بی‌بی‌سی: ونزوئلا با بحران نفتی و اقتصاد ناپایدار دست و پنجه نرم می‌کند

بی‌بی‌سی در گزارشی به اضافه شدن بحران نفتی به ده‌ها مشکل دولت ونزوئلا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی از کاراکاس اعلام کرد: ونزوئلا کشوری است با انواع صفت‌های "ترین". این کشور وسیع‌ترین ذخایر اثبات شده نفتی را در اختیار دارد، بالاترین نرخ تورم، بدترین عملکرد اقتصادی و البته بالاترین نرخ قتل و عام. اقتصاد ونزوئلا 17 سال به سبک مدیریتی "هوگو چاوز،" رئیس جمهور پیشین این کشور، اداره شد و با درگذشت وی، دولت "نیکولاس مادورو" تلاش زیادی برای حفظ اقتصاد شکننده کشور بکار بست.

کارشناسان اقتصادی در ونزوئلا معتقدند بروز "جنگ اقتصادی" دربازارهای جهانی دلیل اصلی عقب ماندن اقتصاد این کشور است. این کارشناسان، نظام استعمارطلبی آمریکای شمالی را دلیل اصلی رکود اقتصادی در کشورهایی مانند ونزوئلا می‌دانند زیرا کشورهای توسعه‌یافته بدون توجه به قوانین مالی بین‌الملل فقط به فکر تامین منافع خود هستند و در این راه از صدمه زدن کشورهای آسیب‌پذیر پروایی ندارند.

ونزوئلا در چند دهه گذشته از تولیدات نفتی برای مصارف داخلی و صادرات به کشورهای همسایه استفاده می‌کرد؛ اما کاهش بهای جهانی نفت موجب شد، کاراکاس سیاست‌های قدیمی درباره طلای سیاه را تغییر دهد. دولت نیکولاس مادورو بهای بنزین را افزایش دادو در توجیه ان اعلام کرد: هزینه استخراج نفت از سود حاصل از فروش آن بیشتر است و برای ایجاد توازن میان هزینه‌ها و درآمد مجبور به افزایش بهای بنزین هستند.

"ویکتور پولئو،" کارشناس صنعت نفت در این باره گفت: ونزوئلا در مدت 10 سال، ذخایر انرژی 100 ساله خود را بر باد داد. این کار یک خودکشی دسته جمعی برای تمام مردم کشور به حساب می‌آید. زمان آن فرا رسیده است تا کاراکاس توجه بیشتری به حفظ منابع انرژی تجدیدناپذیر داشته باشد. 

بی‌بی‌سی در ادامه به نرخ بالای تورم در ونزوئلا اشاره و اعلام کرد: شیوع فقر در ونزوئلا به اندازه‌ای گسترش یافته است که بعید به نظر می‌رسد حتی نفت هم بتواند کمکی به احیای اقتصاد نابود شده این کشور کند. پیش‌بینی می‌شود بحران فقر در ونزوئلا، تحولات سیاسی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار