سعدالله زارعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

پادشاهی «بن سلمان» درگیری‌ها در حوزه عربی و جهان اسلام را افزایش می‌دهد

کارشناس غرب آسیا گفت: از آنجا که بن سلمان فکر می‌کند با رفتن در دل بحران می‌تواند آن را مدیریت کند، در دوره او شاهد افزایش درگیری‌هایی در حوزه عربی و جهان اسلام هستیم.

انتصاب سلمان احتمال افزایش درگیری‌ها در حوزه عربی و جهان اسلام را افزایش می‌دهدسعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برکناری «محمد بن نایف» و انتصاب پسر پادشاه سعودی به عنوان ولیعهد جدید اظهار داشت: اینکه در عربستان شاهد جابه‌جایی در سطوح حاکمیتی باشیم حداقل در دوره پادشاهی ملک سلمان امری عجیب نیست. وقتی که خود او روی کار آمد بسیاری از شخصیتهای ریشه‌دار سعودی را کنار زد و شاهد اتفاقات مهمی در عرصه حاکمیتی عربستان بودیم.

کارشناس غرب آسیا افزود: زمانی که «محمد بن سلمان» به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب شد همه تحلیلگران سیاسی پیش بینی می‌کردند به زودی محمد بن نایف کنار گذاشته می‌شود و امروز این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: چنین فرایندی در داخل یک دولت با واکنشهایی مواجه می‌شود، حالا سطح این واکنشها چقدر باشد معلوم نیست اما به هر حال بگو مگوهای رژیم سعودی را بیشتر می‌کند.

زارعی گفت: از آن جایی که محمد بن سلمان فکر می‌کند با رفتن در دل بحران می‌تواند آن را مدیریت کند، به نظر می‌آید در دوره او شاهد افزایش درگیری‌هایی در حوزه عربی و جهان اسلام باشیم.

وی با اشاره به اظهارات برخی تحلیگران سیاسی که ولیعهدی بن سلمان را نوعی کودتا در عربستان تفسیر می‌کنند، گفت: اگر منظور از کودتا این است که با نادیده‌گرفتن هنجارها چنین اتفاقی افتاده، بله چنین تحلیلی درست است و می‌توانیم بگوییم این وقایع برخلاف وصیتنامه عبدالعزیر اتفاق افتاده است. چرا که در سنت سیاسی عربستان جایگزینی پسر پادشاه، آن هم کسی که از نظر تجربه، سن با کسانی که تاکنون در عربستا قدرتی در دست داشته‌اند بسیار فاصله دارد.

زارعی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر سطح اتکای به خارج است که سعودی‌ها همیشه سعی می‌کردند حداقل در پرونده‌های جهان اسلام موضع آشکاری در حمایت از آمریکا و رژیم صهیونیستی نداشته باشند؛ اما امروز می‌بینیم که به‌طور علنی با صهیونیست‌ها صحبت می‌کنند و شاهد انعقاد قراردادهای بزرگ بیش از 150 میلیارد دلاری بین مقامات جدید سعودی و آمریکا هستیم. بنابراین این انتخاب بدون شک بازتاب‌های داخلی گسترده‌ای پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۴ تير ۱۳۹۶
ولعنت الله علی القوم الظالمین !
آخرین اخبار