آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها محلی برای سوءاستفاده سودجویان/پشت پرده الکتروتراپی چه می گذرد؟

بتازگی افراد غیرمتخصص و کم تجربه برای پول زدن بیشتر به جیب به فیزیوتراپی بیماران می‌پردازند و جان بیماران و سلامت عمومی جامعه را به خطر می اندازند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،با وجود روش های بسیار متفاوت لاغری و زیبایی اندام که اکثر جوانان آنها را دنبال می کنند ولی باز هم هیچ کدام از این روش ها جوانان را راضی نمی کند و رو به روش های تازه ای می آورند .

در این بین هستند کسانی که می خواهند برای پول زدن بیشتر به جیب با گول زدن افراد از سادگی آنها سوءاستفاده کنند و روش های درمانی را به آنها پیشنهاد می کنند که قطعا این روش ها نیاز به تبهر افراد خبره و توانا دارد و به این راحتی هر کسی از پس آن بر نمی آید،یکی از این روش ها که هم اکنون افراد سودجو در آرایشگاه ها و باشگاه ها از آن استفاده می کنند، الکتروتراپی است، این مسئله در آرایشگاه ها به قدری زیاد شده که مشتریان پروپاقرصی را به خود اختصاص داده است و محلی برای رفت و آمد افراد به آرایشگاه ها برای این کار شده است.

در مواردی که شاید تعداد آنها هم کم نباشد، افراد غیرفیزیوتراپیست به فیزیوتراپی بیماران می‌پردازند، به طوری که بسیاری از این افراد که حتی برخی از آنها از حوزه غیر پزشکی نیز هستند، برای بیماران، فیزیوتراپی انجام می‌دهند.

کاربرد نابجای الکتروتراپی می‌تواند آسیب‌رسان باشد و روند بهبود بیمار را دچار وقفه و حتی صدمات بیشتر کند. چنین کاربری اشتباهی از سوی افراد سود جو و غیرمرتبط نه فقط به بیمار صدمه وارد می‌کند، بلکه هویت رشته فیزیوتراپی را نیز در جامعه مخدوش می‌سازد. از این رو اطلاع‌رسانی مناسب و کافی به بیماران از ضروریات اصلی بوده و سطح آگاهی مردم در این مورد باید ارتقا یابد.

ابراهیمی رییس انجمن فیزیوتراپی ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهارکرد:الکتروتراپی یکی از شاخه های اصلی فیزیوتراپی است، به عبارتی انواع و اقسام جریاناتی است که در حیطه  امواج الکترومغناطیسمی قرار می گیرد، اعم از جریانات ماکروویو ،جریانات لیزر،مادون قرمز ،ماورای بنفش گرما و سرما در حیطه ی امواج الکترومغناطیسمی است و در فیزیوتراپی کاربرد دارد.الکتروتراپی استفاده از تمامی این تجهیزات و امواج الکترومغناطیسمی را در فیزیوتراپی و هم چنین استفاده از گرما و سرما را شامل می شود.

پوکی استخوان با الکتروتراپی درمان می شود؟
 وی در پاسخ به این سئوال که آیا الکتروتراپی در درمان بیماری ها مفید است یا خیر عنوان کرد:هم اکنون در الکتروتراپی شاخه های مختلف داریم، به عنوان مثال درمان لیزر فیزیوتراپی که  هم اثرات ضد التهابی و هم اثرات ترمیمی و تسکینی دارند.از لیزرهای فیزیوتراپی می توان برای ترمیم زخم و کاهش درد و التهاب استفاده کرد.

مگنز نیز یک جریان مغناطیسمی است که از آن می توان برای درمان پوکی استخوان و شکستگی های جوش نخورده و ساییدگی مفاصل و امثال آن استفاده کرد ،از سایر روش های درمانی فیزیوتراپی هم می توان برای درمان بیماری ها استفاده کرد، از تحریکات درمانی برای کاهش درد و قدرت عضلات استفاده می شود؛ تمامی روش های درمانی الکتروتراپی مبتنی بر شواهد است یعنی برشواهدی است که توسط محققین اثبات شده است .

کیسه هایی که با الکتروتراپی پر پول می شود 
ابراهیمی با اشاره به سوءاستفاده برخی از افراد از الکتروتراپی در آرایشگاه ها و باشگاه ها تصریح کرد:استفاده از الکتروتراپی و چه سایر روش های درمانی فیزیوتراپی نظیر تمرین درمانی ،ماساژ و امثال آن درمان های دستی و آب درمانی حتما باید در مراکز درمانی فیزیوتراپی صورت بگیرد.
وقتی که ما می خواهیم بیمار را درمان کنیم، درمان بیمار بیماری او یک چارچوب مشخصی دارد که این چارچوب نظارت و اجرای آن به عهده ی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است و در مراکز مجاز درمانی این خدمات باید ارائه شود.

اخیرا مشاهده شده است، در مواردی برای تقویت عضلات کشیدگی عضلات لاغری و زیبایی از تجهیزات فیزوتراپی و تحریکات الکتریکی پارافین و لیزر در باشگاه ها و آرایشگاه ها و در مراکز زیبایی و لاغری استفاده می شود، طبیعتا این مسئله صحیح نیست و مخاطراتی را برای بیمار و سلامت عمومی جامعه ایجاد می کند به عنوان مثال استفاده از این تجهیزات حتما باید توسط فردی صورت بگیرد که فرد آموزش های لازم را در رابطه با تجهیزات الکتریکی دیده باشد.

وی ادامه داد:به عنوان مثال در استفاده از روش های گرمایی استفاده از لیزر و امثال آن طبیعتا فرد باید آموزش دیده باشد ،به هر حال افرادی که آموزش های لازم را ندیده اند و دارای مدرک دانشگاهی نیستند و تائیدیه سازمان نظام پزشکی را ندارند،  در مراکزی که تحت نظارت وزارت بهداشت نظیر آرایشگاه ها و باشگاه ها نیستند، طبیعتا حق ارائه خدمات به بیمار را ندارند.

مسئولین مربوط تا کجا پیش رفته اند؟
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در خصوص اقدام وزارت بهداشت در این مسئله خاطرنشان کرد:وزارت بهداشت مکررا از طریق معاونت سلامت وزارت خانه و ادارات نظارت دانشگاه ها این مسئله را اعلام کرده اند که مردم و بیماران برای دریافت خدمات درمانی فقط به مراکز مجاز  که پروانه نظارت آنها از سوی وزارت بهداشت صادر شده مراجعه کنند ، از طرفی سیستم های نظارتی وزارت بهداشت و هم چنین سازمان نظام پزشکی در این مورد فعال هستند و به این صورت است که با مراکزی که غیرمجاز هستند و یا با افرادی که دارای مدارک تحصیلی و یا مجوز فعالیت برای درمان بیمار نیستد اما در این حیطه ورود پیدا کرده اند و متاسفانه سلامت عمومی مردم را تهدید کرده اند برخورد می کند.

دست روی دست گذاشتن فایده ندارد!
وی بیان کرد:اگر مردم می خواهند خدمات درمانی را در حیطه فیزیوتراپی ،الکتروتراپی، تمرین درمانی و ماساژ دریافت کنند، حتما به مراکز مجاز درمان مراجعه کنند. مراکز فیزیوتراپی که دارای مسولیت فنی هستند  و درمان های آنها از وزارت بهداشت گرفته شده ، هم چنین وقتی وارد یک مرکزی می شوند توجه داشته باشند که آن مرکز تحت پوشش وزارت بهداشت باشد درمانگر آنها فیزیو تراپیست باشد و برای دریافت خدمات درمانی به مراکز غیرمجاز باشگاه ها و آرایشگاه ها و هتل ها مراجعه نکنند.  باید توجه داشته باشیم حتی برای افراد سالم هم ارائه این خدمات با یک اقدام نابجا می تواند برای فرد سالم خطراتی را ایجاد کند .

الکتروتراپی هزینه ها را کاهش می دهد
االکتروتراپی به صورت مستقیم یا به صورت مکمل با روش های درمانی دیگر مانند ورزش درمانی بکار می رود و به خصوص در بیماران بستری برای کاهش درد، تسریع روند بهبودی و زودتر ترخیص شدن بیمار کاربرد دارد و باعث کاهش هزینه های بستری می شود.

هوشنگ امامی فیزیوتراپیست و دبیر اجرایی چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی گفت: الکتروتراپی به عنوان یکی از فیلدهای پایه ای رشته فیزیوتراپی برای بهبودی و جلوگیری از بیماری های عصبی ، عضلانی کاربرد بسیار وسیعی دارد.

وی افزود: الکتروتراپی معمولا هم به طور مستقیم و هم به طور مکمل با روش های درمانی دیگری مثل ورزش درمانی ، درمان های دستی و... بکار می رود و خصوصا در بیماران بستری جهت کاهش درد و و جهت تسریع روند بهبودی و زودتر ترخیص شدن بیمار کاربرد ارزشمندی دارد و باعث کاهش هزینه های  بستری می شود.

فرش قرمز مراکز غیر مجاز برای سلامت مردم!
امامی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در جامعه امروز وجود دارد، این است که متاسفانه از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می شود و از این تجهیزات الکتروتراپی در مکان هایی مثل آرایشگاه ها، باشگاه ها و حتی در منزل استفاده می شود و قطعا نه تنها نتیجه درمانی نخواهد داشت بلکه آسیب هایی به دنبال خواهد داشت، چرا که الکتروتراپی حتما بایستی توسط یک فرد که در رشته فیزیوتراپی تحصیل کرده و علاوه بر دانش، تبحر لازم را کسب نموده استفاده شود.

اگر این دستگاهها توسط افراد غیر متبحر مورد استفاده قرار گیرد، عوارضی چون سوختگی، شوک و تشدید درد را برای بیمار به همراه دارد.

قطعا داشتن زیبایی و تناسب اندام خواسته ی همه ی افراد جامعه است ولی در این بین باید توجه داشته باشیم اقدامی نابجا و فراهم کردن فرصت مناسب برای سوء استفاده سودجویان در درجه اول به خود آنها و پس ازآن به سلامت جامعه لطمه وارد می کند پس بهتر است از هرگونه اقدام نابه جا خودداری کنیم.


گزارش از هدیه عباسقلی  


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.