معاون ارزی بانک مرکزی:

افزایش نرخ ارز عجیب بود / تسهیل مدیریت منابع ارزی در دوران پساتحریم

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: مدیریت کارای منابع ارزی یعنی مدیریت حرفه‌ای منابع ارز که در دوران تحریم امکان مدیریت آن وجود نداشت.

سعیدی**افزایش نرخ ارز عجیب بود / تسهیل مدیریت منابع ارزی در دوران پساتحریمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: کشور ما یکی از بازارهای بزرگ است و طبیعی است که بانک‌ها در هر کجا که کار تجارت انجام می‌شود فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که بانک‌های بزرگ دنیا با ما همکاری کنند افزود: مذاکرات عدیده‌ای در حوزه بانکی داشتیم و بانک‌های سایر کشورها برای دوران پسابرجام اعلام آمادگی کرده‌اند که از فردا این همکاری‌ها  آغاز می‌شود.

معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ ارز در اولین روز لغو تحریم‌ها گفت:  چنین اتفاقی عجیب بود لذا گفتنی است بخشنامه‌ای صادر و اعلام شد بانک‌هایی که دارای کد تخصیص هستند می‌توانند گشایش اعتباری داشته باشند و پوشش لازم را در بانک ایران و اروپا و یا بانک مسقط عمان انجام دهند که این اتفاق بزرگی در گشایش اعتبارات اسنادی است .

وی در ادامه گفت: از فردا روابط بانکی بین المللی و حساب‌ها فعال می‌شوند و همچنین ارائه خدمات به تمام بخش‌های تجاری و غیر تجاری انجام خواهد شد. 

کامیاب در ادامه افزود: افزایش نرخ ارز به دلیل آثار هیجانی برجام بود که از این پس این موضوع تعدیل می‌شود.

معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز در پاسخ به این سؤال مبنی براینکه افزایش نرخ ارز خواهیم داشت یا خیر گفت: مسلماً بانک‌های مرکزی درباره ارز صحبت نمی‌کنند و بازار باید تصمیم گیرنده نرخ ارز باشد و همچنین افزایش عرضه ارز نیز به بزرگی بازار بستگی دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در جهت یکسان سازی نرخ ارز پیش می‌رود گفت: بازار بین بانکی کوچک و صرافی‌ها بزرگ‌تر می‌شود و قطعاً با اجرای برجام و باز شدن کارگزاری‌ها بانک‌ها فعال‌تر خواهند شد و می‌توانند ارز حاصل از صادرات را خریداری کنند و مضافاً این که سرویس‌های بانکی داخلی بسیار ارزان‌تر از سرویس‌های بانکی خارجی است.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: مدیریت کارای منابع ارزی یعنی مدیریت حرفه‌ای منابع ارز که در دوران تحریم امکان مدیریت آن وجود نداشت و پس از برداشته شدن تحریم‌ها این امکان فراهم می‌شود که امکان نقد شوندگی نیز تسهیل می‌یابد.

کامیاب در پایان گفت: به محض اینکه نتایج برجام اعلام شد پای بانک‌های خارجی به ایران باز می‌شود.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار