فرهنگ ایران به وسعت کل منطقه است/ دستاوردهای بی سابقه ایران در ونیز

نشست خبری دستاورد حضور ایران در پنجاه و ششمین دوسالانه ونیز در موزه هنر‌های معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دستاورد حضور ایران در پنجاه و ششمین دوسالانه هنر ونیز که قرار بود طبق برنامه با حضور مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی همراه باشد، بدون حضور این مسئول برگزار شد و در آن مزدک فیض‌نیا (برگزارکننده بینال) و مارک منگوتزو (کیوریتور نمایشگاه) صحبت کردند.

طی این نشست ابتدا مزدک فیض‌نیا بیان کرد این اولین بار است که ایران در این سطح و به این شکل فعالیت هنری انجام می‌دهد. دوسالانه‌ای که پیش از انقلاب پنج دور در آن شرکت کرده بودیم و بعد از آن هم کماکان در آن حضور داشتیم.

وی ضمن بیان اینکه بینال‌ها اساساً به بخش خصوصی تعلق دارد، در خصوص دستاورد‌های این پروژه تصریح کرد: یکی از این دستاورد‌ها بازدید بی‌نظیر مخاطبان بوده تا حدی که ما روزانه 200 بازدیدکننده داشتیم و این رقم تا پنجاه هزار نفر هم پیش‌بینی می‌شود، باید  توجه داشت این ارقام آماری هستند که واقعاً می‌شود روی آن حساب کرد زیرا بیانگر مخاطبانی‌اند که تنها برای بازدید از غرفه ایران آمده‌اند نه اینکه گذری و اتفاقی از آن دیدن کرده باشند.

فیض‌نیا افزود: قبل از اجرا و شرکت در این بینال همه چیز را بررسی کرده بودیم. از مکان، زمان بازدید‌ها و... . به همین دلیل چیزی که اینجا اهمیت دارد مدیریت رویداد، ایده، طراحی فضا و انتخاب هنرمندان است و این‌ها در کنار پتانسیل فرهنگی ایران نشان‌دهنده قوی بودن این پتانسیل هستند.

وی اضافه کرد: اتفاق دیگری که در این دوسالانه رخ داده کاتالوگ نمایشگاه بوده است که در کنار فراخوان اصلی بینال قرار گرفته بود و این اتفاق کمتر پیش می‌آید. همچنین آمار و ارقام این را بیان می‌کند که پروژه یک موفقیت بزرگ برای ما بوده است، ما تنها غرفه‌ای بودیم که دو بخش جنبی ایجاد کرده بودیم: یکی تاریخچه حضور ما در این بینال بود که به عنوان پل ارتباطی محسوب می‌شد تا مخاطب عادت کند، آثار ایرانی را ببیند و بخش دیگر پاویونی بود که به اسم بچه‌ها بود این کار  را برای این انجام دادیم که برای بچه‌هایی که در آنجا هستند، فرهنگ ایرانی را شرح دهیم.

در ادامه منگوتزو نمایشگاه‌گردان این دوسالانه گفت: ما باور داریم نمایشگاه خوبی را برپا کردیم و می‌دانیم بینال حکم ویترینی بزرگ و بین‌المللی دارد. برای همین در این رابطه بسیار فکر کردیم که برای مطرح کردن ایران چه کار باید انجام دهیم.

وی افزود: همانطور که هنرمندان بزرگ معمولاً به نحوی منفک از شرایطی که در آن هستند، به وجود می‌آیند ما نیز به سراغ هنرمندان مختلفی رفتیم و آن چیزی که به دنبالش بودیم تنها ارائه آثار چند هنرمند ایرانی نبود بلکه ارائه فرهنگی ایرانی بود. چرا که هنر به عنوان یک سفیر در کشور‌های مختلف عمل می‌کند و ما خودمان را سفیر ایران فرض کرده بودیم، کار یک سفیر چه چیزی جز بیان فرهنگ آن کشور است.

نمایشگاه گردان این رویداد عنوان کرد: حالا ممکن است برای خیلی‌ها سؤال پیش بیاید که چرا تو باید سفیر ایران باشی ولی در اصل تنها من نبودم و این اتفاق به دو نگاه نیاز داشت که هدف ما این بود تا با ترکیب یک نگاه خارجی و داخلی به یک دید متوازن از فرهنگ و هنر برسیم. به همین علت ما تعداد زیادی از هنرمندان را انتخاب کردیم و هدف ما این بود که بازدیدکننده به این نتیجه برسد که چه تنوعی در کارها وجود دارد و همچنین متوجه شود که با چه سیستم منظمی کارها انجام شده‌اند؛ چرا که این می‌تواند نمادی از فرهنگ ایرانی باشد.

این هنرمند اضافه کرد: طبیعتاً هر کس می‌تواند انتخاب کند که کدام اثر را دوست دارد ولی ما می‌خواستیم اثری را معرفی کنیم که نشان‌دهنده شرایط شکوفایی ایران باشد. در همین راستا از چند هنرمند ایرانی که مقیم خارج هستند، دعوت کردیم. زیرا باورمان این بود که این افراد هم جزو ایران هستند و مطلب بعدی این است که چرا ما از چند هنرمند غیر ایرانی نیز استفاده کردیم؟ ما بر این عقیده هستیم که فرهنگ ایرانی در کل منطقه گسترش پیدا کرده و عنوان بازی بزرگ را نیز برگزیدیم. این عنوان نیز به وسعت فرهنگ و هنر ایران اشاره دارد.

منگوتزو در خصوص این گستردگی فرهنگی گفت: حرفی که می‌گویم فقط جنبه تاریخی ندارد بلکه معطوف به آینده هم هست، چون رشد یک کشور در محیط جهانی منوط به این است که چقدر می‌تواند در زمینه جهانی قد علم کند و هر کشوری باید این توانایی را داشته باشد که به عنوان یک فرهنگ جذاب خودش را نشان دهد و فرهنگ ایران فرهنگی گسترش یافته در منطقه است که می‌تواند نشان‌دهنده تمایز و تفاوت‌ها باشد که این یک قدرت محسوب می‌شود نه ضعف. برای همین، منطقه را نیز در این نمایشگاه گنجانده‌ایم.

وی در انتها به کتاب نظرات بازدید‌کنندگان اشاره کرد و گفت: همیشه آن را با لبخند می‌بیند، چرا که بازخورد‌های بسیار جالبی در آن ثبت شده‌اند که نشان از موفقیت ما در این رویداد دارد.

بعد از این خبرنگاران سؤالات خود را مطرح کردند که در بین آن‌ها فیض‌نیا در خصوص نقش محمد صادق خرازی گفت: خرازی به نوعی وزنه سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شود و همه تشکر ما از ایشان هم به خاطر همین نقش او در توازن فرهنگ و سیاست بوده است.

این نشست سرانجام با پاسخ به سؤالات دیگر خبرنگاران و بدون رسیدن مدیر کل هنر‌های تجسمی به جلسه به پایان رسید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار