چین خواستار بهبود روابط دو جانبه با ژاپن شد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای ژاپنی خود بر بهبود روابط دو جانبه با ژاپن تاکید کرد.

چین به دنبال بهبود روابط دو جانبه با ژاپنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز یک شنبه در دیدار با همتای ژاپنی خود گفت مقامات چین امیدوارند تا روابط خود با ژاپن را، علیرغم اختلافات بسیاری که برخی از آن ها به قبل از جنگ جهانی دوم برمی گردد، به حالت عادی برگرداند.

چین و ژاپن در طول تاریخ روابط خود اختلاف نظرات بسیاری داشته‌اند. پکن همواره ژاپن را متهم کرده است که این کشور به درستی حملات خود به چین را قبل و در طول جنگ جبران نکرده است.

روابط چین و ژاپن به عنوان دومین و سومین اقتصاد بزرگ دنیا، همواره متاثر از مناقشات ارضی طولانی مدت بر سر مجموع جزایر دریای شرقی چین و سوء ظن مقامات چین درباره تلاش‌های شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای اصلاح اساسنامه صلح‌جویی ژاپن بوده است.

با این حال طی سال‌های اخیر دو کشور به دنبال بهبود روابط میان خود بوده‌اند. در این راستا شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه نوامبر و در حاشیه اجلاس منطقه‌ای در ویتنام با هم دیدار کردند.

وانگ یی در گفتگو با تارو کانو، وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که سفر وی به پکن نشان دهنده تمایل جدی ژاپن برای بهبود روابط دو جانبه است و چین نیز چنین اقداماتی را تایید خواهد کرد زیرا بهبود روابط به نفع دو کشور است.

وانگ با اشاره به نظرات شینزو آبه برای بهبود روابط دو کشور افزود با وجود پیشرفت‌های مثبت در روابط دو جانبه، همچنان دو کشور با اختلاف نظر  بر سر روابط خود روبرو هستند.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت روابط ژاپن و چین همیشه بر خلاف جریان معمول در حال حرکت بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که طرف ژاپنی نیز از تلاش برای بهبود روابط دست برندارد و بیانیه‌های گفتاری خود را به اقدامات واقعی تبدیل کنند.

تارو کانو، وزیر امور خارجه ژاپن نیز گفت که دو کشور مسئولیت اساسی مشترکی در حفظ ثبات و رونق آسیا و دنیا را به عهده دارند.

وی افزود نه تنها لازم است تا روابط دو جانبه میان خود را مدیریت نمایم، بلکه نیاز است تا با همکاری با یکدیگر برای مقابله با مسائل مشترک جهانی از جمله مسئله کره شمالی، که برای کل جامعه جهانی اهمیت دارد همکاری کنیم. ما به دنبال گسترش همکاری دو جانبه میان دو کشور برای دستیابی به راهکارهای برای حل این مسائل هستیم.

ژاپن بارها چین را برای کنترل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی، تحت فشار قرار داده است. چین می‌گوید که این کشور به تحریم‌های سازمان ملل متعهد است اما همه کشورها لازم است تا برای کاهش تنش‌ها و از سرگیری گفتگوها تلاش بیشتری نمایند.

انتهای پیام

وزرای خارجه چین و ژاپن یا یکدیگر دیدار کردند

برچسب ها: چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار