بازی با هویت سوپراستار‌ها مثل آب خوردن/ دختران آخرین مقصد تبهکاران حرفه ای

ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی و نظارت دقیق بر روی آن‌ها موجب کاهش سو استفاده سودجویان می‌شود

بازی با هویت سوپراستار‌ها مثل آب خوردن/ دختران آخرین مقصد تبهکاران حرفه ایبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی این روزها باعث تعامل افراد در قالب چارچوبی خاص شده است، اگر این قبیل ارتباطات با شناخت صورت گیرد و کنترل شود ، تاثیرات مثبتی داشته و موجب تقویت برقراری صحیح ارتباطات بین اشخاص می‌شود چرا که تبادل و برقراری اطلاعات آزاد بوده است.

شبکه‌هایی که نیامده جا خوش کرده اند

شبکه‌های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است که عمر زیادی نداشته و به خوبی توانسته در زندگی مردم جای باز کند و بر گروه‌های سنی مختلفی از پیر و جوان تاثیر گذارد.

 این قبیل شبکه‌ها موجب می‌شود تا افراد در هر نقطه‌ای با فاصله‌های دور و نزدیک با هم به راحتی ارتباط برقرار کنند.

 این قبیل شبکه‌ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد در همه کشورهای جهان تاثیر گذاشته و در حال گسترش است و در آینده نه چندان دوری نقش مهم‌تری را در زندگی بازی خواهد کرد.

 در سال‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی آن چنان بر زندگی کاربران اینترنتی تاثیر گذار بوده است که شکل ارتباطات اجتماعی آنها نیز دچار تغییرات جدی شده است.

 امروزه شبکه‌ اجتماعی به جایی تبدیل شده است تا کاربران آن علاقمندی‌ها، افکار و حتی فعالیت‌های خود را به راحتی با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

 شخصیت دروغین کاربران  اینترنتی

این کاربران در این فضاها به طور خلاصه خود را  معرفی و اغلب به جای شخص دیگر و مشخصات دروغین جا می‌زنند.

امروزه با گسترش فناوری‌های نوین و تکنولوژی در جوامع ابعاد مختلف زندگی آن‌ها دستخوش تغییرات جدی شده است تا حدی که دیگر زمان و مکان برای آنها اهمیت نداشته کاربران به شکل بسیار آسان‌تری با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

با توجه به تفاوت نحوه برقراری ارتباط در این فضاها که با ارتباط رودر رو و چهره به چهره دنیای واقعی فرق دارد کاربران این فضاها تجارب متفاوتی را کسب می‌کنند.

 سرعت عمل، ناشناس ماندن و وجود یک فضای یکسان و مشابه فارغ ازجنسیت، طبقه قوم و نژاد از دلایل تفاوت موجود در شکل گیری روابط مجازی با دنیای واقعی است.

عمدتا تعاملاتی که به وسیله کاربران در این فضاها شکل می‌گیرد موجب تغییر رفتارشان در دنیای واقعی شده است.

بازی با هویت دیگران

روابط آزاد در شبکه‌های مجازی موجب شده تا انگیزه افرادی که قصد بازی گرفتن هویت دیگران را دارند و رفتارهای آزمایشی و دروغین از خود بروز می‌دهند بیشتر شده و با ارائه تصویری غیر واقعی از خود سودجویی کرده و بر سر دیگران کلاه بگذارند چرا که خدشه دار نشدن بر آنها و ناشناس ماندنشان دلیلی برای انجام چنین رفتارهای ناپسندشان است.

هویت ملی جامعه با ورود و ظهور چنین ابزارها و فضاهای ارتباطی جدید تهدید شده و هدف این شبکه‌ها چیزی جز دستیابی به اطلاعات نمی‌باشد.

انزوا طلبی کاربران

 گسترس استفاده از این فضاها و شبکه‌ها موجب انزوا طلبی و فردگرایی کاربران آن ها شده است تا حدی که از میزان صمیمیت روابط چهره به چهره زندگی واقعی کاسته است.

 به دلیل اینکه هیچگونه نظارت دقیقی مثل دنیای واقعی به این فضاها حاکم نیست باعث شده است تا کاربران با آزادی بیشتری با هم ارتباط برقرار کنند.

در این بین بسیاری از دختران و پسران جوان با ورود به این فضاها به راحتی با غیر همجنسان خود ارتباط برقرار می‌کنند و هویت جدیدی می‌یابند.

این فضاها به راحتی امکان شکل گیری روابط آزاد با جنس مخالف را بر خلاف دنیای واقعی که از ترس خانواده، آبرو،جامعه و دین صورت نمی‌گیرد، برقرار می‌کند.

دختران جوان قربانیان سودجویان

این فضاها موجب می‌شود تا اغلب دختران و زنانی که عضو این شبکه‌ها هستند دچار استرس شده و در موقعیت‌های استرس زا قرار گیرند چرا که بعضا قربانی مزاحمت‌ها و سودجویی برخی افراد تبهکار شده و با مشکلات روحی و روانی بسیاری مواجه می‌شوند.

 افراد سودجو با بدست آوردن اطلاعات و عکس‌های شخصی کاربران فضاهای مجازی اقدام به کلاهبرداری و اخاذی می‌کنند و با ناشناس ماندن خود به هر کاری دست می‌زنند

 عدم آگاهی و افزایش میزان کلاهبرداری‌ها

نبود آگاهی کافی و نظارت دقیق بر این فضاها موجب شده تا افراد نحوه صحیح استفاده از این نوع راه‌های ارتباطی را ندارند و باعث افزایش میزان کلاهبرداری‌ها، دزدی اطلاعات و سوء استفاده از کودکان و دختران جوان می‌شود.

معمولا کاربران اینترنتی به راحتی بخشی از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت منتشر کرده و غافل از اینکه این عمل نسنجیده آنها با خود خطرات بسیاری را برای شان به همراه دارد.

بومی سازی شبکه‌های اجتماعی

 حال بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات حاصل از استفاده این قبیل فضاها بومی سازی شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور است

 کاربران اینترنتی می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی از خطر سو استفاده اطلاعات شخصی شان توسط سودجویان جلوگیری نمایند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی راهکار مناسبی جهت جلوگیری از این گونه موارد مجرمانه می‌باشد و اگر فردی بخواهد عمل مجرمانه‌ای انجام دهد به سادگی توسط مراجع قانونی مثل پلیس فتا قابل پیگری شناسایی خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.