معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد:

رابطه افزایش امید به زندگی در ایرانیان با آلزایمر/ مطالعه کوهورت‌ بر روی 200 هزار نفر از مردم

ملک زاده گفت: با افزایش عمر و امید به زندگی مسائلی مربوط به آلزایمر در کشور بروز پیدا می‌کند.

رابطه افزایش امید به زندگی در ایرانیان با آلزایمر/ مطالعه کوهورت‌ بر روی 200 هزار نفر از مردمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم ششمین‌ کنگره‌ علوم اعصاب‌ پایه و بالینی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: کشورمان در رشته علوم اعصاب نیازمند کار و تلاش بیشتری‌ است زیرا طی سال‌های گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری خوبی نشده و بودجه به راحتی در اختیار پژوهشگران‌ قرار نمی‌گیرد.

 وی بیان کرد: تعداد مقالات چاپ شده در حوزه علوم اعصاب محدود است و این مسئله نشان می‌دهد که کیفیت‌ باید در این حوزه ارتقا‌ء پیدا کند ولی با تمام این حرف‌ها ما همکاری علمی خوبی با کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا داشته که این روابط و همکاری‌ها باید تقویت شود.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید نظام ثبت بیماری‌ها در کشور داشته باشیم‌، افزود: مطالعه کوهورت‌ بر روی 200 هزار نفر از مردم کشورمان آغاز شده است که در آن همه مسائل مربوط به حوزه نورولوژی‌ و جنبه‌های علوم اعصاب مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین در حوزه برث‌ کوهورت‌ بررسی‌های خوبی در شهرهای یزد، اصفهان و سمنان‌ انجام شده است.

90 درصد ایرانی‌ها دچار کمبود تحرک بدنی کافی هستند

 وی با اشاره به اینکه در کشورمان امید به زندگی افزایش پیدا کرده و عمرها‌ طولانی شده است، عنوان کرد: ما امروزه در کشور با مسائلی مانند آلزایمر‌ روبرو  هستیم‌ و متأسفانه باید بگویم که 90 درصد‌ از ایرانی‌ها دارای تحرک بدنی کافی‌ نبوده و از نظر‌ تغذیه‌ دچار‌ مشکلاتی‌ هستند‌.

 ملک‌زاده ادامه داد: 50 درصد از ایرانی‌ها از سن بالای 55 سالگی‌ دچار بیماری فشار خون می‌شوند و همچنین‌ 10 درصد از مردم کشورمان  دارای بیماری دیابت‌ هستند.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه با کم شدن میزان شنوایی‌، افراد در معرض‌ آلزایمر‌ قرار می‌گیرند، ادامه داد: برای کاهش بیماری‌ها و به خصوص بیماری ام.اس‌ و آلزایمر‌ باید برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شود و گرنه‌ در چند سال آینده در حدود یک، سوم از ایرانی‌ها دچار بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت می‌شوند.

 چاپ هزار و 744 مقاله در حوزه علوم اعصاب‌ در ایران

 در ادامه مراسم محمدتقی‌ جغتایی‌ رئیس‌ ششمین کنگره‌ علوم اعصاب پایه و بالینی‌ گفت: یک، سوم مقالات حوزه پزشکی در خصوص علوم اعصاب و همچنین یک، ششم مقالات در کل کشور راجع به همین موضوع  به چاپ رسیده‌ است و از سال 2012 تا 2016 در کل دنیا در حدود 237 هزار مقاله‌ در رشته‌ علوم اعصاب‌ پایه و بالینی چاپ شده که سهم ایران از این تعداد هزار و 744 مقاله است‌.

 وی با بیان اینکه در خصوص چاپ مقاله در حوزه علوم اعصاب‌ رشد خوبی داشتیم اما نسبت به دنیا عقب‌تر هستیم‌ و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، عنوان کرد: رتبه‌ کشورمان در حوزه علوم اعصاب‌ 34 بوده که در رشته‌ هوش‌ مصنوعی 16 و در روانشناسی‌ 20 است، بررسی وضعیت مقالات نشان می‌دهد که طی 10 سال گذشته در حدود 6 هزار مقاله به چاپ رسیده است.

 وی یادآور شد: کشورهای اروپایی در حوزه علوم اعصاب در حدود یک میلیارد یورو‌ طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار