خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد:

دکترین ترامپ؛ ایجاد امنیت ملی برای آمریکا در برابر ناامنی بین‌المللی

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی زوایای راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا پرداخت.

دکترین ترامپ؛ ایجاد امنیت ملی برای آمریکا در برابر ناامنی بین المللیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته راهبرد جدید امنیت ملی دولت خود را معرفی کرد و متعهد شد از منافع کشورش با هر هزینه‌ای، محافظت کند. به عبارت دیگر، دستورالعمل‌هایی که در استراتژی امنیت ملی سال 2018 آمریکا آمده، حاکی از ایجاد امنیت ملی برای آمریکا در ازای برقراری ناامنی بین المللی است.

به عنوان رئیس جمهور آمریکا،  وظایف ترامپ در قبال مردمش باید در اولویت قرار بگیرد و به همین دلیل است که او در معرفی راهبرد امنیت ملی خود تاکید زیادی بر بازگرداندن قدرت اقتصادی داخلی آمریکا و محافظت از کشورش در برابر تهدیدهایی همچون تروریسم، افراطی‌گری و باندهای فراملیتی قاچاق دارد. این اهداف در ظاهر قابل قبول هستند  و هیچ مشکلی برای بازیگران مسئول در سطح بین المللی ندارد. با این حال، مشکل این است که نگرش دولت ترامپ در استراتژی جدیدش، نسبت به روسیه و چین کاملا خصمانه است و مهم نیست کدام سند سیاسی درباره منافع مشترک آنها با واشنگتن سخن می گوید.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: چین و روسیه دو قدرت بزرگ و چندقطبی هستند که به مانند رقبای استراتژیکی آمریکا به تصویر کشیده می شوند و به دنبال آن هستند تا نظم بین المللی تحت نظارت دولت واشنگتن را  اصلاح کنند. اقدامی که از نظر واشنگتن حرکتی منفی است و علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن استراتژی امنیت ملی آمریکا از طریق جنگ های نیابتی، موجب برهم زدن ثبات در مناطق مختلف جهان و کشورهای هم پیمان آمریکا می شوند. آمریکا از طریق اسناد مربوط به اطلاعات جنگی و یا سیاست های اقتصادی، رقبای خود را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بی ثباتی بین المللی تلقی می کند. چراکه حضور آنها در مناطق مختلف جهان، به نوعی امنیت ملی آمریکا و اقتصاد این کشور را هدف قرار می دهد. به همین منظور، واشنگتن در راهبرد جدید امنیت ملی خود، مقابله با آنها را در راس قرار داده و آنها را عامل بی ثباتی معرفی می کند.

این در حالی است که مواجهه آمریکا با دو قدرت چین و روسیه بیش از هر چیز بر بی‌ثباتی در جهان دامن می زند. علاوه بر این، واشنگتن همواره نسبت به توسعه فناوری های دفاعی و موشکی مسکو و پکن ابراز نگرانی کرده و مدعی است این تجهیزات به سادگی ممکن است در اختیار کشورهایی همچون ایران و کره شمالی قرار گرفته و متحدان آمریکا را تهدید کند. بنابراین مقابله با آنها ناخواسته موجب هرج و مرج بین المللی می شود.

در پایان این گزارش آمده است: استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا ضمن رمزگذاری سوءظن های قدیمی در قالب سیاست رسمی، بر پایه همکاری بیشتر با اعضای هندی بریکس، ژاپن و استرالیا استوار است. این سند همچنین بر ادامه بکارگیری دیپلماسی اقتصاد آمریکایی به صورت یکجانبه و اعمال تحریم های چندجانبه علیه کشورهای مخالف آن تاکید دارد. تسلط بر قدرت انرژی یکی دیگر از اهداف کلیدی راهبرد جدید امنیتی آمریکا است که از پیشبرد سیاست های اقتصادی این کشور در جهان  حمایت می کند.

در مجموع، راهبرد جدید امنیت ملی ترامپ ثابت می کند او در جهت اجرای وعده های انتخاباتی خود قدم بر می دارد. اما تلاش او برای حفاظت از منافع آمریکا در نقاط مختلف جهان و رویارویی با دو قدرت روسیه و چین می تواند به ایجاد امنیت در داخل آمریکا و بی ثباتی در سطح بین المللی منجر شود.

انتهای پیام/

 

زوایای راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار