انتشار بخشی از سند محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر

دولت آمریکا سندی منتشر کرد که از گوشه‌ای از ارتباط خاندان سعودی با حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 را پرده برمی‌دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دولت آمریکا روز شنبه بدون پوشش گسترده رسانه‌ای سندی منتشر کرد که گوشه‌ای از ارتباطات خاندان سعودی با حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های تجارت جهانی نیویورک را نمایان می‌کند. 

این سند که به «فایل ۱۷» معروف شده، حاوی اسامی افرادی است که با عاملان حمله ۱۱ سپتامبرمرتبط بوده‌اند. «باب گراهام» سناتور سابق دموکرات، که ریاست مشترک تحقیقات کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر را بر عهده داشته است، می‌گوید: «بخش اعظم اطلاعاتی که در فایل ۱۷ آمده، بر اساس محتویات «۲۸ صفحه» است. با این حال این گزارش که گفته می‌شود در مورد نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر است، همچنان محرمانه مانده است. 

هرچند که جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به بهانه لو نرفتن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات از سوی نهادهای اطلاعاتی، این ۲۸ صفحه را طبقه‌بندی کرد، این اقدام احتمالا از بیم آثار منفی انتشار این گزارش بر روابط واشینگتن و ریاض صورت گرفته است. 

در سندی که روز شنبه اولین بار در سایت «28pages.org» منتشر شد، اسامی افرادی که هواپیماربایان در طول اقامت در امریکا با آن‌ها در تماس بوده‌اند، ذکر شده است. برخی از افرادی که نام آن‌ها در فهرست آمده، دیپلمات‌های سعودی هستند. همین امر گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال اطلاع مقامات سعودی از طرح حمله یازده سپتامبر را تقویت کرده است. 

برخی از سعودی‌هایی که نام آن‌ها در فایل ۱۷ آمده، عبارتند از: - «فهد الثمیری» و «عمر البیومی؛» ثمیری از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ در کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس فعالیت می‌کرد. وی همزمان مبلغ مسجد ملک فهد کالیفرنیا بود؛ جایی که دو هواپیماربای یازده سپتامبر دائما به آن رفت و آمد داشتند. کمیسیون یازده سپتامبر می‌گوید او شاخه‌ای از تفکرات افراطی را در مسجد ترویج می‌کرده است. 

دو هواپیماربای مورد اشاره با یک تبعه سعودی دیگر به نام «عمر البیومی» در ارتباط بوده‌اند. بیومی در لیست حقوق‌بگیران دولت عربستان بوده و وظیفه‌اش تحت نظر داشتن مخالفان دولت عربستان در کالیفرنیا بوده است. 

«اسامه باسنان؛» وی از نزدیکان بیومی بوده و به طور مرتب با هواپیماربایان ارتباط داشته است. 

مسئولان پرونده دریافته‌اند باسنان، که کارمند سابق هیئت آموزشی سعودی در واشینگتن بوده، منابع مالی قابل توجهی از شاهزاده «حیفا فیصل،» همسر «بندر بن سلطان» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان و سفیر وقت این کشور در آمریکا، دریافت کرده بوده است. 

بخش‌های منتشر نشده این گزارش از این لحاظ دارای اهمیت است که تعیین می‌کند آیا آمریکایی‌ها می‌توانند دولت عربستان سعودی را در خصوص اتهام دخالت در حملات یازده سپتامبر، مورد پیگرد قضایی قرار دهند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۳ تير ۱۳۹۵
عاقبت آل سعود به دست همین آمریکای جنایتکار نابود خواهد شد!
کاش زودتر سر عقل بیان و به جمع دیگر مسلمانان جهان ملحق بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۳ تير ۱۳۹۵
چی بگم
این چیزا چه کمکی به ما میکنه
آخرین اخبار