دستور رئیس جمهور قزاقستان برای تغییر رسم‌الخط زبان قزاقی به لاتین

نورسلطان نظربایف در فرمانی اجرایی از دولت درخواست کرد مقدمات تغییر الفبای زبان قزاقی به لاتین را مهیا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان، روز جمعه در یک فرمان اجرایی از دولت خود درخواست کرد شرایط را برای تغییر خط رسمی این کشور از الفبای سیریلیک به الفبای لاتین آماده کنند.

در متن این فرمان اجرایی که به دست رسانه‌ها رسیده، آمده است: «دولت قزاقستان در صدد ایجاد یک کمیسیون ملی به منظور تغییر خط قزاقستان به لاتین است تا سازمان‌دهی این تغییراتِ تدریجی تا سال 2025 میلادی انجام پذیرد».

پیش‌تر، نور سلطان نظربایف تاکید کرده بود تغییر رسم‌الخط به لاتین حقوق روس‌زبان‌های قزاقستان را نقض نخواهد کرد.

رسانه‌ها به نقل از نظربایف نوشتند: «تغییر الفبای قزاقستان به رسم‌الخط لاتین به هیچ وجه بر حقوق شهروندان روس، زبان روسی و یا هر زبان دیگری، تاثیری نخواهد گذاشت. در استفاده از زبان روسی در الفبای سیریلیک تغییری ایجاد نخواهد شد».

گزارش‌ها حاکی است الفبای لاتین جدید برای قزاقستان از 32 حرف تشکیل شده است و برخی از این نشان‌ها ویژگی‌های تلفظی مختلفی را بیان خواهند کرد.

خط کنونی قزاقستان متشکل از 42 حرف است. تا دهه 1920 میلادی، از الفبای عربی برای نگارش زبان قزاقی استفاده می‌شد و پس از آن، الفبای رسمی این زبان، لاتین اعلام شد. در سال 1940، رسم‌الخط این زبان بار دیگر دستخوش تغییر شد و به شکل حروف سیریلیک درآمد.

 

انتهای پیام/

 

نظربایف فرمان تغییر رسم‌الخط زبان قزاقی را صادر کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار