در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش مطرح شد؛

از چالش‌های استقرار پایه دوازدهم تا ایجاد حساب یکپارچه مدارس

معاونان وزیر آموزش و پروش در نشستی مشترک به ییان چالش ها و مسائل موجود در آموزش و پرورش پرداختند.

از چالش های استقرار پایه دوازدهم تا ایجاد حساب یکپارچه مدارسبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست مشترک معاونین ومدیران کل آموزش وپرورش سراسر کشور با حضور سید محمد بطحایی، در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است.

حسین خنیفر، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در این نشست با اشاره به اینکه قداست کار معلمی، قداستی ادیانی است، اظهار کرد: در اغلب کشور‌ها تنها از طریق مراکز تربیت معلم، نیروی انسانی مورد نیاز تعلیم و تربیت تامین می‌شود و از خارج از دانشگاه‌های تربیت معلم، نیرویی وارد مدارس نمی‌شود.

وی گفت: حضور در کسوت معلمی، یک اتفاق نیست بلکه یک توفیق است و 2 عامل توانایی و تمایل از عوامل موفقیت معلم در تعلیم و تربیت است.

خنیفر اضافه کرد: شنود موثر، آینده پژوهی، تحمل، مستندسازی، چند جانبه نگری، نداشتن نگرش افراطی، اصلاح و تغییر خود وانبار تجارب ازجمله فاکتور‌های یک معلم موفق است.

استقرار ساختار جدید آموزشی

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه در ادامه این نشست گفت: استقرار ساختار آموزش و پرورش را با حفظ کیفیت انجام می‌دهیم و سعی داریم تا کیفیت را تحقق ببخشیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۷-۹۸ استقرار ساختار به مرحله نهایی خواهد رسید و اولین خروجی‌های نهایی آموزش و پرورش از ساختار جدید خارج خواهد شد و می‌توانیم از ساختار جدید، براساس خروجی‌های آن، ارزیابی داشته باشیم.

زرافشان اضافه کرد: بر اساس ساختار جدید یک سال افزایش سال‌های تحصیلی به شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش خواهیم داشت و با یکسال آموزش بیشتر، مهارت و توانایی‌های دانش آموزان شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش را افزایش خواهیم داد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه در شرایط فعلی برای دانش آموزان مدارس کشور در پایه یازدهم امتحان نهایی و در پایه دوازدهم آزمون کنکور سراسری برگزار می‌شود، گفت: در استقرار نظام جدید آموزشی، امتحان نهایی دانش آموزان با آزمون کنکور در یک سال تحصیلی برگزار خواهد شد.

زرافشان تصریح کرد: مهمترین چالشی که در استقرار پایه جدید با آن مواجه می‌شویم، چالش نیروی انسانی است.

وی گفت: با استقرار پایه دوازدهم جمعیت دانش آموزی حدود ۵۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت و ما نیاز به فضای فیزیکی خواهیم داشت. از این تعداد ۳۳۰ هزار نفر دانش آموزان هنرستان‌ها هستند که بایست در هنرستان‌های موجود مستقر شوند.

زرافشان عنوان کرد: در تامین فضا از استان‌ها خواسته ایم براساس شناسنامه فیزیکی مدارس از ظرفیت اسمی مدارس که سازمان نوسازی مدارس تهیه کرده، استفاده گردد. در حال حاضر بسیاری از مدارس تا ۵۰ درصد کمتر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند.

دانش، نگرش و مهارت لازمه‌ی شایستگی فرد در سازمان

اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، در این نشست اظهار کرد: مهمترین چالش‌های موجود در حیطه شرح شغل مدیران شامل به روز نبودن شرح وظایف، مشخص نبودن فرآیند شاخص‌های انتخاب مدیران، نامشخص بودن بخش فعالان در نظام سنجش صلاحیت مدیران و عدم ارائه دوره‌های تخصصی به مدیران است.

وی افزود: دانش، نگرش ومهارت سه عنصری است که باید تبدیل به توانایی شود تا شایستگی‌های لازمه اتفاق افتد.

چهاربند ادامه داد: شایستگی‌های عمومی (خلاقیت، سطح تحصیلات، سن و...)، شایستگی مدیریتی و شایستگی‌های تخصصی از جمله موارد انتخاب مدیران شایسته براساس سند تحول خواهد بود.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین احصای شایستگی‌ها انجام شده، و نظام رتبه بندی نیز انجام می‌شود.

خود ارزیابی عملکرد هر حوزه در قبال سند تحول بنیادین

رضا مددی مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین در این گردهمایی، گفت: ۱۳۱ راهکار برای سند تحول تولید شده است و از همه حوزه‌ها خواسته شده بود تا از سال ۹۰ در قبال هر راهکار سند تحول برنامه‌هایی را که انجام داده اند را بیان کنند و با خود ارزیابی، عملکرد خود را در قبال سند تحول بنیادین بسنجند.

وی ادامه داد: راهکار‌هایی هست که چندین برنامه برای آن اجرا شده است، اما ممکن است اثر بخشی آن‌ها در مدرسه ضعیف باشد که با بررسی این مسائل سعی در اثربخش کردن برنامه‌ها می‌کنیم.

مددی عنوان کرد: اجرای سند تحول از مسیر اجرای برنامه‌های توسعه و سنواتی راهکار دیگری ندارد؛ و همه حوزه‌ها می‌دانند کدام یک از راهکار‌های سند تحول مرتبط با آن‌ها است و برنامه‌های اجرایی سنواتی و توسعه‌ای خود را در این راستا دیده اند.

مشاور وزیر گفت: با روش خود ارزیابی، هر حوزه وظیفه دارد که برنامه‌های خود و عملکرد برنامه‌های استان‌ها را بررسی کند و سپس ما این ارزیابی‌ها را پایش می‌کنیم و درستی آن را بررسی می‌کنیم.

ایجاد حساب یکپارچه در ۸۵ هزار مدرسه سراسرکشور

منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستور وزیر آموزش و پرورش در خصوص پیگیری و تشکیل کمیته اقتصادی، اظهار کرد: اقتصاد آموزش وپرورش نباید با مسائل هیجانی همراه شود و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب بهترین راهکار اجرای اصول اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: حساب یکپارچه‌ای در ۸۵ هزار مدرسه سراسرکشور، ایجاد شده است البته در این راستا برخی مدارس به هر دلیلی، از ایجاد حساب یکپارچه خودداری می‌کنند ولی ما تا تحقق کامل این طرح پیگیر موضوع هستیم.

مجاوری اظهار کرد: رها شدن برخی منابع موجود در آموزش و پرورش از جمله فضا‌هایی که در برخی مناطق وجود دارد، مشکلاتی رابه وجود آورده است. در این زمینه برخی مدارس را به هنرستان کشاورزی تبدیل کردیم.

مشاور وزیر گفت: پیگیر رفاهیاتی برای فرهنگیان هستیم که شامل مسکن فرهنگیان، تسهیلات و... می‌شود.

مجاوری با اشاره به استقبال آموزش و پرورش از طرح‌های کارآمد گفت: هراستانی که می‌تواند طرحی را اجرا کند به وزارتخانه اطلاع دهد تا شرایط سرمایه گذاری را در آنجا فراهم کنیم.

وی همچنین از پیگیری ارائه خدمات دندانپزشکی برای فرهنگیان خبر داد و گفت: خرید با کارت اعتباری تا سقف ۵۵ میلیون تومان، تسهیلات خرید خودرو و... از جمله مواردی است که برای رفاه فرهنگیان در دستور کار وزارتخانه قراردارد.

 سامانه انتخاب و انتصاب مدیران

عظیم محبی مدیرکل متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این گردهمایی گفت: برای انتخاب و انتصاب مدیران در سال آینده، بر اساس سامانه‌ای عمل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: بر این اساس فراخوانی برای انتخاب مدیران زده شد و تعداد زیادی از همکاران ما نظرات خود را برای ما ارسال کردند و اکثریت شرکت کنندگان در نظرات با اصل شایسته سالاری و انتخاب به این نحو و بر اساس گرفتن آزمون برای تعیین برخی ملاک‌ها موافق بودند.

محبی گفت: پیش نویس فرایند انتخاب و انتصاب آماده شده است و در حال حاضر منتظر آماده شدن سامانه برای شروع کار هستیم.

مدیرکل متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، کمیته‌ای در هر منطقه برای انتخاب و انتصاب مدیران تشکیل خواهد شد و دبیری این کمیته به انتخاب رئیس منطقه خواهد بود، اظهار کرد: در مراحل بعدی افراد در سامانه ثبت نام خواهند کرد و سپس با برگزاری آزمون از منابعی مشخص و مصاحبه، افراد با بیشترین امتیاز تعیین و معرفی می‌شوند.

راه اندازی تلویزیون تعاملی سینا، با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی

مهدی علی اکبر زاده، مشاور معاون حقوقی وزیر اظهار کرد: آنچه در تلویزیون تعاملی سینا مد نظر ما است؛ آموزش والدین پیرامون آسیب‌های اجتماعی و آنچه که باید مدیران آگاه باشند، است.

وی ادامه داد: در حوزه خانواده، در تلویزیون تعاملی، برنامه‌هایی با موضوعات اعتیاد، مسائل بلوغ دختران و پسران، فضای مجازی و اینترنت، خودکشی، عفاف و حجاب تهیه شده است که هر کدام از این برنامه‌ها به والدینی که دانش آموزان مرتبط با این سنین را دارند، ارایه می‌گردد.

علی اکبر زاده گفت: لازم است خانواده‌ها را در بحث آسیب‌های اجتماعی، آگاه کنیم و راهکار پیشگیری را مطرح کرده و آموزش دهیم و اگر فرزندی درگیر آسیب‌های اجتماعی شد راهکار‌های مدیریت این مساله را به آن‌ها ارائه دهیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.