دیلی کالر: چرا اوباما حکم دادگاه‌های آمریکا علیه ایران را اجرا نکرد؟

وبسایت «دیلی کالر» در مطلبی از اقدام باراک اوباما در پرداخت بدهی معوقه آمریکا به ایران انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «دیلی کالر» در مطلبی درباره پرداخت بدهی معوقه آمریکا به ایران نوشت: دولت آمریکا از طریق یک هواپیمای ناشناس 400 میلیون دلار پول نقد را در تاریکی شب به دست مقامات ایران رساند و ایران در همان روز، 4 شهروند آمریکایی را آزاد کرد. این پول که قسط اول بدهی 1.7 میلیارد دلاری آمریکا به ایران بود در قالب یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزهای معتبر اروپایی از بانک‌های مرکزی هلند و سوئیس برداشت و به طور پنهانی به ایران تحویل داده شد.

این وبسایت آمریکایی سپس با این ادعا که "دولت آمریکا بدهی معوقه خود که از زمان شاه مخلوع ایران باقی مانده بود را به ایران پرداخت کرد اما ایران بدهی خود به آمریکا را پرداخت نکرد" به تکرار اتهام بی‌اساس حمایت ایران از تروریسم پرداخت و نوشت: "البته بدهی ایران به آمریکا بابت انجام نشدن یک معامله نیست؛ بلکه بابت خون شهروندان آمریکایی است که در طول این سالها به دست این کشور و گروه‌هایی مانند حماس و حزب الله به زمین ریخته شده است."

دیلی کالر در ادامه نوشت: "این افراد قربانیان تروریسم هستند و خانواده بسیاری از آنها ابتدای سال جاری میلادی از دادگاه عالی آمریکا حکم غرامت دریافت کرده بودند. بنابراین، حدود 2 میلیارد دلار دارایی مسدود شده دولت ایران باید به بازماندگان حمله تروریستی 1983 بیروت یا خانواده‌های قربانیان این حادثه و حوادث دیگری که دادگاه‌های آمریکا، ایران را در آنها مقصر شناخته‌اند، پرداخت می‌شد."

این وبسایت آمریکایی در ادامه این مطلب مدعی شد: "البته، بدهی ایران به آمریکا به این 2 میلیارد دلار خلاصه نمی‌شود. این کشور با توجه به احکامی که از سوی دادگاه‌های آمریکا علیه آن صادر شده، حدود 53 میلیارد دلار بابت جریمه و غرامت به خانواده قربانیان آمریکایی تروریسم بدهکار است. به گفته «جنیفر السی» از سرویس تحقیقاتی کنگره، دادگاه‌های فدرال آمریکا طی دو دهه گذشته حدود 92 حکم قضایی در محکومیت اقدامات دولت و مقامات دولتی ایران صادر کرده‌اند که مجموع جریمه‌های تنبیهی و غرامت‌هایی که در این احکام علیه ایران در نظر گرفته شده،‌ بالغ بر 50 میلیارد دلار است. اما ایران نه تنها یک "پنی" از این غرامت را به آمریکا پرداخت نکرده بلکه هیچ احترامی نیز نسبت به رای دادگاه و قربانیان تروریسم از خود نشان نداده است."

دیلی کالر ادامه داد: "دارایی‌های مسدود شده ایران بهترین فرصت بود تا دولت آمریکا بخشی از طلب خود را از این کشور دریافت کند؛ اما در حالیکه حتی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی نیز در زمان حیاتش مجبور شد علاوه بر متوقف کردن برنامه هسته‌ای کشورش، 4 میلیارد دلار غرامت بابت حمایت از تروریسم به شهروندان آمریکایی پرداخت کند، دولت اوباما در حاشیه مذاکرات هسته‌ای خود با ایران نه تنها از مطالبه طلب خود از این کشور امتناع کرد، بلکه پولی که ده‌ها سال در اختیار آمریکا بود را نیز به ایران بازگرداند."

این وبسایت آمریکایی در پایان نوشت: "همه ما می‌دانیم که دنیای سیاست قواعد خاص خود را دارد و هر اقدامی برای رسیدن به یک هدف مشخص انجام می‌شود؛ اما احکام دادگاه‌های آمریکا و منافع قربانیان آمریکایی تروریسم نباید در معامله هسته‌ای ایران نادیده گرفته می‌شد. اوباما با توافق هسته‌ای ایران نشان داد که هیچ ارزشی برای دستگاه قضایی کشورش قائل نیست."

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار