اهواز؛

شب قدر؛ زمان اوج اتصال بين خالق و مخلوق

از شب قدر در روایات اسلامی و سوره مبارکه قدر به عنوان شب اوج معرفت و اوج لحظه‌ای که انسان می‌تواند در آن به بالاترین حد معنویت دست یابد، یاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت‌الاسلام و المسلمين سعدی اظهار كرد: وقتی توجه بین خالق و مخلوق ایجاد شد، اتصال برقرار می‌شود و اوج این توجهات و اتصال‌ها در لیالی قدر اتفاق می‌افتد، در اين شب انسان ياد می‌گيرد برای حيات فكری، معنوی و حتی مادی خود برنامه‌ريزی سالانه انجام دهد؛ از اين رو، شب قدر يك انسان برنامه‌ریز و صاحب برنامه تحویل می‌دهد.

مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اظهار کرد: از شب قدر در روایات اسلامی و سوره مبارکه قدر به عنوان شب اوج معرفت و اوج لحظه‌ای که انسان می‌تواند در آن به بالاترین حد معنویت دست یابد، یاد شده است. لذا درک شب قدر از ابتدا برای مردم و اهل معرفت يك دغدغه بوده است؛ يعنی‌ دوست داشتند شبی از شب‌های قدر را درك كنند چون چون حسب وعده آيات و رويات: «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»(دخان، ۴)، در شب قدر  تمامی امور مربوط به زندگی بشر رقم می‌خورد. بنابراین همه پیگير این بودند که شب قدر را درک کرده باشند.

وی در پاسخ به اين پرسش كه اهمیت شب قدر از کجاست؟ گفت: يك سری اهميت‌های روایی برای اين شب وجود دارد؛ اما از نظر عقلی هم اگر بررسی كنيم تمرکز، توجه می‌آورد و وقتی توجه بین عابد و معبود و خالق و مخلوق ایجاد شد، اتصال برقرار می‌شود. خداوند تبارك و تعالی با يك برنامه‌ریزی جالبی در تعالیم اسلامی برخی روزها را مقدس و برخی روزها را مقدس‌تر و بعضی از ساعات را بسيار بالاتر و بهتر برای بشر طراحی کرده است.

اين مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اوج این توجهات و اتصال‌ها در لیالی قدر اتفاق می‌افتد. خدای تبارك و تعالی می‌فرمايد: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»(قدر، ۱) خداوند نزول قرآن را در شب قدر انجام داده است؛ یعنی بهترین هبه و هديه‌ای كه معبود به عابد  و خالق به مخلوق می‌تواند بدهد، در شب قدر اتفاق افتاد و از اين طرف اين موضوع انسان را به عبادت زياد مشتاق می‌كند، به نگرش در حال خود، به بازنگری در شخصیت خود و عالم پیرامون مشتاق می‌كند.

مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز افزود: اين نگاه به شب قدر انسان را مشتاق می‌كند خواسته‌های خود را بگويد و وقتی‌ انسان متوجه می‌شود كه در يك زمان خاص، يك حضرو خاص می‌تواند داشته باشد، در این شب خاص‌ترین خواسته‌هایش را بیان می‌کند و خاص‌ترین خواسته‌های هر انسان، شخصیت او را رقم می‌زند. اگر فردی خواسته‌های معمولی داشته باشد، يك انسان معمولی است و اگر خواسته‌هایی بالاتر از جهان مادی داشت، انسان غير مادی می‌شود.

سعدی گفت: از خواسته‌ها که بگذریم کیفیت ارتباط نیز مهم است؛ اینکه انسان آنقدر خود را در محضر خدا بداند كه او را حاضر و ناظر ببيند، خدا را در همه لحظات درك كند، با خدا صحبت كند، درد و دل و عرض حالی‌ بكند، توبه و انابه کند، عذرخواهی کند اينها همه باعث می‌شود شب قدر شب خاصی در عمر انسان باشد؛ شبی که فرشتگان بين زمين و آسمان در ترددند، توبه‌ها، ناله‌‌ها و انابه‌های بندگان را از زمين به آسمان می‌برند و رحمت و مغفرت و عاقبت بخیری و قضای حوائج را از آسمان برای آنها به ارمغان بياورند.

اين مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در اين راستا حتی افرادی كه شايد يادشان نباشد چه خواسته‌ای دارند، اما همين كه در اين مجالس حاضر شوند و با خدای عالی اعلی راز و نياز بكنند، اين امر می‌تواند برای آنها موجبات توجه و انتباه را فراهم كند.

مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز با بيان اينكه شب قدر مهم‌ترین شب زندگی انسان است، خاطرنشان كرد: تقدير انسان در اين شب رقم می‌خورَد و در اين شب انسان برای يك سال خود می‌تواند برنامه‌ريزی كند و انسان ياد می‌گيرد برنامه‌ريزی سالانه را برای حيات فكری، معنوی و حتی مادی خود در شب قدر انجام دهد.

سعدی اظهار كرد: شب قدر يك انسان برنامه‌ریز و صاحب برنامه تحویل می‌دهد؛ انسانی كه در همه امور خود خصوصا امور معنوی با برنامه حركت می‌كند، بنابراين اين شب بسيار می‌تواند در سرنوشت انسان مهم باشد.

اين مدرس حوزه و  دانشگاه در پايان درباره مقدمات و راه رسیدن به برکات این شب گفت: راه بهره‌گيری از اين شب، انس با قرآن، انس با عبادت، خلوت و مناجات، حضور در جلسات معنوی، دوری‌ از سخنان عبث، اجتناب از غفلت و گناه است. توصيه می‌شود برای‌ بهره‌مندی از شب قدر، پاك بودن و درك مناجات را تمرين كنند. اينها می‌تواند برای شب قدر بهترين برنامه‌های ما باشند.

وی‌ با تأكيد بر اينكه بايد از پيش خود را برای اين شب آماده كنيم، خاطرنشان كرد: ماه رمضان مقدمه بهره‌گیری از شب قدر است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار