وزارت علوم در هفته ای که گذشت

وزارت علوم در این هفته با اخبار بی شماری روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار متعددی روبه رو بود که از جمله آنها می توان به آغاز ثبت نام دوره جدید آزمون EPT دانشگاه‌ آزاد، امکان جذب دانشجویان بدون کنکور در دانشگاه پیام نور، اعلام نتایج و جزئیات ظرفیت پذیرش کنکور 95 ، تاکید معاون اول رییس جمهور به بررسی معافیت مالیاتی طرح‌های پژوهشی، اعلام اسامی خوابگاه‌های غیردولتی مجوزدار در نیمه شهریورماه و حمایت دانشگاه آزاد از استعدادهای درخشان خود اشاره کرد.

وزارت علوم در هفته ای که گذشت

نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام شد
ضمن اعلام نتایج نفرات برتر در صبح روز نوزدهم مردادماه، نتایج اولیه تمامی شرکت کنندگان آزمون سراسری سال ۹۵ پایان همان روز بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

جزئیات ظرفیت پذیرش کنکور 95 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش  اظهار داشت: 378 هزار و 230 نفر در دانشگاه پیام نور، 197 هزار و 430 نفر در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، 129 هزار و 516 نفر در دوره روزانه، 29 هزار و 159 نفر در دوره شبانه، 3 هزار و 584 نفر در پردیس خودگردان، ۱ هزار و 560 نفر در دوره مجازی غیرانتفاعی، ۱ هزار و 440 نفر مجازی دانشگاه های دولتی، 300 نفر در نیمه حضوری و 501 نفر در دوره های مشترک است. 

وی تصریح کرد: بیشترین ظرفیت پذیرش به گروه علوم انسانی با تعداد 298 هزار و 947نفر و گروه علوم ریاضی و فنی با تعداد253 هزار و 42 نفر اختصاص دارد، همچنین ظرفیت پذیرش در گروه علوم تجربی 155 هزار و679 نفر، در گروه زبان های خارجی 23 هزار و 19 نفر و در گروه هنر 19 هزار و 852 نفر است.

امکان جذب دانشجویان بدون کنکور در دانشگاه پیام نور
 محمد محسن صدر سخنگوی دانشگاه پیام نور با اشاره به ثبت نام در رشته های بدون آزمون اظهار داشت: علاوه بر داوطلبانی که درکنکور سراسری ، مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی شده اند ،سایر افراد بر اساس سوابق تحصیلی از 23 مردادماه بر طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور می توانند در این مرکز آموزشی ثبت نام کنند.

آزمون های کاردانی امروز برگزار می شود/ اعلام ظرفیت پذیرش
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت:2 آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و کاردانی فنی حرفه ای 22 مرداد ماه ساعت 7:30 دقیقه صبح برگزار می شود.

وی ادامه داد:102هزار 818داوطلب در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کرده اند که 41 هزار 538 نفر خانم و 61 هزار 280 نفر آقا هستند.

ثبت نام دوره جدید آزمون EPT دانشگاه‌ آزاد
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ثبت نام دوره جدید آزمون EPT تا 23 مرداد ادامه داردو دانشجویان می‌توانند 27 مرداد ماه جاری با مراجعه به سامانه دانشگاه نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند. 

رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این آزمون 29 مرداد ماه برگزار می‌شود.

اعلام آخرین وضعیت از نتایج آزمون استخدامی صندوق رفاه
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی گفت: بعد از برگزاری آزمون استخدامی این صندوق در تاریخ 27 فروردین 95، سازمان سنجش سه برابر ظرفیت را برای انجام مصاحبه تخصصی و ارزیابی به ما معرفی کرد.

یزدان مهر درباره اعلام نتایج آزمون و طی مرحله گزینش افراد منتخب عنوان کرد: بسته به استعلام گزینش که چقدر زمان می برد، نتایج اعلام می شود.

اعلام آخرین جزئیات از شناسایی استادان مسلط به زبان غیرفارسی
حسین ابراهیمی مدیرکل اداره بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات بخشنامه شناسایی استادان و اعضای هیات علمی مسلط به زبان های غیرفارسی گفت: سامانه اینترنتی شناسایی این افراد به صورت دائم در اداره کل بین الملل دانشگاه فعال است و بازه زمانی خاصی ندارد.
وی افزود: این کار درجهت شناسایی افراد مسلط و به کارگیری‌شان برای تدریس زبان های غیرفارسی در واحدهای مختلف دانشگاه ( داخلی و خارجی) انجام می شود. 

برگزاری آزمون اختصاصی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد به تعویق افتاد
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات آزمون اختصاصی کارشناسی ارشد و دکتری واحدهای بین المللی و برون مرزی گفت: دانشجویانی که تمایل به شرکت در رشته‌هایی مانند علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی و کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات واحد الکترونیکی دارند می‌توانند از طریق سامانه‌های مربوط تا 23 مرداد 95 نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

 حسین زاده لطفی اظهار داشت: زمان برگزاری این آزمون که قرار بود در بیست ودوم همین ماه باشد با تاخیر چند روزه در 29 مردادماه انجام می شود. 

دانشگاه آزاد با استخدام از استعدادهای درخشان خود حمایت می کند
حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره حمایت از قهرمانان و اندیشمندان حوزه رباتیک (به ویژه در مسابقات ربوکاپ 2016) عنوان کرد: آیین نامه ای را به منظور حمایت از استعدادهای درخشان برای ادامه تحصیل، استخدام در دانشگاه آزاد و تامین اعتبار لازم تحقیقات آنها داریم.

میرزاده افزود: درحال برنامه ریزی هدفمند هستیم تا علاوه بر حفظ این دانشجویان (اندیشمندان حوزه های مختلف بخصوص حوزه رباتیک)، موجبات ادامه تحصیلشان را (حتی اگر به درس خواندن در بعضی دانشگاه‌های معتبر جهانی نیاز داشتند) فراهم کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان تحت تاثیر مالیات طرح‌های پژوهشی
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: هرچند که شرکت‌های دانش بنیان در ابتدای کار از مالیات معاف هستند اما مالیات طرح های پژوهشی، آنها را تحت تاثیر قرار داده،چرا که کار تحقیقاتی باید به محصول تبدیل شود. در واقع با توقف اکثر طرح‌های پژوهشی به دلیل مالیات، در کار شرکت‌های دانش بنیان اختلال ایجاد می شود.

احمدی این موضوع را به دلیل اندک ناهماهنگی در تصویب قانون جدید معافیت‌های مالیاتی دانست و بیان کرد: شرکتهای دانش بنیان تا 15 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

تاکید معاون اول رییس جمهور به بررسی معافیت مالیاتی طرح‌های پژوهشی
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: طبق دستور اخیر معاون اول رییس جمهور قرار شد وزارت اقتصاد، وزارت علوم و معاوت علمی و فناوری، هرسه پیشنهادی را تنظیم و به بررسی موضوع بپردازند. امیدواریم تصویب این لایحه به مجلس رود و مشکلات استادان و طرحهای پژوهشی حل شود.

خوابگاه‌های غیردولتی مکانی برای اسکان غیر دانشجو شده است
علی اکبر کجباف معاون امور دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: در حال حاضر خوابگاه های غیردولتی دارای مشکلاتی اعم از خدمات نامناسب برای دانشجویان است که این امر به دلیل بی سلیقگی و نظرات شخصی خوابگاه‌داران ایجاد می‌شود از همین رو عدم آرامش و احساس ناامنی برای دانشجویان از نتایج این بی نظمی‌ها است.

معاون امور دانشجویی دانشگاه اصفهانا فزود: در بعضی از خوابگاه‌های غیردولتی و یا بدون مجوز دیده شده که خوابگاه‌داران افرادی به غیر از دانشجو را اسکان می‌دهند که این امر غیر قابل قبول است.
5 خوابگاه غیر دولتی کشور در شرف تعطیلی
فرامرز محمودی مدیر عامل تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی عنوان کرد: ضمن تعطیلی حدود 79 خوابگاه غیردولتی 5 خوابگاه دیگر نیز در شرف تعطیل شدن هستند.

وی با بیان اینکه این آمار از  طریق تماس‌های تلفنی با 322 عضو تعاونی در سراسر کشور به دست آمده است، ادامه داد: کار یک خوابگاه به دلیل اختلال با دانشگاه حوزه فعالیتی به دادگاه کشیده و چهار مورد نیز ورشکست شده‌اند، همچنین 61 مورد از خوابگاه‌‌داران غیر دولتی انصراف دادند.

اعلام اسامی خوابگاه‌های غیردولتی مجوزدار در نیمه شهریورماه
علیرضا شوکتی رییس هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی کشور بیان کرد: اسامی خوابگاه‌های غیردولتی مجاز در نیمه شهریورماه 95 قبل از شروع ترم تحصیلی دانشگاه‌ها اعلام و مشاهده لیست خوابگاه‌های مجوزدار از طریق سامانه سایت صندوق رفاه دانشجویی و خوابگاه داران غیردولتی با ارائه شماره دانشجویی امکان پذیر است.

شوکتی درباره امکان مشاهده این لیست برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ها اعلام کرد: هنوز تصمیمی برای این افراد با توجه به اینکه شماره دانشجویی ندارند، گرفته نشده است.

غیبت رسانه‌ها در صحنه برابر ورود فساد به سیستم کشور
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور بیان کرد: نیاز اساسی نظام و جامعه ما این است که سیاستگذاران و فعالان حوزه رسانه بتوانند فضایی بسازند که چند عنصر در آن دخیل باشد. آگاه کردن نه سر در گم کردن، اطلاع رسانی کردن، شفاف سازی نه سیاه نمایی علیه مسائل کشور، گسترش فرهنگ نقل، گفتگو کردن و دعوت به زبان آوری جامعه. 

جهانگیری عنوان کرد:‌ علت ورود فساد به سیستم ما و گسترش آن همین غیبت رسانه‌ها در صحنه بود، مبارزه با فساد نباید آلوده به مسائل سیاسی شود در واقع اگر قرار به برخورد با مفسد است باید در همه سطوح برخورد صورت گیرد. 

کاهش ضریب پرداخت شهریه ویژه دانشجویان مهمان دانشگاه پیام نور
محمد محسن صدر سخنگوی دانشگاه پیام نور با اشاره به کاهش شهریه دانشجویان مهمان و انتقالی از واحدی به واحد دیگر این دانشگاه اظهار داشت‌: در سالیان گذشته بر طبق مصوبه اعضای هیات امنای این دانشگاه شهریه انتقالی یا مهمان ‌ دانشجویان با ضریب بالایی اضافه می‌شد که با بررسی مصوبه در هیات امنای مرکزی دانشگاه این طرح اصلاح شده و ضریب پرداخت شهریه برای دانشجویان مهمان و انتقالی بسیار کاهش پیدا کرد.

نحوه پرداخت حقوق استادان دانشگاههای غیرانتفاعی و موسسات غیردولتی
علی آهون‌منش رییس دانشگاه غیر انتفاعی و مؤسسات غیر دولتی گفت: بر اساس دستور‌العمل ابلاغی‌ وزارت علوم رسما به اعضای هیات علمی و استادان این دانشگاه مطابق مراکز آموزش عالی دولتی حقوق پرداخت می‌شود با این تفاوت که استادان این دانشگاه و مؤسسات غیر دولتی بنابر دستور‌العمل وزارت علوم از فوق‌العاده ویژه برخوردار نیستند.

وی یادآور شد: در صورت تصویب در هیات امنای دانشگاه غیر انتفاعی استادان این دانشگاه می‌توانند همانند سایر دانشگاه‌های دولتی از فوق‌العاده ویژه برخوردار شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار