ازسرگیری مذاکرات میان آنکارا و بروکسل درخصوص قرارداد مهاجرت

ترکیه و اتحادیه اروپا گفتگوهای خود را درخصوص قرارداد مهاجرت و آزادی روادید برای شهروندان ترکیه‌‌ای از سر می‌گیرند.

ازسرگیری مذاکرات میان آنکارا و بروکسل درخصوص قرارداد مهاجرتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از گاردین، اتحادیه اروپا و ترکیه قصد دارند گفتگوهای خود را درخصوص قرارداد مهاجرت از سر بگیرند. پس از سرنگونی کودتای نافرجام ترکیه و اقدامات دولت «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور این کشور، در سرکوب گسترده مخالفان به اتهام دست داشت در طراحی و اجرای این کودتا، روابط میان آنکارا و بروکسل به تیرگی گرایید. کودتای نافرجام ترکیه آینده توافق‌نامه آنکارا-بروکسل را برای کنترل ورود مهاجران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در هاله‌ای از ابهام فرو برده بود. 
 
کمیسیون اروپا قرار اعلام کرده است ماه سپتامبر (30 روز منتهی به 9 مهرماه) درخصوص اعطای آزادی روادید به شهروندان ترکیه‌ای برای سفر به کشورهای حوزه شنگن تصمیم‌گیری خواهد کرد. هیئتی از مقامات کمیسیون اروپا قرار است در هفته‌های آتی، برای ارزیابی روند اجرای شرایط اتحادیه اروپا، از آنکارا دیدار کند. «دیمیتری آوراموپولوس،» کمیسر اتحادیه اروپا در امور مهاجرت، نیز این هیئت را همراهی خواهد کرد.      

«مولود چاووش‌ اوغلو،» وزیر امور خارجه ترکیه، اواخر مردادماه در گفتگو با روزنامه آلمانی «بیلد»، اظهار داشت اتحادیه اروپا باید در ماه اکتبر با آزادی روادید برای شهروندان ترکیه‌ای موافقت کند؛ در غیر این صورت، این اتحادیه باید قید قرارداد مهاجرت را بزند. 

بروکسل به ترکیه وعده داده در ازای متوقف کردن موج ورود مهاجران به قاره سبز، اتباع این کشور قادر خواهند بود به صورت آزادانه و بدون نیاز به روادید، به ۲۶ کشور عضو «شنگن» سفر کنند. با این وجود، «گونتر اتینگر،» کمیسر اتحادیه اروپا، چندی پیش اعلام کرد تصور نمی‌کند آزادی روادید برای شهروندان ترکیه تا یک ‌سال آینده محقق شود. وی اقدامات سرکوبگرانه ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور را دلیل این امر اعلام کرد. 

کمیسیون اروپا در گزارش ماه سپتامبر خود مشخص خواهد کرد آیا ترکیه پیش‌شرط‌های پیوستن به حوزه شنگن را رعایت کرده است یا خیر. یکی از شرایط اتحادیه اروپا برای آزادسازی روادید اصلاح قوانین ضدتروریسم در ترکیه است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار