اهواز؛

طرح تخصصی «إقراء» در خوزستان

سیستم(إقراء) یا تلقی یک سیستم سنتی آموزشی قرآن است که از عصر پیامبر(ص) قرآن را به صورت شفاهی آموزش می‌دادند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی دغاغله و داور بین‌المللی قرآن کریم ،درباره طرح تخصصی «إقراء» گفت: این طرح یک سیستم سنتی آموزشی قرآن است که از عصر پیامبر(ص) قرآن را به صورت شفاهی آموزش می‌دادند بدین صورت که شاگرد در برابر استاد زانو زده از روی قرآن شروع به خواندن کرده و استاد نیز اشکالات قرائت او را برطرف می‌کند.

مهدی دغاغله پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم ، با اشاره به اجرای طرح تخصصی إقرا اظهار کرد: این طرح قرآنی پدیده جدیدی است که در ایران قرار است در سیستم آموزشی تلاوت قرآن در کنار سیستم فعلی اجرا شود.

وی پیرامون این طرح قرآنی توضیح داد: سیستم(إقراء) یا تلقی یک سیستم سنتی آموزشی قرآن است که از عصر پیامبر(ص) قرآن را به صورت شفاهی آموزش می‌دادند؛ بدین صورت که شاگرد در برابر استاد زانو زده از روی قرآن شروع به خواندن کرده و استاد نیز اشکالات قرائت او را برطرف می‌کند. شاگرد برای خواندن حرف به حرف قرآن کریم از استاد خود اجازه می‌گیرد.

دغاغله با اشاره به اینکه شورای عالی قرآن کریم بر اجرای این طرح تأکید دارد و نظر مساعدی از سوی مقام معظم رهبری نیز در این باره دریافت شده است، گفت: به منظور گسترش این نظام آموزشی در کشور، اولین دوره آن در تهران برگزار شد.


پیشکسوت قرآن کریم ادامه داد: در این نشست آموزشی که با دعوت از شیخی باتجربه و عالم به دانش قرائات یعنی شیخ محمد عصفور همراه بود، قاریان و استادان برگزیده قرآن کریم از سراسر کشور حضور داشتند و به قرائت قرآن پرداختند. در این نشست قاریان از ابتدا تا انتهای قرآن را قرائت کردند و در پایان از استاد اجازه إقراء را دریافت کردند.


وی با اشاره به اینکه اختتامیه این طرح فردا سه‌شنبه، ۹ شهریورماه در تهران برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم روزی ۷ جزء قرآن کریم در برابر استاد خوانده می‌شد تا در پایان با دریافت اجازه از استاد این شیوه آموزش داده شود. با توجه به اینکه ما پا به پای کشورهای دیگر در موضوع قرائت قرآن کریم در حال پیشرفت هستیم و در کشورهای دیگر نیز بحث بحث اجازات مطرح است بنایراین این امر باید در ایران به اجرا درآید. برای بهره‌مندی از قاریان و استادان ایرانی در کشورهای دیگر اولین سوالی که از سوی آنها مطرح می شود آن است که قاری از سوی چند استاد اجازه دارد.

دغاغله گفت: از سوی فرج‌الله شاذلی از مصر، شیخ محمود کرخی و نجم سهیل از عراق اجازه قرائت دارم.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.