90 درصد از مبتلایان به سیلیاک ناشناخته اند

رئیس پژوهکشده بیماری‌های گوارش و کبد گفت: بسیاری از بیماران سیلیاکی بدون علامت‌اند و ما آمار کمتراز 10 درصد این افراد را در اختیار داریم.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رضا زالی رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد در اولین همایش ملی بیماری سیلیاک که امروز در بیمارستان طالقانی برگزار شد، از وضعیت بیماری سیلیاک  درگذشته گفت: نزدیک به یک قرن است که این بیماری شناخته شده اما توانایی تشخیص بیماری در مراحل پایانی آن امکان پذیر بود و با مشاهده‌ی علایمی همچون اسهال شدید و کاهش وزن بیش از حد، اقدام به درمان می‌کردند و بیمار زیر نظر پزشک رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌کرد.  اما در حال حاضر تظاهر بیماری تغییر کرده است.

وی افزود: از نظر پزشکی بیماران مبتلا به سیلیاک در کنار افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند اما به گندم حساسیت دارند، اهمیت بسیار دارند . اکنون توانسته‌ایم زیر 10 درصد از مبتلایان را شناسایی کنیم. 

زالی ادامه داد: از طرفی بستگان درجه ی اول و دوم فرد سیلیاکی، می‌بایست مورد توجه قرار بگیرند و آزمایش دهند. این افراد اگر به سیلیاک مبتلا باشند، علامت ظاهری ندارند. برخی افراد نیز دچار نفخ و اسهال هستند و روده‌ای تحریک پذیر دارند اما لزوما به سیلیاک مبتلا نیستند.
وی خاطر نشان کرد: طی مطالعات اخیر ثابت شده بروز بیماری‌هایی همچون بیماری‌های عصبی و روانی و حتی آلزایمر به علت مصرف گلوتن است. 

سیلیاک با غربالگری قابل تشخیص است 
محمد جواد احسانی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در اولین همایش ملی بیماری سیلیاک گفت: اساس تشخیص بیماری سیلیاک آزمایش خون و ژنتیک است. امروزه افرادی که با کم‌خونی،‌کمبود کلسیم واختلال رشد مواجه هستند می‌توانند مشکوک به این بیماری باشند. 

وی تصریح کرد: بیش از 50 درصد علائم واضح سیلیاک را ندارند. بیش از 10 درصد افراد دچار افزایش وزن هستند و 20 درصد افراد مبتلا، در زمان تولد و یا بالای سن 60 سال شناسایی می‌شوند.

احسانی غربالگری را روشی دانست که درصد قابل توجهی از موارد با آن تشخیص داده می‌شوند و افزود: افرادی که علامت‌هایی همچون، اختلالات ایمنی کبد، پوکی استخوان زودرس،‌کمبودآهن بی‌دلیل را شاهد هستند،‌در زمره ی افرادی قرار می‌گیرند که بیماری سیلیاک در آنها با علامت تشخیص داده می‌شود اما اگر افرادی دچار اختلالات ایمنی تیروئید، نروپاتی محیطی،‌دیابت نوع 1 و سندروم دان هستند، اگر علامتی هم نداشته باشند،‌باید مورد آزمایش قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: زنانی که به طور مکرر سقط جنین می‌کنند، افرادی که میگرن مداوم دارند و یا سطح ویتامین B12 و اسید فولیک در بدنشان پایین است، می‌بایست مورد بررسی قرار بگیرند،‌همچنین تمام قسمت‌ها در زمان استفاده از رژیم غذایی معمول، قابل اعتماد است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار