حق کمیسیون مشاورین املاک چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه کمیسیون بنگاه‌های املاک یک فرمول ساده دارد که برای تمامی معاملات اجرا می‌شود و رعایت نکردن این فرمول از سوی بنگاه های املاک تخلف محسوب می‌شود.

حق کمیسیون مشاورین املاک چگونه محاسبه می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به رونق معاملات بازار مسکن در زمینه رهن و اجاره مسکن دریافت کمیسیون معامله یکی از جا افتاده‌ترین موضوعات در بنگاه‌های مشاوره املاک به شمار می‌آید که رقم آن با توجه به مصوبه صنف مشاورین املاک باید تعیین می‌شود.

 

از سال گذشته هر معامله خرید و فروشی که در دفتر مشاوران املاک شهر تهران به ثبت برسد، تا سقف 500 میلیون تومان مشمول 0.5 درصد کمیسیون از هر طرف معامله است (خریدار و فروشنده هر کدام نیم درصد)، پس از آن بسته به ارزش ملک مورد معامله در رقم های بالاتر از 500 میلیون، نسبت به مازاد ارزش مورد معامله 0.25 درصد به کمیسیون طرفین معامله افزوده خواهد شد.

 

برای مثال اگر ارزش یک معامله 800 میلیون تومان باشد، هر طرف معامله برای 500 میلیون اولیه باید نیم درصد کمیسیون به بنگاه‌ها بپردازند که این رقم معادل 2 میلیون و 500 هزار تومان و پس از آن کمیسیون 300 میلیون تومان باقیمانده براساس بیست و پنج صدم درصد محاسبه می‌شود که معادل 750 تومان خواهد شد که به این رقم بر حسب قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، هر طرف معامله باید 9 درصد ارزش کمیسیون معامله را هم به بنگاه مشاوره املاک علاوه بر کل کمیسیون پرداخت کنند، با این وجود در یک معامله ملک به ارزش 800 میلیون تومان هر طرف معامله باید 3 میلیون و 542 هزار و 500 تومان کمیسیون پرداخت کنند.

 

این در حالی است که محاسبه فرمول کمیسیون بنگاه‌های مشاورین املاک براساس ارزش ملک تعیین می‌شود به این شکل که یک چهارم اجاره نوشته شده در قرار داد بین موجر ومستاجر مبلغ کمیسیون است که این رقم باری خانه‌های اجاره‌ای یک چهارم مبلغ اجاره خانه و برای املاک رهنی هر یک میلیون معادل 30 هزار تومان خواهد بود و نرخ کمیسیون بر این اساس تعیین می‌شود.

 

نکته قابل توجه اینجاست که روش محاسبه حق الزحمه کمیسیون مشاوران املاک مربوط به شهر تهران است و در سایر شهرهای کشور سایت اتحادیه مشاوران املاک آن شهر نحوه محاسبه این کمیسیون را اطلاع رسانی می کند.

 

در این رابطه حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاورین املاک در گفت‌وگو با میزان گفت: مشاوران املاک هر شهر ملزم به رعایت دستورالعمل محاسبه کمیسیون معامله در شهر خود هستند و شهروندان در صورت مشاهده تخلف در دریافت این کمیسیون ها می توانند به اتحادیه مشاوران املاک شهر خود مراجعه کنند.

 

وی در ادامه افزود: به منظور سهولت در رسیدگی به تخلف های بنگاه های مشاوران املاک، سامانه تلفنی 7334 نیز در سراسر کشور آماده دریافت شکایت ها در این زمینه است.

 

گفتنی‌است نرخ‌های مذکور معاملات مربوط به سال 95 بوده و این نرخ در حال حاضر در بنگاه‌های مشاور املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز نرخ جدیدی از سوی صنف مشاورین املاک به بنگاه‌ها ابلاغ نشده است.

 

با توجه به نرخ مصوب برای معاملات در بنگاه‌ها شاهد تعیین نرخ سلیقه‌ای در برخی مواقع توسط مشاورین املاک هستیم که جلوگیری از این امر نیازمند نظارت دقیق بر عملکرد این صنف به خصوص در فصل جابجایی مستاجران دارد.

حق کمیسیون مشاورین املاک چگونه محاسبه می‌شود؟

 

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جعفرپور
۲۱:۴۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
با سلام بنده در تاریخ 98/11/3 در نصرت آباد الوند قزوین در مشاور املاک پنج ستاره به مدیریت آقای حسین زاده یک واحد خریدم به مبلغ 150 میلیون تومان و ایشان مبلغ یک میلیون تومان به عنوان کمیسیون از بنده دریافت نمودند. زمانی که بنده گفتم باید مبلغ کمیسیون کمتر باشد با لحن بد و توحین آمیزی با بنده برخورد کردند و کم مانده بود که منجر به درگیری شود. آیا مبلغ کمیسیون ایشان باید همین اندازه باشدیا نه . با تشکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
ایا پس از صدور رای گواهی انحصار وراثت توسژ دادگاه کسی حق اعتراض دارد
Iran (Islamic Republic of)
امجدرحمتی
۱۸:۵۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
باسلام
من چند روزپیش میخواستم یک واحداز اپارمان های مسکن مهر شهرستان بوکان بگیرم که خودم بواسطه دوستان یکی را پیدا کرده وپس از معامله به یکی از املاک رفته تا ق لنامه کنیم پس از چندروز برای حساب رفتم که برای یک معامله 40 میلیون تومانی 700هزار تومان میخواسن وبنده گفتم باید نیم درصد بگیرید که ادعا دارند قانون انجا فرق داشته و 700 هزار تا یک میلیون میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
دوست عزیز توی معاملاتی که که خود طرفین با همدیگه به توافق می رسند وقتی به یه دفتر خونه مراجعه می کنند باید قبل از هر کاری به دفتر املاک بگن ما به توافق رسیدیم و فقط میخواهیم قرارداد بنویسیم و مبلغ کمیسیون رو هم با بنگاه به توافق برسند و قبل از امضای قرارداد یه بند توی قرارداد بیارن که مبلغ پرداختی کمیسیون از هر طرف چه میزان هست و بعد قرار داد رو امضاء کنند
Iran (Islamic Republic of)
حمید حاجی
۱۲:۰۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
سلام سوال دارم خونه رهن ۷۰میلیون وکرایه ۱۴۰۰تومان چقدر کمیسیون بنگاه میگیره?دراستان البرز کرج .جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
من میخوام فرمول حساب کردن رهن واجاره روبدونم
Iran (Islamic Republic of)
به نام عدالت
۱۷:۴۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
با سلام مشکل کمیسیون نیست الان چون واحدهای نظارتی روش نظارت دارند.
مشکل اینجاست که مشاوران املاک با توجه به دسترسی به سامانه کد رهگیری ملکی را به نام خود می خرند و به بهای گرانتر می فروشند.و چون خود قرارداد تنظیم می کنند.حق هر گونه اعتراضی رو از خریدار سلب می کنند.طبق برخی قوانین مدنی حتی اگر ملکی با اختلاف متراژ فروفته بشه اگر بندهای قرارداد خط بخورد قابل پیگیری نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
Amanda
۱۳:۳۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
مبلغ کمیسیون مشاور املاک برای معامله فروش منزلی به ارزش صد و هفتاد میلیون تومان در استان سمنان چقدر میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
اجاره بها خیلی زیاد شده چطوری میشه با این هزینه ها کنار اومد ؟
Iran (Islamic Republic of)
اذین
۰۷:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
خونه ای رو خریدیم ۳۲۰میلیون چن میشه حق بنگاه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۲:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
خونه ای واقع در رشت با پیش پول 15 میلیون و کرایه ماهی 500 چقدر پول بنگاهی میشود
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
فک کنم حدود ۲۴۰ تومن بشه
Netherlands
امید
۱۲:۲۷ ۱۷ دی ۱۳۹۶
فکر کنم رهن هر میلیون 3 هزار یا هر 10 میلیون 30 هزار حق کمیسیون میشه که دقیقا همون مبلغ اجاره میشه چون هر 10 میلیون رهن برابر 300 هزار اجاره میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
خواهشا پیگیری کتید سیستمی بشه و نظارت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۷ تير ۱۳۹۶
اگر کسی خونه ای 100 میلیون باید یک میلیون کمیسیون بده ولی اگه خونه ای رو 100 میلیون باید سه میلیون کمیسیون بده!!!!؟