استقبال دبیر کل ناتو از توافق هسته‌ای

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از توافق هسته ای ایران استقبال و اعلام کرد این توافق گزینه‌ای مهم برای متحدان ناتو است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، «ینس استولتنبرگ،» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو ، گفت از توافق هسته ای که میان گروه پنج به اضافه یک و ایران بر سر آینده برنامه هسته ای تهران به دست آمده است استقبال می‌کند.

استولتنبرگ  در مصاحبه با برنامه «هارد تاک» (گفتگوی صریح) شبکه بی بی سی گفت:« گزینه بدیل توافق هسته ای این بود که نظاره‌گر تحولات ایران و چه بسا نزدیکتر شدن هرچه بیشتر این کشور به سلاح های هسته ای باشیم.»

مجری بی بی سی پرسید: در آمریکا و نیز در  اسرائیل محافظه کارانی هستند که توافق  هسته ای را یک اشتباه بزرگ تاریخی می دانند که راه ایران را به سوی دستیابی به بمب اتمی باز می کند و در عین حال امتیازات اقتصادی بسیاری به ایران می دهد؛ آیا شما به عنوان دبیر کل ناتو کاملا اطمینان دارید که این یک توافق خوب است؟

استولتنبرگ در پاسخ گفت :«من از این توافق استقبال می کنم و فکر می کنم که این توافق مهم است زیرا گزینه بدیل آن این بود که همچنان نظاره گر تحولات ایران ، مثلا در جهت نزدیکتر شدن هر چه بیشتر این کشور به بمب و سلاح هسته ای باشیم. بنابراین، من این توافق را بهترین گزینه ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می دانم و این برای همه ما و همه متحدانمان در ناتو مهم است.»

مجری پرسید: شاید دوره مفید بودن ناتو سپری شده است زیرا شما فقط در صورتی می توانید وارد عمل شوید که همه 28 کشور عضو به اتفاق از یک سیاست حمایت کنند. این مسئله کارها را بسیار دشوار می کند. شاید وقت آن است که بپذیرید این نوع همکاری ها در قالب گروه بندی های  چندجانبه تک کاره می تواند از یک سازمانی مانند ناتو مفیدتر باشد.
دبیر کل ناتو در پاسخ گفت :«ناتو پاسخی به بسیاری از مسائل است اما تنها پاسخ به همه مسائل نیست. مسئولیت اصلی ما تامین امنیت کشورهای عضو است و ما این کار را از طریق داشتن یک قدرت بازدارندگی قوی انجام می دهیم. موفقیت ناتو را باید بر اساس نتایج و مهم ترین نتایجی که ما به دست آورده ایم ارزیابی کرد. »

استولتنبرگ در بخشی از این مصاحبه گفت: ناتو، به رغم تنش هایی که با روسیه بر سر مسئله اوکراین به وجود آمده است، همچنان خواهان همکاری و روابطی سازنده با مسکو است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناتو امروز روسیه را تهدیدی علیه خود می داند گفت :« ناتو امروز روسیه را کشوری متهاجم تر می داند که مسئول اقدامات تجاوزکارانه در اوکراین است. روسیه سرمایه گذاری هنگفتی در حوزه دفاعی خود کرده است و ناتو می کوشد خود را با شرایط جدید سازگار کند.«

وی افزود:« ما سرگرم افزایش میزان آمادگی نیروهای نظامی خود در کشورهای شرقی ائتلاف ناتو هستیم. ما همچنین سرگرم ایجاد یک مقر کوچک جدید در شش کشور شرق اروپا هستیم که همه اینها واکنشی به تهاجمی تر شدن روسیه است.»
دبیر کل ناتو در بخشی دیگر از سخنانش گفت این ائتلاف با چالش هایی نیز در جنوب مواجه است که منشاء آنها حضور داعش در عراق و سوریه و شمال آفریقاست و همه اینها یک محیط امنیتی خاص به وجود آورده است که ناتو باید خود را با آن سازگار کند و به آن واکنش نشان دهد.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار