عطوان: ممکن است کشورهای عربی به اقدام نظامی علیه قطر روی آورند

سردبیر روزنامه رای الیوم گفت در صورتی که دوحه شرایط درخواستی عربستان سعودی را نپذیرد، احتمال اقدام نظامی کشورهای عربی علیه قطر وجود دارد.

عطوان: ممکن است کشورهای عربی به اقدام نظامی علیه قطر روی آورندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم -که در لندن منتشر می‌شود- درباره علت وقوع بحران قطر با همسایگان عربش می‌گوید: «این بحران در نتیجه تقویت رابطه قطر با ایران از یک سو و با گروه اخوان المسلمین از سوی دیگر انجام گرفت. توضیح بیشتر آنکه در سال 2014 توافقی با قطر صورت گرفت مبنی بر اینکه این کشور روابطش را با ایران و اخوان المسلمین قطع کند؛ اما قطر این کار را نکرد. اکنون اتحادی عربی علیه ایران با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شکل گرفته است؛ اما قطر نمی‌خواهد در این اتحاد وجود داشته باشد.

وی درباره واکنش ترکیه، روسیه و ایران به این بحران گفت: «فکر نمی‌کنم که ترکیه در حمایت از قطر در مقابل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و آمریکا قرار گیرد. منافع روسیه نیز با عربستان سعودی تامین می‌شود و ایران نیز به نفع قطر وارد جنگ نمی‌شود.» 

سردبیر روزنامه رای الیوم افزود کشورهای عربی به طور غیرمستقیم به قطر می‌گویند اگر خواهان صلح است، شرایط عربستان سعودی و امارات متحده عربی را بپذیرد.

عطوان درباره آینده این بحران نیز می‌گوید: «به احتمال زیاد فشارها در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. چون دیگر هیچ اعتمادی بین قطر و مخالفانش وجود ندارد. هدف این است که قطر شرایط کشورهای حاشیه خلیج فارس را  قبول کند؛ در غیر این صورت آن‌ها به مرحله دوم فکر می‌کنند که ممکن است اقدام نظامی باشد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار