نمایش رفتارهای نابه‌هنجار و تأثیر آن در روابط زوجین

مشاهده ناملایمات رفتاری در کودکی و همچنین نمایش رفتارهای خشونت‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی موجب بروز رفتارهای نابه‌هنجار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانواده به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی مهم در جامعه محسوب می‌شود که رشد روان‌شناختی، تعاملات هیجانی و اعتمادبه‌نفس هر فرد در آن شکل می‌گیرد.

خانواده در صورتی از بنای مستحکم و روابطی سالم برخوردار می‌شود که هر یک از زوجین، نسبت به وظایف و نقش‌های خود در زندگی، شناخت کافی داشته باشند و روابط زن و شوهر همواره باید با احترام و حمایت دو طرفه همراه باشد، اما گاهی دیده می‌شود که بروز یک اختلاف هر چند کوچک بین زوج‌ها منجر به بروز خشونت علیه یکدیگر می‌شود که زنان از جمله قربانیان اصلی خشونت در خانواده هستند.

وقتی در چارچوب یک ارتباط نزدیک میان دو فرد، رفتار مرد یا زن خشونت‌آمیز و سلطه‌گرایانه باشد نتیجه آن خشونت علیه زنان می‌تواند جسمانی، جنسی، روانی یا عاطفی باشد.

** علل خشونت علیه زنان

از جمله عواملی که منجر به بروز رفتارهای نا‌به‌هنجار در خانواده‌ها و به ویژه علیه زنان می‌شود می‌توان به تبلیغ رفتارهای خشونت‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌هایی که محتوای آن‌ها خشونت و آزاد جنسی علیه زنان است اشاره کرد.

خشونت علیه زنان تنها به کتک‌کاری و تنبیه‌های جسمی بسنده نمی‌شود بلکه توهین‌آمیز، شک، بدبینی همان خشونتی است که بر زنان اعمال می‌شود اغلب زنان در زندگی خود چهار شکل خشونت فیزیکی، روانی، اقتصادی و جنسی را تجربه می‌کنند.

کتک‌کاری مفصل، لگد و مشت زدن، دادزدن، کشیدن و هل دادن، محکم کوبیدن در، به هم زدن سفره و میز غذا و شکستن اشیا منزل همه از انواع خشونتی است که بدون توجه به تحصیلات، موقعیت خانوادگی و نژاد به زنان اعمال می‌شود بر اساس آمارهای موجود مردانی که از کودکی در خانواده شاهد کتک‌کاری پدر و مادر و خشونت علیه جنس مؤنث در خانواده بودند، در بزرگسالی بیشتر مرتکب خشونت علیه همسران خود می‌شوند.

** دنیای مدرن و خشونت‌های آن

در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی نیز خشونت علیه زنان نه تنها کمتر نشده بلکه تجارت و بهره‌برداری از زنان، فروش دختران جوان و نوجوانان از سوی پدران فقیر به مراکز فساد و رونق بازار فیلم‌های غیراخلاقی همه از عوامل خشونت مدرن هستند.

مبارزه در برابر خشونت علیه زنان نیازمند برنامه‌های گسترده و آگاهی‌رسانی از سوی صدا و سیما به عنوان رسانه ملی دارد اینکه آگاه‌سازی در قالب کارگاه‌ها به عموم افرد اطلاع‌رسانی شود و مردم به این شیوه از کیفرهای جزایی خشونت علیه زنان آگاه شوند.

شهیندخت مولارودی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این‌باره می‌گوید: زنان بیشترین نقش را در تربیت فرزندان دارند بنابراین این زنان هستند که باید با  تربیت صحیح مردان در کاهش خشونت در جامعه تأثیرگذار باشند.

پرداختن به کاهش خشونت علیه زنان بحث مهمی است که باید در اولویت کاری قرار بگیرد و با تدوین لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت، پیش‌نویس آن با عنوان جرم‌انگاری و مصادیق خشونت علیه زنان بویژه خشونت خانگی تهیه و در قانون گنجانده شود.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار