پاسخ سوالات خود در زمينه "غدد-دیابت" را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت"کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط "متخصص غدد " پاسخ داده شده است.

به گزارش  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ  سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص "بیماری های غدد-دیابت" كه توسط دکتر استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی پزشکی وزارت بهداشت و دکتر آرش قنبریان متخصص غدد داده شده است، به شرح زیر است:

دیابت چه علائمی دارد؟
دکتر استقامتی متخصص غدد در رابطه با دیابت گفت: مهمترین و شایع ترین خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، کاهش وزن بدون دلیل ، خستگی ناگهانی، تاری دید، احساس سوزش  و مورمور شدن در دستها و پاها ، تاخیر در التیام زخم ها و بریدگی ها، عفونتهای ادراری و . . .  

ارتباط دیابت با تیروئید 
دکتر استقامتی متخصص غدد گفت: بیماری های خود ایمنی می تواند با دیابت مرتبط باشد ولی در بحث کم کاری یا پر کاری تیروئید ایجاد دیابت به طور مستقیم نمی کند. 

جایگزینی قرص به جای انسولین 
دکتر استقامتی متخصص غدد گفت: جایگزینی قرص با انسولین امکان ندارد ولی به جای انسولین می توان از قرص استفاده کرد. 

هورمونی که سازنده انسولین است 
دکتر استقامتی متخصص غدد گفت: این ماده موثر توسط بتای لوزالمعده تولید و در خون جریان می یابد. 

تعریق و ارتباط آن با دیابت 
دکتر استقامتی  متخصص غدد گفت: کم کاری و یا پر کاری تیروئید تولید حرارت در بدن کرده و دیابت اگر چه مشکلات ندروپاتی دارد اما اگر در دیابت نوع 2  بیماری فعال یا پیشرفته داشته باشیم فعالیت تیروئید کم شده و سبب تعریق در کف دست و بدن می شود. 

دیابت بارداری 
دکتر استقامتی متخصص غدد گفت: خانم های چاق پیش از بارداری باید برای کاهش وزن اقدام کنند در غیر اینصورت با بارداری به این عارضه مبتلا شده و اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند دیابت بارداری پس از زایمان نیز ادامه خواهد داشت. 

تیروئید و تاثیر آن بر قاعدگی  
دکتر قنبریان متخصص غدد در رابطه با تیروئید گفت:  ترشح غده تیروئید بر کلیه فعالیت‌های بدن تاثیر گذار است.  اگر تیروئیدپر کار باشد فعالیت بدن زیاد و لاغر شده و عرق می‌کنیم اگر تیروئید کم کار باشد بدن فرد چاق، سست و کرخت می‌شود . 

کم کاری تیروئید بر روی بارداری  و قاعدگی تاثیر می‌گذارد هم از طریق تاثیر بر روی یکی از هرمون های شیردهی و هم اختلال در قاعدگی خانم ها رخ می‌دهد ،کم کاری تیروئید سیکل ماهانه را نامنظم و پس و پیش می‌کند ،این کم کاری هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر این امر تاثیر می گذارد. 

آیا دیابت قابل درمان است 
دکتر قنبریان متخصص غدد در رابطه با درمان دیابت گفت: این بیماری قابل قابل پیشگیری است نه درمان. اگر فردی در خانواده مانند پدر، مادر ،‌خواهر و برادر مبتلا به دیابت دارید بهترین کار پیشگیری و ممانعت از چاقی، عدم استفاده از غذاهای پر کالری ،‌مراجعه به پزشک به محض مشاهده اولین علائم می‌باشد. 

این بیماری چه با انسولین چه با دارو فقط قابل کنترل است شاید در آینده بتوانیم از طریق فعالیت‌های علم ژنتیک مثل پیوند سلولهای بتای پانکراس دیابت را درمان کنیم. 

تاثیر ورزش بر انسولین 
دکتر قنبریان متخصص غدد در رابطه با تاثیر ورزش بر انسولین گفت: یکی از عواملی که باعث ابتلای فرد به دیابت می‌شود مقاومت بدن نسبت به افزایش انسولین است . ورزش به تنهایی و از طریق کاهش وزن مستقیم  برهورمون‌هایی که درکاهش انسولین موثرند مانند لپتین که بر روی بافت تاثیر و مقاومت به انسولین  راکم می کند و این تاثیر از طریق هورمون های لپتین و گرولین که در چربی بدن است منتقل می‌شود. 

در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۱:۱۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
باسلام
پسرم ۱۸ ساله دارم. آیا امکانی برای رشد قد داره؟
در ضمن کمبود وزن هم داره ولی مایل به افزایش وزن خودش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۱:۰۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیابتی هستم همیشه یایبوست دارم یا اسهال وقتی یبوست دارم به صورت تکه تکه وتخلیه نمیشود وقتی اسهال دارم بوی لجن میدهد نمیدانم چه کنم ۶۳سال دارم