تقویت پدافند سایبری اعضای ناتو

ناتو با استناد به قوانین خود در تلاش برای تقویت پدافند سایبری اعضای خود است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از حملات اخیر به برخی کشورهای عضو ناتو مانند حمله به شبکه‌های پنتاگون، کشور استونی به دنبال تقویت پدافند سایبری کشورهای ناتو است. مرکز تعالی همکاری‌های دفاع سایبر ناتو (CCDCE) متصدی این کار است.
در جریان ملاقاتی که سران این پیمان در ترکیه داشتند، در مورد خطرهای روسیه و سایر گروه‌های رقیب ناتو گفتگو شد. یکی از موضوعات این دیدار در مورد حملات سایبری بود. فیل بریدلاو (Phil Breedlove)، رییس ستاد فرماندهی اروپا در فرماندهی یکپارچه‌ی آمریکا (U.S. European Command)، اعلام کرد: «وقتی حمله‌ای به شبکه‌های ناتو صورت بگیرد، 28 عضو این پیمان با هم همکاری می‌کنند. این اعضا مانند درهایی هستند که اگر یکی از این درها باز شود، تمام اعضای پیمان وارد عمل می‌شوند.»
لازم به ذکر است که ناتو به استناد مصوبه‌ی خود مبنی بر حمله به کشورهای مهاجم، به خود این اجازه را داده است، در صورتی‌ که به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله‌ی سایبری صورت بگیرد، تمام کشورهای عضو می‌توانند به هر شکلی که می‌خواهند پاسخ آن را بدهند. همچنین باید این نکته را افزود که با توجه به درگیری‌های روسیه و استونی در فضای سایبر بعد از سال 2007 و ماجرای حمله به بانک‌ها، وزارتخانه‌ها، مجلس و سایر سازمان‌های استونی، روابط روسیه و استونی در فضای سایبر به تیرگی گرایید. علاوه بر این‌ها، درگیری روسیه با آمریکا را نیز باید افزود. با افزودن این نکته که آمریکا رقیب روسیه و عضو پیمان ناتو است و روسیه نیز متهم به حملات سایبری به آمریکا شده، ناتو سعی می‌کند با تمام قوا در برابر روسیه بایستد. البته ناگفته نماند که ناتو نیز در حمایت از هم‌پیمانان خود صادق نیست؛ زیرا آمریکا و آلمان هر دو عضو این پیمان هستند و از طرفی چندی پیش آمریکا به دفتر صدراعظم آلمان حمله‌ی سایبری کرد؛ اما ناتو هیچ واکنشی به آمریکا در حمایت از آلمان نشان نداد. در اینجا می‌بینیم که ناتو چگونه از برخی کشورهای خاص خود حمایت می‌کند، با اینکه خودش ادعا دارد اگر حمله‌ای توسط یکی از کشورها به اعضای این پیمان صورت گیرد، با واکنش تمام اعضا رو به رو است.



منبع: سایبربان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار