عطوان مشکل منطقه را حمایت اعراب خلیج فارس از تروریسم دانست

روزنامه‌نگار مشهور عرب گفت کشورهای عربی حامی تروریسم در حاشیه خلیج فارس، به علت آنکه نقش زیادی در ایجاد هرج و مرج داشته‌اند، نمی‌توانند اوضاع در منطقه را تغییر دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه «رای الیوم»، گفت مشکل اساسی جهان عرب این است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که نقش گسترده‌ای در حمایت مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی و هرج و مرج در منطقه عربی دارند، تصمیم‌گیرنده اصلی امور عربی شده اند.  

وی در گفتگو با المیادین در پاسخ به اینکه آیا قدرت‌های عربی می توانند مشکلات در جهان عرب را حل کنند، گفت: «این قدرت‌های عربی چه کسانی هستند؟ اگر به عراق نگاه کنید می‌بینید که در وضعیتی بد قرار دارد و اختلافات زیاد و منازعات طائفی وجود دارد، در موصل جنگ است و پس از آن در مرحله بعد از موصل مشکل کُردها به وجود خواهد آمد. اگر به سوریه نگاه کنید می‌بینید که درگیر توطئه و جنگ است، همین قدرت‌ها بودند که منطقه را اداره می کردند یعنی عراق و سوریه و مصر. اما سوریه با توطئه‌ها و جنگ بر ضد خود مواجه است و مصر در وضع اقتصادی بسیار بدی قرار دارد و با مشکلات غیرطبیعی دست به گریبان است. با در نظر گرفتن این مسائل چه کسی می خواهد مشکلات جهان عرب را حل کند؟ مشکل اساسی این است که تصمیم‌گیرنده اصلی عربی در حال حاضر در کشورهای خلیج (فارس) قرار گرفته است که پول و حمایت آمریکا را دارند. این کشورها نقش گسترده‌ای در حمایت مالی و تسلیحاتی هرج و مرج در منطقه عربی داشته اند، بنابراین آنها نمی توانند اوضاع را تغییر دهند چرا که نقش زیادی در ایجاد مشکل داشته‌اند و معتقدم آنها با وجود اینکه پول زیادی دارند نمی‌توانند مشکل را حل کنند.»  

سردبیر روزنامه «رای الیوم» درباره اختلاف بین روسیه و آمریکا در لیبی گفت: «روسیه تا این لحظه به هیچ وجه فراموش نکرده است که در سال 2011 چگونه آمریکا، انگلیس و فرانسه آن را فریب دادند و قطعنامه‌ای را در خصوص دخالت نظامی در لیبی در شورای امنیت به تصویب رساندند.  قرار بود این دخالت برای حمایت از غیرنظامیان باشد نه تغییر نظام در لیبی اما آمریکا، فرانسه و انگلیس نظام لیبی را به دلایل اقتصادی تغییر دادند؛ چرا که سرهنگ معمر قذافی، انگلیس و فرانسه را از قراردادهای نفتی، فن‌آوری، زیربنایی در این کشور دور کرده بود و آنها را به هند، ترکیه و چین داده بود. 

عطوان افزود: این مسئله موجب شد آنها (آمریکا، فرانسه و انگلیس) ابتدا در لیبی دخالت کنند و نظام را سرنگون کنند و آن را تغییر دهند و نظامی را بر سر کار بیاورند که اجازه دهد این کشورها هر کاری می‌خواهند در زمینه اقتصادی و سیاسی انجام دهند. در حال حاضر روسیه بسیار قدرتمند است و اطلاعات تایید شده ای وجود دارد که نشان می دهد انگلیس و ایتالیا برای دخالت روسیه در بحران لیبی هماهنگ شده اند و از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کنند. انگلیس و ایتالیا و تا حدودی نیز فرانسه به این نتیجه رسیده اند که شاید خلیفه حفتر گزینه خوبی برای انجام دادن این ماموریت در به دست گرفتن زمام امور در لیبی و از بین بردن گروه‌های تکفیری باشد و سواحل دریای مدیترانه را امن و از سرازیر شدن مهاجران غیرقانونی به اروپا جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: آمریکا در حال حاضر می خواهد این سناریو را از بین ببرد و نماینده‌ای وابسته به خود و دستگاههای اطلاعاتی خود منصوب کند تا هر آنچه مورد نظر آمریکاست اجرا  کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار