وليد معلم: ایران نقش خود را در حل بحران سوریه به خوبی ایفا می‌کند

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای نقش خود را در حل بحران سوریه به خوبی ایفا می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه لبنانی «النهار»درباره نقش ایران برای حل بحران در سوریه ابراز خوشبینی کرد. 

 ولید معلم همچنین بر لزوم اجرای قطعنامه های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم تاکید کرد. 

معلم خواستار آن شد که کشورهای حامی گروه های تروریستی به توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه ها ملزم شوند تا راهکار سیاسی برای بحران سوریه پیدا شود. 

وی با ابراز خوشبینی درباره نتیجه تلاش های ایران برای حل بحران در سوریه افزود: ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای نقش خود را ایفا می کند و مصر هم اگر به نقش خود عمل کند، می تواند چنین جایگاهی داشته باشد. 

وی درباره بهار عربی گفت: هر چه منافع رژیم صهیونیستی را تامین کند، بهار نیست. تغییر نباید مبتنی بر اساس شیوه های تروریستی مانند ویران کردن و دریافت سلاح از خارج باشد، بلکه باید بر اساس گفتگوهای داخلی ملت ها برای اصلاحات به دست آید. 

وزیر امور خارجه سوریه گفت: مشکل ما ناشی از حضور تروریست های خارجی در خاک سوریه است که بعضی از آنها چچنی، انگلیسی و اتباع دیگر کشورها هستند.  بسیاری از مردمی که در گذشته حامی این تروریست ها بودند، اکنون قانع شده اند که کشورهای حامی تروریست ها به دنبال طمع ورزی خود هستند و در بعضی مناطق هم تظاهرات علیه این گروه ها برگزار شد. 

وی در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد: تا زمانی که ارتش سوریه پایدار، منسجم و آماده فداکاری باشد، باید خوشبین بود. تروریسم از بیش از 100 کشور در جهان به سوریه صادر می شود و تروریست ها از خاک ترکیه، اردن و دیگر مرزها وارد سوریه می شوند. هدف تروریست ها ملت، ارتش و رهبری سوریه است. 

ولید معلم افزود: طبیعی است دولت سوریه از ابزارهای مناسب برای شکست دادن تروریسم استفاده کند، اما بسیاری از تروریست ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. 

وی درباره روابط سوریه با ایران و حزب الله گفت:روابط ما با ایران و حزب الله به علت موضع‌گیری مشترک ما علیه اسرائیل، عده ای را نگران می کند. ایران در سوریه نفوذ ندارد، بلکه روابط ما مبتنی بر احترام متقابل است، همانطور که نفوذ روسی و چینی در سوریه وجود ندارد و فقط نفوذ ملت سوریه مطرح است.

وی در ادامه گفت: عرب‌ها خودشان از ایفای نقش در سوریه کنار کشیدند. بعضی از عربها تماشاچی بودند و بعضی از آنها هم خنجر در دست گرفتند و به دست آمریکا از پشت به ما خنجر زدند. ایران در چنین شرایطی به ما کمک کرد. 
 
وزیر امور خارجه سوریه درباره نقش ائتلاف مخالفان سوریه گفت: این ائتلاف چه جایگاهی در داخل سوریه دارد؟ ما از مخالفانی حمایت می کنیم که مستقل باشند، نه اینکه به دستور دیگر کشورها عمل کنند. 

المعلم افزود: هر چه منافع اسرائیل را تامین کند، بهار نیست، زیرا پس از هر بهار باید میوه و نتیجه ای وجود داشته باشد. ببینید آنچه بهار خوانده می شد، چه نتایجی داشت. یکدیگر را تخریب کردیم و اسرائیل برای ما دست می‌زد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار