واکنش‌های بین‌المللی به تشدید درگیری‌ها در قره‌باغ

وقوع درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، واکنش مقامات جهانی را در پی داشت.

واکنش‌های بین‌المللی به تشدید درگیری‌ها در قره‌باغبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی وقوع درگیری های شدید در طول مرز قره باغ میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، شامگاه شنبه طرف‌های درگیر را به خویشتنداری فرا خواند و خواستار رعایت فوری، کامل و پایدار آتش بس شد.

اولاند ضمن ابراز تأسف از درگیری های شدید در منطقه قره باغ، در بیانیه ای اعلام کرد درگیری های شامگاه جمعه نزدیک خط آتش بس، شدیدترین و مرگبارترین درگیری ها از زمان توافق 1994 محسوب می شود و این در حالی است که این مناقشه تاکنون بیش از  30 هزار کشته بر جا گذاشته بود.

اولاند با اشاره به این که اکتبر 2014 در پاریس میزبان رؤسای جمهور آذربایجان و ارمنستان بود، بر تعهد خود در جهت حل مسالمت آمیز این مناقشه در کوتاهترین زمان ممکن تأکید کرد.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز شنبه آتش بس فوری را خواستار شد و دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرد تا از قربانیان جدید جلوگیری شود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستار پایان فوری درگیری ها و رعایت آتش بس در این منطقه شد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان و رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا، از طرف های درگیر خواست در چارچوب گروه مینسک، مذاکرات را از سر بگیرند.
در درگیری های شامگاه جمعه در مرز قره باغ بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دست کم 30 سرباز کشته شدند. 

این شدیدترین درگیری از زمان پایان مناقشه بین ایروان و باکو برای کنترل این منطقه جدایی طلب محسوب می شود.

منطقه قره باغ در قفقاز جنوبی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق ضمیمه خاک آذربایجان شد، در سال های 1988 تا 1994 صحنه جنگی بود که بیش از 30 هزار کشته و صدها هزار آواره بر جا گذاشت. بیشتر ساکنان این منطقه ارمنی هستند.

به رغم امضای آتش بس در سال 1994، هیچ پیمان صلحی میان طرف‌های درگیر امضا نشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
این شغالهای فرانسوی دنیا رو بهم ریختن حالا ادای انسان بودن رو در میارن اولاند میمون بوزینه
آخرین اخبار