باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

بزرگترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی و شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا

کره شمالی با انجام پنجمین آزمایش هسته‌ای خود، یکبار دیگر ناکارآمدی تحریمهای آمریکا را به اثبات رساند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کره شمالی برای پنجمین بار طی یک دهه اخیر، صبح امروز - جمعه - همزمان با روز ملی این کشور یک کلاهک هسته‌ای دیگر را با موفقیت در عمق زمین آزمایش کرد تا در جشن شصت و هشتمین سالگرد تاسیس خود یکبار دیگر هژمونی نظامی آمریکا در شرق آسیا را به چالش بکشد. 

به نوشته رسانه‌های کره شمالی، پیونگ یانگ در آزمایش هسته‌ای امروز که بزرگترین آزمایش هسته‌ای آن عنوان شده است، نسل جدیدی از کلاهک‌های هسته‌ای خود را با وزن کمتر و قابلیت تخریب بیشتر برای نصب برروی موشک‌های بالستیک مورد آزمایش قرار داد. 

تایید آزمایش هسته‌ای امروز پیونگ یانگ پس از آن صورت گرفت که کره جنوبی همزمان با انجام این آزمایش از وقوع یک زمین‌لرزه قوی در نزدیکی مرکز هسته‌ای همسایه شمالی خود خبر داد و با تاکید بر مصنوعی بودن این زمین‌لرزه، احتمال یک آزمایش هسته‌ای بزرگ دیگر از سوی کره شمالی را مطرح کرد. به نوشته بی‌بی‌سی، اداره زلزله‌نگاری کره جنوبی، با اشاره به قدرت 5.3 ریشتری این زمین لرزه، قدرت انفجار آزمایش هسته‌ای امروز کره شمالی را معادل انفجار یک کلاهک هسته‌ای 10 کیلوتنی، اعلام و با مقایسه آن با زمین‌لرزه‌های قبلی، انفجار امروز را بزرگترین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ عنوان کرد. 

آزمایش هسته‌ای امروز کره شمالی همانطورکه انتظار می‌رفت با واکنش تند سازمان ملل و متحدان غربی و آسیایی آمریکا از جمله کره جنوبی، ژاپن و فرانسه مواجه شد و باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا - نیز در اولین اظهارنظر رسمی خود ضمن هشدار درباره عواقب جدی این اقدام طبق معمول از تعهد ناگسستنی کشورش به متحدین خود سخن گفت، اما آزمایش امروز کره شمالی آنهم به فاصله کمتر از یک روز از پایان سفر آسیایی وی، شکست سیاست‌های تحریمی واشینگتن در قبال این کشور را بیش از پیش به اثبات رساند؛ بویژه آنکه پیونگ یانگ دوشنبه هفته گذشته همزمان با حضور اوباما در چین برای شرکت در نشست گروه 20 نیز سه فروند موشک بالستیک دیگر را در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در منطقه در دریای ژاپن آزمایش کرد.

کره شمالی برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود که به گفته مقامات این کشور، تنها هدف آنها افزایش قدرت بازدارندگی این کشور در برابر تهدیدات روزافزون آمریکاست، سالهاست که از سوی سازمان ملل و کشورهای غربی تحت شدیدترین تحریم‌های ممکن قرار دارد.

کره شمالی حدود دو ماه پیش نیز یک موشک بالستیک را برای شبیه‌سازی حمله پیشگیرانه به بنادر کره جنوبی و پایگاه‌های هوایی آمریکا در منطقه آزمایش کرد و پس از آن بود که وزارت دفاع آمریکا در اظهارنظری جنجالی اعلام کرد بر سر مکان استقرار سپر موشکی "تاد" در کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات موشکی پیونگ یانگ با مقامات سئول به توافق رسیده است. 

دولت آمریکا در ادامه تحریم‌های گسترده خود علیه برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی، تحریم‌های جدیدی را نیز به بهانه نقض حقوق بشر علیه «کیم جونگ اون» رهبر این کشور وضع کرد و برای اولین بار، در اواسط تیرماه وی را مستقیماً در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

پیونگ یانگ به دنبال تحریم کیم جونگ اون، این اقدام آمریکا را به منزله "اعلام علنی جنگ به کره شمالی" عنوان و در اولین واکنش به این تصمیم، تنها کانال ارتباطی دیپلماتیک خود با آمریکا که از سالها قبل برای ارتباط دیپلمات‌های دو کشور در نیویورک و گفتگو درباره برنامه هسته‌ای این کشور ایجاد شده بود را قطع کرد.

به نوشته گاردین، پس از این اقدام تحریمی آمریکا بود که رهبر کره شمالی علناً خواستار سرعت بخشیدن به برنامه موشکی و هسته‌ای کشورش و برنامه‌ریزی برای یک آزمایش هسته‌ای بزرگ و همسطح با بمب اتمی هیروشیما در ماه‌های آینده شد و آزمایش هسته‌ای امروز این کشور در واقع پاسخی به درخواست کیم جونگ اون برای اثبات ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا بود.

شکست سیاست تحریمی واشینگتن در برابر پیونگ یانگ امروز در رسانه‌های آمریکایی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. نیویورک تایمز در مطلبی نوشت شدت بیشتر زمین‌لرزه ناشی از آزمایش هسته‌ای امروز نشان می‌دهد کره شمالی علیرغم تحریمهای آمریکا و همپیمانانش در تلاش خود برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای به پیشرفت‌های بیشتری دست یافته است. 

واشینگتن پست نیز نوشت انجام 5 آزمایش اتمی و دهها آزمایش موشکی از سوی پیونگ یانگ نشان می‌دهد روسای جمهور آمریکا طی دو دهه اخیر تلاش بیهوده‌ای برای ممانعت از هسته‌ای شدن این کشور انجام داده‌اند. همچنین، شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز در پایگاه اینترنتی خود نوشت پیونگ یانگ با آزمایش هسته‌ای امروز خود یک گام بلند به هدف خود یعنی حمله هسته‌ای به آمریکا نزدیکتر شد. 

این وبسایت خبری در ادامه نوشت: شدت زمین لرزه‌ای که اولین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال 2006 ایجاد کرد 3.9 و چهارمین و آخرین آزمایش هسته‌ای این کشور تا پیش از آزمایش هسته‌ای امروز 4.8 ریشتر بود. اما آزمایش هسته‌ای امروز پیونگ یانگ با زمین‌لرزه 5.3 ریشتری خود تقریباً به لحاظ قدرت تخریب قابل مقایسه با بمب اتمی 15 کیلوتنی هیروشیما بود و مهمتر از همه اینکه این کشور با آزمایش هسته‌ای امروز خود نشان داد اکنون برای اولین بار به فناوری ساخت کلاهک‌های کوچکی دست یافته است که به راحتی می‌تواند آنها را برروی موشکهای خود نصب کند.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار