چین: از آمریکا می‌خواهیم از ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خودداری کند

بدنبال اظهارات وزیر دفاع آمریکا در ژاپن درباره حمایت از توکیو در مقابل چین، سخنگوی وزارت خارجه این کشور از واشنگتن خواست از بی‌ثبات کردن منطقه شرق آسیا خودداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز شنبه از آمریکا خواست از بحث در خصوص جزایر مورد مناقشه میان چین و ژاپن خودداری کند و بر موضع پکن در زمینه حاکمیت بر این جزایر کوچک غیر مسکونی تاکید کرد. این جزایر در ژاپن «سنکاکو» و در چین «دیائویو» خوانده می شوند.

در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین منتشر شد، به نقل از لو کانگ آمده است معاهده سال 1960 بین آمریکا و ژاپن «حاصل جنگ سرد است، که نباید به تمامیت سرزمینی چین و حقوق مشروع این کشور لطمه بزند.»

لو کانگ گفت :«ما از آمریکا می خواهیم رویکردی مسئولانه اتخاذ کند، بیان اظهارات نادرست در خصوص مسئله مربوط به حق حاکمیت بر جزایر دیائویو را متوقف کند و از پیچیده تر کردن این مسئله و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خودداری کند.»

ماتیس در نخستین سفر خود به منطقه شرق آسیا به عنوان وزیر دفاع آمریکا، به صراحت در توکیو اعلام کرد دولت ترامپ به موضع پیشین آمریکا مبنی بر این که معاهده امنیتی آمریکا-ژاپن دفاع از جزایر مورد مناقضه را در بر می‌گیرد، پایبند خواهد بود.

این جزایر که بین تایوان و اوکیناوا قرار دارند، از پایان جنگ جهانی دوم تا بازگشت به ژاپن در سال 1972 میلادی، تحت کنترل آمریکا بودند. 

چین همچنین نارضایتی خود را از اظهارات روز جمعه متیس در کره جنوبی مبنی بر این که دولت ترامپ به عمل به توافق سال گذشته دولت آمریکا با دولت کره جنوبی در خصوص استقرار سامانه ضد موشکی تاد در این کشور متعهد است، ابراز کرد.

آمریکا مدعی است قصد دارد سامانه تاد را برای افزایش محافظت از کره جنوبی و ژاپن و همچنین نظامیان آمریکایی مستقر در این دو کشور در مقابل حمله موشکی کره شمالی، مستقر کند.

لو کانگ روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت مخالفت قاطع چین با استقرار این سامانه ضد موشکی تغییر ناپذیر است و تغییر نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد استقرار این سامانه ضدموشکی، امنیت و منافع راهبردی کشورهای منطقه، از جمله این کشور را به خطر خواهد انداخت و موازنه راهبردی در منطقه را تضعیف خواهد کرد.

مقامات چینی می گویند تلاطم بیشتری را در روابط با آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پیش بینی می کنند. ترامپ پس از انتخاب شدن به سمت ریاست جمهوری با تماس تلفنی با رئیس تایوان، خشم مقامات چین را برانگیخت.

ترامپ همچنین با انتقاد از تقویت نظامی چین در دریای چین جنوبی، اتهامات به این کشور در خصوص دست بردن در نرخ ارز و سیاست‌های تجاری غیرمنصفانه و ادعاها مبنی بر این که پکن فشار چندانی به کره شمالی وارد نمی‌کند، نگرانی‌ها را افزایش داده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار