برگزاری مراسم نوروزگاه پلدشت در جوار حمام تاریخی پورناک

مراسم نوروزگاه پلدشت در جوار حمام تاریخی پورناک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛علی خورابلو سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان ماکو در مراسم نوروزگاه پلدشت با تبریک سال نو و اشاره به شعار سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی به اهمیت پاسداشت آئین‌های بومی و محلی مناطق مختلف کشور و معرفی آن بعنوان ظرفیت گردشگری فرهنگ اقوام پرداخته و به مقوله ثبت جهانی نوروز با مشارکت کشور‌های مختلف و مدیریت جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو اشاره و بر لزوم هرچه باشکوهتر شدن این آئین باستانی که ریشه در یکتاپرستی ایرانیان دارد تاکید کرد.
وی در این راستا به جشنواره‌های مختلف نوروزگاه در سراسر کشور و استان آذربایجان غربی اشاره و هدف از برگزاری نوروزگاه‌ها و بازی‌های بومی محلی را نه برد یا باخت، بلکه نوعی همگرایی، صله ارحام، آشنایی با فرهنگ بومی مناطق، حس همدلی و همراهی و نهایتا" بهانه‌ای برای دورهم بودن و جذب گردشگر دانست.
سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان ماکو درمورد بازی قییش قویدو نیز به هدف این بازی که تقویت حس خودباوری، تمرکز حواس، تکیه بر دوست، غلبه بر ترس، تقویت حس واکنش سریع در برابر خطر و تفکر برای حل آن است.
خورابلو در نوروزگاه پورناک اظهار کرد: برابر پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی مبلغ ۱۴۰۰ میلیون ریال برای مرمت قسمت سربینه حمام و ساماندهی محوطه تخصیص یافته و پیمان سپاری شده و عملیات احیا ومرمت در حال اجرا می‌باشد.
دراین مراسم حمزه لو معاونت محترم فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد بعنوان جانشین ستاد مطالبی ارزشمند در رابطه با نوروز و فلسفه آن و آیین‌ها و مراسمات مرتبط با نوروز ایراد و آنرا عامل اتحاد اقوام و ملل و ارتباط نسل قدیم و جدید دانست و بر احیا و معرفی این عید باستانی در قالب جشنواره‌های نوروزی تاکید کرد.
او با اشاره به اجرایی شدن تفاهم نامه‌های منعقده سازمان منطقه آزاد و اداره کل میراث فرهنگی به گسترش کردشگری در سایه احیای آثار تاریخی و آداب و سنن بومی و محلی صحه گذاشته و آنرا عاملی برای جذب توریست و ماندگاری بیشتر گردشگران دانست.
در دومین نوروزگاه پورناک انواع بازی‌های بومی و محلی، مراسمات آیینی و جشنواره غذا‌های عیدانه همراه با جوایز در چهارم فروردین ۱۳۹۷ اجرا گردید.
 
انتهای پیام/ن.م
 

برگزاری مراسم نوروزگاه در پلدشت

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.