلاب تفاوت زیادی در زمینه های مختلف نظامی و دفاعی دارد. امروز موفقیت های ایران اسلامی در حوزه های مختلف نظامی دفاعی مدیون فرزندان همین ملت است، فرزندانی که در همه نیروهای مسلح کشور امنیت آفرینی کرده و عمق استراتژیک مرزهای کشور را افزایش می‌دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار