آموزش و پرورش؛ از اعلام زمان رتبه بندی معلمان تا ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزان

معاونان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی شورای معاونان به بیان برنامه ها و اهداف درنظرگرفته شده در این نهاد آموزشی پرداختند.

آموزش و پرورش؛ از زمان طرح جدید رتبه بندی معلمان تا ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها صبح امروز در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد و در این مراسم برنامه های درنظر گرفته همچنین دستاوردهای معاونت مورد توجه قرار گرفت.

**اجرای پنج برنامه کلی سند تحول در سال ۹۶
یوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: امروز دولت و مجلس شورای اسلامی بر این باورند که معلم کارمند نیست بلکه یک هویت علمی و تربیتی دارد بنابراین در موضوع حقوق و پرداخت‌ها و رتبه‌بندی، باید نظام پرداخت معلمان متفاوت از قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.

وی افزود: موضوع مذکور در برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و ما تلاش می‌کنیم تا ۶ ماه آینده لایحه پیشنهادی نظام پرداخت معلمان نیز به دولت ارسال شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۶ براساس سند تحول بنیادین پنج برنامه کلی را اجرایی خواهیم کرد.

**کاهش یک و نیم میلیون نفری بیسوادان در کشور
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک و نیم میلیون نفر آمار بی‌سوادان کاهش یافته است و  ۸۵/۲درصد نرخ باسوادی افزایش یافته است که این آمار، ۱۴ برابر مدت مشابه در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ است.

وی از آموزش ۱۸ هزار نفر از اتباع خارجی با مشارکت نهادهای بین‌المللی در ایران خبر داد وعنوان کرد: تأسیس ۱۰۰ مرکز یادگیری محلی جدید، استمرار سوادآموزی زندان‌ها و پادگان‌ها، آموزش مهارت‌های پایه ICDL، آموزش اولیای بی سواد دانش‌آموزان و همچنین افراد بازمانده از تحصیل ۱۰ تا ۱۹ ساله از جمله فعالیت‌های اولویت‌دار سازمان نهضت سوادآموزی است.

باقرزاده بیان کرد: آموزش و توانمندسازی آموزش دهندگان یکی از بزرگترین طرح‌های آموزش مجازی است که با همکاری جهاد دانشگاهی در حال اجرا است و به قبول شدگان گواهی صلاحیت حرفه‌ای اعطا می‌شود.

** واگذاری امور آموزشی با حفظ نقش حاکمیتی آموزش و پرورش است
مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی با اشاره به تصویب ۱۳ بند از ۱۷ بند آیین‌نامه تأسیس مدارس غیردولتی، ‌تصریح کرد: با تصویب این آیین‌نامه‌ها توانستیم بخش زیادی از مشکلات مدارس غیر دولتی را حل کنیم.
گرد در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در آموزش و پرورش، عنوان کرد: روش اول واگذاری امور آموزشی با حفظ نقش حاکمیتی آموزش و پرورش و پروش دوم، استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها است که اگر نظارت کافی بر این نوع واگذاری‌ها انجام ندهیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص شوراهای آموزش و پرورش تصریح کرد: باید بر روی مصوبات شوراهای آموزش و پرورش نظارت صورت گیرد تا این مصوبات پس از عبور از کارگروه‌ها به نتایج مشخص و مفید برسد.

**لزوم استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش
حسین فرزانه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هیچ یک از حوزه‌های ستادی، مجاز به تعیین تکلیف در موضوع منابع اعتباری استان نیستند و مدیران کل باید موضوع تفویض اختیار را به سطح مدارس بکشانند و سرانه را در اختیار مدرسه قرار دهند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته تفویض اختیار در حوزه ستادی و مزایای آن افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش یکی از مزایای تفویض اختیار است.
فرزانه با اشاره به پرداخت معوقات سال‌های اخیر و پاداش بازنشستگان در پایان سال ۹۵ اظهار کرد: خوشبختانه در بخش سرانه و اعتبارات، اقدامات مثبتی انجام شده که با کمک سازمان برنامه و بودجه به مرحله اجرا درآمده است.


**تلاش برای اجرای بخشی از دوره مهارت آموزی تا شهریورماه
سفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اعلام دیرهنگام نتایج آزمون استخدامی ۹۵، تلاش می‌کنیم بخشی از دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی پذیرفته شدگان تا پایان شهریورماه سال جاری برگزار شود و بخش کارورزی و باقی‌مانده دروس آن همزمان با آغاز تدریس، در طول سال تحصیلی انجام گیرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توزیع نیروی انسانی و تعداد کلاس‌ها، مواردی است که در حوزه ستاد تعیین می‌شود و سقف ساعات حق‌التدریس و مدیریت سایر موارد مرتبط با ساماندهی نیروی انسانی به کمیته برنامه‌ریزی استان‌ها واگذار شده است.

چهاربند عنوان کرد: یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند در ساماندهی بهینه نیروی انسانی کمک‌رسان می باشد، نسبت معلمان به کارکنان آموزشی است.

وی تصریح کرد: برای حفظ وضع موجود آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، باید تلاش کنیم ۲۳۸ هزار نیروی مورد نیاز تا ۴ سال آینده جذب این وزارتخانه شوند.

**ایجاد کارگروهی برای استقرا مناسب پایه یازدهم
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اجرای طرح آموزش همراه با تولید با کیفیت، اجرای طرح نظارت بالینی و توسعه فرهنگ درس پژوهی در حوزه کیفیت بخشی و اجرای طرح تعالی مدیریت در ۱۰۰ درصد مدارس دوره اول متوسطه در حوزه ارتقای مدیریت آموزشگاهی، از دیگر برنامه‌های معاونت متوسطه در سال جدید است.

زرافشان استقرار پایه یازدهم را از مهمترین برنامه‌های سال جدید معاونت متوسطه عنوان کرد و افزود: با توجه به تغییر ساختار، کارگروهی برای اجرای مطلوب این پایه در ستاد تشکیل شده است که در آن کارهای اجرایی مشخص شده و بر استقرار همراه با کیفیت برنامه‌های آموزشی پایه یازدهم تأکید شده است.

وی تصریح کرد: در سال جدید در نظر داریم با توجه به کارگروه عدالت آموزشی، در ۱۰۰ منطقه هدف، برنامه‌های عدالت آموزشی را اجرایی کنیم که ارتقای سطح پوشش واقعی تحصیل دختران و کاهش فاصله پوشش تحصیلی دختران و پسران، از مواردی است که انتظار داریم با اجرای این طرح به نتیجه برسد.

**کاهش میزان چاقی در دانش آموزان
مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در چهار سال اخیر، با اجرای برنامه‌های متنوع در این حوزه موفق شدیم آمار چاقی دانش‌آموزان را کاهش دهیم؛ بر اساس پیمایش ملی که در ۴۵ دانشگاه انجام شد، درصد میزان چاقی دانش آموزان از 1/21 به 8/20 کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه پروژه‌های صورت گرفته اثر مستقیم بر کاهش میزان چاقی در دانش‌آموزان داشته است، گفت: پیش‌بینی مدارس شاد در مقطع ابتدایی از مهرماه سال ۹۵ با آموزش معلمان و مراقبان سلامت آغاز شده است.

**ارزشیابی کتاب های درسی پایه دهم در سال تحصیلی آینده
حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از ارزشیابی کتب درسی پایه دهم در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: برای دانش‌آموزان پایه یازدهم، ۳۰۰ عنوان کتاب درسی تولید و چاپ شده و از ابتدای سال ۹۶ نیز، برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم در دست انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در سازمان پژوهش، علاوه بر کتاب درسی، به دانش‌آموزان بسته آموزشی نیز ارائه می‌شود؛ این اقدام باعث شده تا سلطنت کتاب‌های درسی به جمهوری بسته آموزشی تبدیل شود و در این بسته‌ها شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا تمام مکان‌ها و فضاهای اطراف دانش‌آموز، به سازمان یادگیرنده تبدیل شود.

** اصلاح و تقویت ارزشیابی کیفی توصیفی دانش‌آموزان
رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تداوم طرح تدبیر در دوره ابتدایی، عنوان کرد: این طرح در راستای ارتقای کیفیت مدیران آموزشگاهی آغاز شد که با رفع نواقص و برخی اشکالات، آن را با قوت بیشتر در سال ۹۶ ادامه می‌دهیم.

حکیم‌زاده به آسیب‌شناسی، اصلاح و تقویت ارزشیابی کیفی توصیفی دانش‌آموزان دوره ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: ایده طرح ارزشیابی توصیفی بسیار مترقی است ولی به دلیل وجود برخی نواقص با مشکلاتی مواجه شد که باید اشکالات آن برطرف شود.

وی به برنامه‌های معاونت ابتدایی در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: توسعه عدالت آموزشی، مدیریت انسداد مبادی بی سوادی، راهبری پوشش تحصیلی در ۴ استان هدف با برنامه زمان‌بندی شده و توسعه آموزش و پرورش عشایر با حفظ سبک زندگی و فرصت رشد تحصیل از مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت است.

** محتوای سند تحول برای همه تبیین شود
نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید محتوای سند برای همگان تبیین شود، این امر در درون آموزش و پرورش با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و در بیرون از این سیستم با برگزاری جلسات منظم امکان‌پذیر است و می‌تواند یک گام به جلو در اجرای سند باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام زیرنظام‌های سند تحول بنیادین تدوین شده است، تصریح کرد: براساس اینکه بدانیم کدام یک از اقدامات و برنامه‌های آموزشی در راستای اجرای سند تحول بنیادین شرکت می‌کند، باید به مفاهیمی مانند تمرکززدایی، مدرسه محوری، رویکرد فرهنگی تربیتی، مشارکت پذیری و تنوع بخشی در مسائل آموزشی در برنامه‌ها توجه کنیم.

** هدایت تحصیلی از دوره ابتدایی آغاز شود
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان داشت: در مجموعه آموزش و پروش و فعالیت‌های درون‌مدرسه‌ای، چهار تشکل فعال شامل سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان و هلال احمر فعال است که سعی دارند دانش‌آموزان را با برنامه‌های متنوع خود تحت پوشش قرار دهند.

فیض تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان دانش‌آموزی در سطح کشور را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: برنامه‌ ما این است که در محیط مدرسه فضا را برای جذب دانش‌آموز آماده کنیم و در خارج از مدرسه، برنامه‌های سازمان به قدری جذاب باشد که همه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اعلام اینکه هدایت تحصیلی باید از مقطع دبستان آغاز شود، افزود: طرح جامع هدایت تحصیلی در دست تدوین است که شناسایی استعدادها را از دبستان آغاز می‌کند؛ زیرا معتقدیم هدایت تحصیلی در پایه نهم فرایند ناقصی است و با همین اعتقاد از سال آینده یک سال به یک سال دامنه‌ هدایت تحصیلی مقاطع تحصیلی پایین‌تر را در بر خواهد گرفت و ‌توسعه خواهد یافت تا به اول ابتدایی برسد.

**توجه به دانش آموزان با نيازهاي ويژه به شيوه تلفيقي فراگير
مجید قدمی رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، توسعه آموزش به شيوه تلفيقي فراگير دانش آموزان با نيازهاي ويژه را از برنامه هاي سال 96 برشمرد.

وي یادآورشد: توسعه آموزش و پرورش استثنايي گروه هاي مختلف كودكان و دانش آموزان با نيازهاي ويژه از جمله برنامه هاي سال 96، است و دراين راستا، افزايش آمار دانش آموزان با نيازهاي ويژه مدارس خاص از 73هزار 580 نفر به 73 هزار 800 نفر، افزايش آمار دوره پيش دبستاني به 11 هزار و 555 نفر، مشاركت 17 هزار نفر ازدانش آموزان در فعاليت فرهنگي سوداي بندگي وآموزش عملي نماز ازجمله اهداف كمي برنامه سال ۹۶ سازمان آموزش و پرورش سال ۹۶ است .

انتهای پیام/

 

تفویض اختیار در آموزش و پرورش تا سطح مدارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.