آنچه باید درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بدانیم

روزنامه تایم در گزارشی اطلاعاتی جامع درباره انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده روسیه منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه تایم در مطلبی نوشت: مردم روسیه روز یکشنبه 18 مارس (27 اسفند 96) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی خود به پای صندوق های رأی می روند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنونی روسیه برای دومین دوره متوالی و در کل چهارمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه شده است. سخت ترین رقیب انتخاباتی او «آلکسی ناوالنی» بود که رد صلاحیت شد.

در زیر جزئیاتی درباره آنچه که باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه روسیه بدانید، گردآوری شده است:

انتخابات روسیه چه زمانی برگزار می شود؟

مردم روسیه 18 مارس به پای صندوق های رأی می روند. این روز برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا چهارمین سالگرد الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014 محسوب می شود. اگر هیچکدام از نامزدها نتوانند اکثریت آرا را از آن خود کنند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و این انتخابات سه هفته بعد -یعنی در روز یکشنبه 8 آوریل- برگزار خواهد شد. به نظر می رسد کشیده شدن این انتخابات به دور دوم بسیار دور از ذهن باشد؛ زیرا در طول 6 انتخاباتی که در روسیه برگزار شده است، فقط یکبار در سال 1996 این انتخابات به دور دوم کشیده شد.

برخلاف انتخابات ریاست جمهوری که در آمریکا و اروپا و جنجال‌های ناشی از آن، برگزار می شود، انتخابات در روسیه به طور معمول با هیاهوی نسبتا کمتری همراه است و کمپین های انتخاباتی از چند ماه پیش از انتخابات فعالیت خود را آغاز می کنند. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، درب حوزه های انتخاباتی رأس ساعت 8 شب بسته شد و دو ساعت بعد پوتین به عنوان پیروز این انتخابات معرفی شد.

چه کسانی با ولادیمیر پوتین رقابت می کنند؟

در انتخابات تاریخ 18 مارس، نام 7 نامزد انتخاباتی دیگر در کنار پوتین به چشم می‌خورد. اما در این میان فقط سه نامزد هستند که می توانند به عنوان رقبای اصلی پوتین در نظر گرفته شوند.

آنچه باید درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بدانیم

 

پاول گرودینین:
گرودینین یک میلیونر 57 ساله و مدیر منطقه کشاورزی «لنین» مسکو و همچنین نامزد حزب کمونیست فدراسیون روسیه است. با وجود اینکه وی یکی از رقبای اصلی پوتین محسوب می شود، نظرسنجی های دولتی پیش بینی کرده اند که وی می تواند کمتر از 8 درصد آرا را در روز انتخابات به خود اختصاص دهد.

آنچه باید درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بدانیم

 

ولادیمیر ژیرینفسکی:
ژیرینفسکی 72 ساله نایب رئیس دوما و عضو حزب راست گرای لیبرال دموکرات روسیه است. وی در انتخابات ریاست جمهوری 2012، 6 درصد آرا را به خود اختصاص داد. در سال جاری میلادی هم نظرسنجی های دولتی پیش بینی کرده اند که این نامزد می تواند حدودا 5.6 درصد آرا را کسب کند.

آنچه باید درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بدانیم

 

کسنیا سوبچاک:
سوبچاک 36 ساله که خبرنگار و مجری سابق تلویزیون روسیه است، عقاید عجیبی دارد. وی پیشتر مدعی شده بود که انتخابات روسیه عادلانه و آزاد نیست و کریمه (که پس از برگزاری همه‌پرسی جزو خاک روسیه محسوب شد) به اوکراین تعلق دارد. او همچنین از بابت دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، عذرخواهی کرده است!

آنچه باید درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بدانیم

چرا آلکسی ناوالنی رد صلاحیت شد؟

منتقد سرسخت پوتین در دسامبر 2016 نامزدی خود را برای انتخابات روسیه اعلام کرد و سعی کرد به شیوه کمپین های انتخاباتی آمریکا، حامیانی را برای خود کسب کند. وی پیشتر بارها به دلیل تلاش برای برگزاری تظاهرات ضدپوتین بازداشت و حتی زندانی شد. در دسامبر سال 2017، روسیه به طور رسمی وی را به اتهام اختلاس برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت کرد. از آن زمان به بعد، وی در حساب توییتر خود که 1.8 میلیون دنبال کننده دارد، از حامیانش درخواست کرده است که انتخابات روسیه را تحریم کنند.

ولادیمیر پوتین چه مدت رئیس جمهور روسیه بوده است؟

پوتین نخستین بار در سال 2000 پس از استعفای «بوریس یلتسین»، رئیس جمهور وقت روسیه، به عنوان جانشین وی انتخاب شد. وی تا سال 2008 رئیس جمهور روسیه بود و در سال 2008 تا 2012 به عنوان نخست وزیر این کشور خدمت کرد.

در سال 2012، قانون اساسی روسیه دوره ریاست جمهوری را از 4 سال به 6 سال افزایش داد. وی در سال 2012 باز هم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و اگر این بار هم بتواند رقبایش را شکست دهد، تا سال 2024 رئیس جمهور روسیه خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه چه تأثیری بر روابط با غرب خواهد داشت؟

در آمریکا «رابرت مولر»، مسئول تحقیقات دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا مشغول بررسی پرونده احتمال ارتباط اعضای تیم ترامپ با مقامات روس است. در انگلیس، «ترزا می»، نخست وزیر این کشور هم روسیه را به دست داشتن در مسموم کردن جاسوس سابق روس در انگلیس متهم کرد و به مسکو اولتیماتوم 36 ساعته برای توضیح در این‌باره داد. این درحالی است که روسیه هر دوی این اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا و انگلیس را تکذیب کرده است. درواقع هیچ کدام از این اتهامات نمی تواند عمیقا بر انتخابات روسیه اثر بگذارد. ولادیمیر پوتین همچنان از محبوبیت بالایی در میان مردم روسیه برخوردار است و حتی پس از الحاق کریمه به خاک روسیه، 10 درصد بر محبوبیت وی افزوده شده است.


انتهای پیام/

درباره انتخابات ریاست جمهوری روسیه چه می‌دانید؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار