الاخبار: سیلی چهارم به دیپلماسی فرانسوی در بیروت/ «آرو» دست خالی لبنان را ترک می‌کند

روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت، به بی نتیجه بودن این حرکت دیپلماتیک مسئولان پاریس پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به سفر ژان مارک آرو،وزیر خارجه فرانسه، به لبنان آورده است: وزیر خارجه فرانسه حرفی برای گفتن ندارد مگر افکار سعودی ها. وی بسته ای که قادر به حل بحران ریاست جمهوری لبنان باشد، ندارد.

اگر دیپلماسی آمریکایی را موشکی و تحریم های مالی برای تحقق اهدافش بدانیم و دیپلماسی سعودی ها را تکیه بر تکفیری ها بدانیم؛ دیپلماسی فرانسوی ها را باید در به دست آوردن آنچه سعودی ها از انجام آن با جنگ عاجز شده اند، دانست. سفر ژان مارک آرو به بیروت بی ارزش است. وزیر خارجه عربستان نمی تواند به لبنان سفر کند و با همه دیدار و  گفتگو کند، به همین دلیل؛ این ماموریت به وزیر خارجه فرانسه سپرده شده است.

الاخبار در ادامه می نویسد: دیپلماسی فرانسوی سه بار در لبنان سیلی خورده است؛ نخست، هنگامی که ژان فرانسوا ژیرو مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه در راس هیاتی در 2015 به بیروت رفت و تحرکی را با هدف خارج کردن لبنان از بحران شروع کرد که بی سرانجام ماند.

دومین بار زمانی بود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، با سلیمان فرنجیه تماس گرفت به گمان اینکه می تواند در پرونده ریاست جمهوری لبنانی کاری انجام دهد، اما تلاش های وی بی ثمر بود و کسی اعتنایی نکرد.

سومین بار زمانی بود که فرانسوی ها از تمایل خود برای برگزاری نشستی درباره لبنان و حل بحران آن خبر دادند، اما کسی به آنها توجهی نکرد تا مجبور شوند که موضوع را اساسا تکذیب کنند.

بدون شک سفر بدون نتیجه وزیر خارجه لبنان چهارمین سیلی به دولت فرانسه خواهد بود.

تاکنون وزیران خارجه بسیاری به بیروت آمده اند که بسیار تاثیرگذارتر از وزیر فرانسوی بوده اند، اما نتیجه نگرفته اند. فرانسه ابزار و اهرم فشار قوی در اختیار ندارد. در بیروت امروز دوستان آمریکایی ها، ایرانی ها، سعودی ها، سوری ها، انگلیسی ها و ترکیه ای ها حضور دارند اما فرانسوی دوستی ندارند.

سفر وزیر خارجه فرانسه دستاوردی ندارد زیرا بحران میان ایران و عربستان همچنان ادامه دارد.











انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار