طرح «رویداد هنری بهارستان سالانه هنرهای شهری»؛

از تخم‌مرغ‌های 1.5 متری نوروزی تا قطار مجسمه‌ها از تجریش تا راه آهن

شهر تهران با آمدن بوی بهار، توسط رویداد هنری بهارستان به استقبال نوروز می‌رود.

با نزدیک شدن به نوروز و روزهای بهاری شهرداری تهران نیز اقداماتی را برای این ایام تدارک دیده است.

«رویداد هنری بهارستان سالانه هنرهای شهری» عنوانی است که به این طرح تعلق دارد و از اسفند ماه  به دبیری سیدمجتبی موسوی آغاز می‌شود.

موسوی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جزئیات این رویداد گفت: این چندمین سالی است که طرح استقبال از بهار توسط شهرداری برای سال جدید در بخش‌های مختلف اجرا می‌شود و همواره این رویداد در زمینه هنرهای شهری و در بخش‌هایی چون نقاشی دیواری، مجسمه‌سازی و ... در  شهر به صورت موقت و دائم به اجرا در می‌آمدند.

وی افزود: امسال با توجه به وقایعی که در دوره‌های قبل رخ داده بود و بنا به نظرات هنرمندان که گلایه‌هایی راجع به برخی از کارها در سطح شهر داشتند، تغییراتی را در این طرح ایجاد کردیم. چرا که برخی نگران بودند که خیلی از کارها کپی باشند یا در دسته‌بندی هنرهای شهری جا نگیرند و به همین جهت با راه یافتن آثار نامطلوب، سلیقه مردم نیز تنزل یابد. از همین حیث تصمیم گرفتیم این رویداد را به صورت فستیوال درآوریم و به سمت فضایی برویم که در اولویت فعالیت‌های مستمر و روتین سالانه هنرمندان نیست.

موسوی درباره حوزه‌های هنری و جزئیات بیشتر این رویداد اظهار کرد: بعد از اعلام فراخوانی برای شرکت در این برنامه آثاری در زمینه گرافیک، نقاشی دیواری، مجسمه‌سازی و هنرهای محیطی دریافت کردیم و بعد این آثار توسط شورای انتخاب معرفی شدند که به این وسیله در بخش گرافیک از بین 2790 اثر از 265 هنرمند، 48 نفر انتخاب و در 3 کارگاه ایده‌پردازی طرح‌های خود را ارائه دادند که قرار است این آثار ارائه شده روی سازه‌های تبلیغاتی در سطح شهر نصب شود.

وی ادامه داد: همچنین در بخش نقاشی دیواری 312 هنرمند با 392 اثر شرکت کردند که 72 هنرمند انتخاب شدند و آثار آن‌ها روی جدارهای شناسایی شده در 22 منطقه تهران اجرا می‌شوند. علاوه بر این در قسمت دیگری که عنوان تخم‌مرغ‌های نوروزی را دارد، 696 هنرمند 2343 طرح را ارائه دادند که 145 تن از برگزیدگان در 24 و 25 اسفند در 3 منطقه طرح‌های خود را روی یک حجم تخم‌مرغی شکل به ارتفاع 1.5 متر اجرا می‌کنند که بیشتر این طرح‌ها تصویرگری و نقاشی هستند. در کنار این‌ها 150 اثر مجسمه و هنرهای محیطی در محور خیابان ولیعصر از راه‌آهن تا تجریش به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در خصوص تاریخ آغاز این رویداد بیان کرد: از 5 اسفند طرخ نقاشی‌های دیواری در 22 منطقه اجرا می‌شود و از 15 اسفند، مجسمه‌ها و هنرهای محیطی در راستای خیابان ولیعصر به نمایش گذاشته می‌شوند. سپس در 24 و 25 اسفند تخم‌مرغ‌های نوروزی در 3 منطقه پر تردد چون پارک ملت، پارک شهر و یکی دیگر از پارک های شهر قرار داده می شوند و از 25 اسفند آثار گرافیک به نمایش در می آیند.

دبیر رویداد هنری بهارستان اضافه کرد: همانطور که گفتم امسال تلاش و هدفمان این بود تا مشکلات اجرایی موجود در دوره‌های قبل را برطرف کنیم و با برگزاری این رویداد فرصتی را برای هنرمندان ایجاد نماییم تا آن‌ها بتوانند خلاقیت خود را در قالب شهری منتشر کنند، همچنین این برنامه علاوه بر این که اعتباری برای شهرداری محسوب می‌شود، فرصتی است تا ایده‌ها و آثاری که در طول سال قابلیت اجرا ندارند، اجرا شوند.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این رویداد تا پایان اسفند ادامه دارد و چیزی که از آن بعد از این تاریخ باقی می‌ماند. نقاشی‌های دیواری است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.