ضمن انتقاد از عملکرد واشینگتن در ماجرای اعدام جاسوس هسته‌ای؛

مقام سابق آمريکايی: ترامپ باید بر توافق فاجعه‌بار ایران تمرکز کند

یک مقام در دولت سابق آمریکا خواستار آن شد که نامزد جمهوریخواه انتخابات آتی این کشور، برجام را در مرکز توجه خود قرار دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز،  مقام سابق آمریکایی با انتقاد از عملکرد دولت اوباما در ماجرای شهرام امیری تصریح کرد: ترامپ باید بر توافق هسته‌ای ایران متمرکز شود که به تعبیر او، توافقی فاجعه‌بار است.

«جان هانا،»  مشاور  دیک چینی، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، در گفتگو با این شبکه درباره پرونده شهرام امیری گفت:«دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا باید از سخن گفتن درباره اصل پنجم منشور ناتو و زیر سوال بردن آن دست بکشد. ترامپ باید کاملاً بر اقدامات فاجعه بار دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تمرکز کند که سبب شده است چرخ‌های ماشین سیاست خارجی آمریکا از جای خودش خارج شود. توافق هسته‌ای بهترین مصداق این نوع اقدامات است. حال نیز خبر پرداخت چهارصد میلیون دلار باج به ایران را می شنویم که نشان دهنده سوء عملکرد شدید درباره یک فرد مطلع هسته ای فرارکرده (از ایران) است.

وی افزود:  با این نوع عملکرد، احتمال اینکه افراد دیگری از افراد مطلع درباره برنامه هسته‌ای ایران بخواهند فرار کنند، تقریبا به صفر می رسد؛ زیرا آنها می بینند که وقتی فردی خودش را به دامان آمریکا می سپارد (اشاره به شهرام امیری) چه سرنوشتی در انتظار او خواهد بود.»

مجری شبکه در ادامه این گفتگو با اشاره به صدور حکم اعدام برای جاسوس واشینگتن، اعلام کرد: بی تردید، این ماجرا نمی تواند برای جاسوسان در ایران الهام‌بخش باشدکه بخواهند به ما کمک کنند. به هرحال، وقتی به مسیر آینده نگاه می کنیم می بینیم که بخش اعظم بحثها در حوزه امنیت ملی آمریکا از منظر دونالد ترامپ، حول این گزاره متمرکز است که او می تواند به توافقهای بهتری دست پیدا کند. این نگاه درباره ترامپ تا چه اندازه به سخنان او در زیرسوال بردن ناتو و دیگر مولفه های اصلی سیاست خارجی آمریکا ارتباط دارد؟

جان هانا در پاسخ گفت:« آقای ترامپ حرفهای نسنجیده زیادی به زبان می آورد. او باید معقول تر صحبت و رفتار کند. او پرسشهای اساسی در حوزه سیاست خارجی آمریکا مطرح کرده است و اینکه کشورهای متحد واشینگتن در ائتلافهایشان با آمریکا باید سهم خود را در مسئولیت ها و بار مالی اقدامات عهده دار شوند. او کاملا نسنجیده و غیرمعقول رفتار می کند و در نتیجه مردم احساس کنند نمی توانند به او اعتماد کنند تا فرمانده کل قوا (رئیس جمهور) برای کشوری شود که بزرگترین ابرقدرت جهان است.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار