وزیر ارشاد در نشست خبری مطرح کرد:

برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها/ مسائل فرهنگستان هنر ربطی به ارشاد ندارد/ اقتصاد تئاتر خصوصی شود

عباس صالحی با حضور در نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره فیلم فجر ملی است و امسال استان‌ها هم از آن بهره‌مند می‌شوند.

نشست خبری وزیر ارشاد در نمایشگاه مطبوعات آغاز شدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ظهر امروز سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نمایشگاه مطبوعات، پس از بازدید غرفه‌های مختلف در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

در ابتدای این مراسم، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور حدود 1000 رسانه در 600 غرفه آغاز به کار کرد. این نمایشگاه هم اکنون نظام‌نامه مشخصی دارد و هر سال در برگزاری آن شاهد موفقیت‌هایی نسبت به دوره‌های قبل هستیم.

وی افزود: یکی از افتخارات جامعه رسانه‌ای کشور فعالیت الکترونیک است. در اختتامیه طبق چهار سال گذشته جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به برگزیدگان اهدا می‌شود. جای خوشحالی دارد که امروز توجه به زبان فارسی و درست نویسی در کشور جدی گرفته می‌شود.

 

جشنواره فیلم فجر در استان‌ها برگزار می‌شود

در ادامه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها با توجه به کاهش بودجه گفت: بحث نظام بندی بودجه برای جشنواره‌ها مطرح است تا حداقل هزینه و حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم. نگاه این است که تلاش کنیم از هزینه‌ها بکاهیم.

وی افزود: با توجه به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و اینکه جشنواره فیلم فجر ملی است و مختص به تهران نیست، امسال استان‌ها مانند تهران از جشنواره برخوردار می‌شوند.

 

فرهنگستان‌ها مستقل از ارشاد هستند

وزیر ارشاد درباره حل حواشی فرهنگستان هنر و دخالت وزارت ارشاد در این باره گفت: این مسئله به شکل سازمانی به وزارت ارشاد ارتباط ندارد؛ فرهنگستان‌ها مستقل از ارشاد هستند و ما مداخله سازمانی نداریم. امید است بحث‌های حاشیه‌ای از فرهنگستان زدوده شود.

 

اقتصاد تئاتر باید خصوصی شود

صالحی در ادامه درباره افزایش بودجه تئاتر گفت: برای این کار بسیار تلاش کردیم. خوشبختانه اتفاقات خوبی هم در این سال‌ها افتاده است. امروز هم مردم و هم مسئولان توجه ویژه‌ای به این هنر دارند. تئاتر هنری است که نیاز به حمایت دولتی دارد اما اقتصاد آن باید از سوی بخش خصوصی حمایت بیشتری شود.

وی تاکید کرد: هر اندازه که بودجه‌ها افزایش پیدا کنند، باز هم با نیاز ما برای تقویت بعد زیرساختی تئاتر برابری نمی‌کند. با این حال دولت حمایت بالاسری خود را چه به لحاظ مالی و زیرساختی و چه به لحاظ معنوی دارد. خوشبختانه اکنون، سالن‌های کوچک تئاتر بسیاری راه‌اندازی شده اند. به طور طبیعی احداث سالن های استانداردتر و بزرگتر به حمایت بخش دولتی و خصوصی نیاز دارد.

وزیر ارشاد گفت: مکان‌هایی مثل تئاترشهر و پاره‌ای از مکان‌های دیگر، نوستالژی اهل هنر هستند؛ اما به هر حال باید نوسازی شوند. اگر زیرساخت‌های فرهنگی و هنری را فراهم نکنیم، مشکلات مضاعف‌ می شود. با اهالی سیاست، اقتصاد و مدیران بودجه‌ای کشور برای اختصاص بودجه مناسب برای تئاتر در سال 97 رایزنی کرده ایم.

 

گفتگو برای اجرای زنده و صحنه‌ای موسیقی در استان‌های مختلف ادامه دارد

وی درباره برگزاری کنسرت در مشهد و راهکار حل مشکلات آن گفت: گفتگوها برای اجراهای زنده و صحنه‌ای موسیقی در استان‌های مختلف ادامه دارد. همانطور که پیش از این گفتم، ما امیدواریم هم در حوزه فیلم و کتاب و هم موسیقی، شاهد اجرای قانون باشیم و بدون دغدغه برخوردهای غیرقانونی این مسیر را در استان‌ها دنبال کنیم.

 

روند تصمیم‌گیری درباره نمایشگاه کتاب تهران سرعت خواهد گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تصمیم‌گیری برای نمایشگاه کتاب و تلاش برای برگزاری بهتر آن اظهار کرد:  پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال قبل به دنبال این بودیم، زمینه اجرایی نمایشگاه سال بعد را شکل دهیم. گفتگوهایی صورت گرفت و نامه‌هایی رد و بدل شد. نقل و انتقال در وزارتخانه و تغییرات، موجب شد این گفتگوها به تأخیر بیفتند.  منتظر بودیم انتصاب معاون امور فرهنگی به نتیجه نهایی برسد. با انتخاب محسن جوادی به عنوان معاون فرهنگی، شورای سیاستگذاری شکل می‌گیرد و روند تصمیم‌گیری درباره نمایشگاه کتاب تهران سرعت خواهد گرفت.

صالحی درباره مکان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد:  با شهرداری تهران درباره مکان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صحبت کردیم. امیدواریم هرچه سریع‌تر پاسخ شهرداری را داشته باشیم. در ابتدای استقرار شهردار تهران و تعیین معاونت‌ها هستیم و جلساتی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران برگزار شده است. 

وی در ادامه درباره انتصاب‌های جدید در وزارتخانه گفت: به کسانی که درباره معاونت‌ها با آنها صحبت کردم گفتم، تا قبل از اعلام رسمی موضوع را مطرح نکنند. همین امروز حکم جوادی را  امضا کردم. جوادی در جریان این اتفاق بود و با او برای برعهده گرفتن این مسئولیت بسیار گفتگو کرده بودم. این امر منافاتی با بحث شفافیت ندارد.

 

اوضاع مالی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نگران‌کننده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد استانی این وزارتخانه بیان کرد: در تلاشیم تا در سفرهای استانی بتوانیم تفاهم‌نامه فرهنگی هر استان را امضا کنیم؛ به گونه ای که ظرفیت ما در هر استان از نظر زیر ساختی و برنامه ای مشخص شود. نگاه اهالی فرهنگ و هنر هر استان به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان است. اوضاع این ادارات از نظر مالی نگران کننده و هشدار دهنده است و حداقل امکانات را دارند.

صالحی تاکید کرد: باید توجه داشت که ایران، تهران نیست. اگر بتوانیم نگاه مدیران ارشد کشور را در این باره تغییر نسبی بدهیم، اتفاقات بهتری می‌افتد. شهرهایی هستند که هنوز فرهنگسرا، سالن سینما و تئاتر ندارند؛ در حالی که هنرمندان خلاقی دارند که ما موظف به رساندن صدای آنها به مردم هستیم.

به دنبال کاهش تصدی‌گری دولت  هستیم

صالحی در خصوص لایحه نظام رسانه‌ای بیان کرد: چهارشنبه گذشته این لایحه وارد صحن دولت شد و سپس در فضای رسانه‌ای قرار گرفت. همان‌طور که معاون اول رئیس جمهور گفت، مباحثه و گفتگوهای اهل رسانه به دولت کمک خواهد کرد. رویکرد این لایحه، همان رویکرد کاهش تصدی‌گری دولت است. پس از بررسی نهایی این لایحه در دولت، آن را به مجلس قدیم می‌کنیم.

وزیر ارشاد همچنین درباره گردشگری فرهنگی گفت: راه اندازی گردشگری فرهنگی ادبی در ایران می تواند جذابیت داشته باشد. در تلاشیم تا در بحث سند فرهنگی با شناخت مفاخر هر استان چه فرهنگی، چه کهن و چه معاصر فرصتی را برای ارتباط از طریق گردشگری فراهم کنیم. 

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار