اهواز؛

جای اطمینان بخشی‌ خداوند در قلب ما كجاست؟

در آیات قرآن كریم فضایی حاكم است كه هر چه بیشتر به آن نزدیك شویم، وعده‌ها، اطمینان بخشی‌ها و هشدارهای آن بیشتر در قلبمان نفوذ می‌كند و ایمان راسخی به آن و در نتیجه آرامش و اطمینان خوبی نسبت به خداوند پیدا می‌كنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آیات قرآن كریم سخن خداوند حكیم است؛ این نكته ای است كه چه بسا در حین خواندن آیات قرآن به عنوان یك عمل پسندیده و سنتی متداول در ماه مبارك رمضان از آن غفلت می كنیم، به این معنا كه در مقام شنیدن و تلاوت آیات؛ كه از جانب خداوند علیم حكیم است، تأثیر این سخنان نورانی(وعده ها، اطمینان بخشی ها و هشدارها) در ما بسیار كم و ناچیز است.

یكی از آیات قرآن كریم كه با قاطعیتی اطمینان بخش ما را به منشأ حقیقی برتری ها و پیروزی ها در زندگی رهنمون می شود، آیه ۱۶۰ از سوره مباركه آل عمران است؛ آیه ای كه با نظر به جانب متعالی گوینده آن باید در قلبهایمان رسوخ كند و به ما آرامشی ببخشد كه از هیچ سخنی چنین اثری را دریافت نكرده باشیم:

«إِنْ ینْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ یخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»: اگر خدا شما را یارى كند هیچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از یارى شما بردارد چه كسى بعد از او شما را یارى خواهد كرد و مؤمنان باید تنها بر خدا توكل كنند.

در آیه پیشین، خداوند به پیامبر(ص) دستور می دهد كه در كار[ها] و امور با مؤمنان مشورت كن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توكل كن. سپس می فرماید: برتری یا خذلان شما به دست خدا است. گاهی در همین زندگی دنیایی افرادی كه خداوند به آنها پایگاه اجتماعی و جایگاه اقتصادی خوبی ارزانی كرده است، گاه به افراد پایین دست خود اطمینان میدهند كه مسأله آنها را حل و فصل كنند و آنان نیز امیدوارنه به این وعده ها اطمینان میكنند و به انتظار عملی شدن آنها می نشینند.

حال گوینده این كلمات اطمینان بخش؛ خداوندی است كه هیچ كس راستگوتر از او نیست(و من اصدق من الله حدیثا). چنین خدایی می فرماید: اگر من جانب شما را گرفتم و یاریتان دادم بدانید هیچ كس و هیچ شرایطی بر شما غالب نخواهد شد.

در آیات قرآن كریم چنین فضایی حاكم است. هر چه بیشتر به این كتاب نزدیك شویم، این وعده ها بیشتر در قلبمان نفوذ میكند و ایمان راسخی به وعده های الهی و در نتیجه آرامش و اطمینان خوبی نسبت به او پیدا می كنیم.

هر چه بیشتر با آیات این چنینی انس بگیریم، در گفتن «تنها از تو یاری می جوییم» در نمازهایمان صادقتر خواهیم بود؛ چرا كه میدانیم هیچ توفیقی(همراهی و همیاری اسباب در رسیدن ما به مقصود) جز به اذن و خواست او حاصل نمیشود.

بنابراین، سبب اصلی و منشأ حقیقی پیروزی های ما در زندگی خداوند است و مسیر رسیدن به این پیروزی از گذرگاه ایمان میگذرد:

«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»: سستی نكنید و غمگین نشوید چراكه شما اگر مؤمن باشید، برترید(آلعمران، ۱۳۹).

به عبارتی اگر خدا در زندگی شما باشد، اگر خدا به عنوان نیرو و محركی تأثیرگذار در اندیشه و رفتار شما حضور داشته باشید، برتری با شماست، چرا كه یاری مؤمنان از سنتهای بدون تغییر خداوند است: «الله یدافع عن الذین آمنوا»: خداوند از كسانی كه ایمان آورده‏اند دفاع می‏ كند.

انتهای پیام/و

برچسب ها: خوزستان ، قلب ، خدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار