تغيير شكل طراحی نمادهای شهری/ آيا زمان هويت دادن به ميدان‌های شهر فرا نرسيده است؟

میدان ، فضایی با سوابق ویژه تاریخی، یادبودها و آثاری از عملكرد دوران گذشته شهر برای شهروندان محسوب می شود.

 تغيير شكل طراحی نمادهای شهری//آيا زمان هويت دادن به ميدان های شهر فرا نرسيده است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛با كمی گشت و گذار در سطح شهرها با میدان هایی مواجه می شویم كه در میان آن ها نمادی خودنمایی می كند نمادهایی كه باید به شكلی یادآور هویت ایرانی باشد اما در سال های اخیر احداث خود میدان ها و یا نمادهایی كه در میان آن ها تعبیه شده است هیچ نشانی از فرهنگ و هنر ایرانیان در آن نمایان نیست.

میدان ها در دوره صفویه به مفاهیم عمیق و کارآمدی در معماری و شهرسازی رسید و در دوران قاجار به نهایت نقش خود دست یافت، اما متاسفانه رفته رفته از سال های میانی دوره پهلوی این نمادهای شهری هویت خود را از دست داده و در دو دهه اخیر دیگر هیچ اهمیتی از آن دوران در طراحی میدان ها باقی نمانده و رنگ و بویی غربی به خود گرفته اند.

میدان ها بر حسب ضرورت های مکانی و زمانی نقش و عملکرد های گوناگونی را دارا هستند در همین راستا آن ها گاهی به صورت مکانی برای عرضه کالا بوده و زمانی فضایی حکومتی و دیوانی و یا مذهبی داشته است اما امروزه بسیاری از میدان های نوساز شهری در ایران فاقد طراحی صحیح هستند و تنها از جنبه معماری قابل بررسی بوده و به کلی تغییر شکل یافته است.

آیا منظور از زیباسازی فكری اساسی برای هویت دادن به میدان ها است؟

با توجه به اینكه موضوع پیرایش یك موضوع زمانبر است شهرداری و قوانین مربوطه باید به‌گونه‌ای عمل كنند كه نازیبایی در شهر شكل نگیرد و این مسئله نباید به گونه ای باشد كه تنها یك سازمان این زیبایی را صورت بدهد و در حال حاضر شهرداری تهران رویكردی را اتخاذ كرده كه در شهر نازیبایی شكل نگیرد.

عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از ساماندهی میادین اصلی پایتخت در سال ٩٤ خبر داد.

وی درباره طراحی المان‌های میدان‌های شاخص شهر تهران گفت: طراحی مصوب شورای فنی سازمان زیباسازی برای تمامی میدان‌ها آماده بود اما برای اینکه یک میدان ساماندهی شود، مجوز معاونت فنی عمران و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری را به لحاظ ایجاد زیرساخت ها لازم داشت.

علیزاده با اشاره به اینکه از ابتدای آبان ماه سال ٩٣ ساماندهی میادین پایتخت انجام می شود، اظهار داشت: میدان‌های امام خمینی(ره)، بهارستان، وحدت اسلامی، محمدیه، فردوسی و انقلاب از میادین اصلی شهر تهران هستند که در دستور کار قرار گرفته اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران ادامه داد: این موارد با مشارکت منطقه و سازمان زیباسازی اجرا می شود که در این رابطه باید به تفاهم برسیم.

*احداث میدان های كنونی فاقد طراحی صحیح هستند

می توان عنوان كرد میادینی كه امروزه در شهرهای ایران طراحی می شوند بر گرفته از ذوق معماری و ابتکارات شهرسازی و معماری داخلی نیست.

چندی است كه با توجه به شرایط نابه سامان موجود در میادین پایتخت مسئولان مربوطه برآن شدند تا با زیباسازی برخی از آن ها تا حدودی در كاهش این مشكلات اقدام كنند.

در همین راستا مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران این خبر را می دهد. به گفته او، ساماندهی میدان های اصلی پایتخت چندی است در دستور کار قرار گرفته و طبق برنامه ریزی ها در آینده ای نزدیک 30 میدان در شهر تهران زیباسازی خواهد شد و طراحی این میدان ها نیز آغاز شده است.

در پایتخت بالغ بر ١٠٠ میدان وجود دارد كه میدان ولیعصر (عج) یكی از میدان های مشهور در تهران است. این میدان در یكی از مناطق شمالی شهر قرار گرفته  اما چند سالی است كه این میدان بدون هیچ المانی و تنها با تلی از خاك پوشیده شده و متاسفانه هیچ فكری برای زیبایی آن صورت نگرفته است.

در همین راستا عیس علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی در خصوص به تعویق افتادن طراحی و نصب المان برای این میدان گفت: میدان ولیعصر (عج) دارای گود ۱۳ متری و دو طبقه تجاری است و نماد این میدان باید بر اساس وضعیت موجود طراحی شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت این میدان اظهار داشت: این میدان ۱۳ متر گود است و ۲ طبقه تجاری و مترو در آن وجود دارد. بنابراین ما باید به گونه ای نماد آن را طراحی کنیم که تا ۱۳ متر سطح یک موضوع را به مخاطب نشان بدهد و از سطح به بالا طراحی دیگری داشته باشد.

علیزاده ادامه داد: ما از اساتید مجسمه ساز درخواست کرده ایم از این میدان بازدید کنند تا بر اساس ۱۳ متر زیر سطح و با توجه به دو طبقه تجاری و مترو، طراحی های لازم را انجام دهند.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت المان میدان انقلاب گفت: فراخوانی داده شد که طرح برگزیده به تصویب شورای هنری و کمیسیون مدیریت شهری قرار نگرفت. با آنکه این طرح برگزیده بود ولی امکان اجرایی شدن آن وجود نداشت.

امید است هرچه سریع تر طراحی و اجرای یك المان شهری همگام  با معماری ایرانی اسلامی برای میدان های پایتخت عملیاتی شود .

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار