خطری که جدی گرفته نمی‌شود/ اعتیاد مجازی 25 درصد جوانان ایرانی

بیش از یک میلیارد نفر به اینترنت دستیابی دارند اما گاهی به علت استفاده طولانی و نادرست از آن موجب اعتیاد در جوانان شده است.

اعتیاد به اینترنتبه گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، در دنیایی زندگی می‌کنیم که بیش از یک میلیارد نفر به اینترنت دستیابی دارند. امروزه افراد برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه‌های مختلف به اینترنت مراجعه می‌کنند، زیرا در کوتاهترین زمان ممکن، اطلاعات دسته بندی معتبری در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. اینترنت و گذراندن وقت در فضای محازی برای کاربران از بسیاری جهات، خصوصا به لحاظ آسان کردن امور زندگی بسیار مفید است و بایستی در حد معمول و برای دسترسی‌های مفید از اطلاعات اینترنت بهره‌ برداری کنند تا از آسیب‌های آن در امان بمانند، زیرا گشت و گذار نامحدود و بی‌هدف، بدون حد و مرز در اینترنت اعتیاد آور است و کاربران را در معرض خطرات بسیار زیادی قرار می‌دهد.

افرادی که اعتقاد دارند که اعتیاد فقط به سوء مصرف مواد مخدر اطلاق می‌شود جالب است بدانند:استفاده از اینترنت برای کاربرانی که کمتر از دو ساعت در هفته آنلاین می‌شوند،مشکلی ایجاد نمی‌کند،کسانی که بیش از 18 ساعت در هفته آنلاین هستند بیشتر در معرض مشکل هستند اعتیاد به اینترنت با هیچ روش خاصی قابل تشخیص نیست.

این اختلال که اختلال اعتیاد به اینترنت نام دارد هیچ معیار خاصی برای سنجش آن وجود ندارد اما تشخیص این مشکل تقریبا راحت است.یک کاربر معتاد بیش از 10 ساعت در روز برای مصارف غیر کاری آنلاین می‌شود،درصد اعتیاد به اینترنت آن بالا است.

اینترنت مشکلات بسیاری زیادی دارد که روز به روز در حال افزایش است و تقریبا 20 درصد کسانی که آنلاین می‌شوند با مشکلاتی از نظیر غفلت‌های شخصی،چک کردن و کلیک کردن‌های اعتیاد گونه،انزوا و مردم گریزی،پایین آمدن بازده کاری،افسردگی،مشکلات زناشویی،سو استفاده از اینترنت در محل کار،ناتوانی در تحصیلات و ... مواجه می‌شوند.

این روزها اینترنت عامل تاثیر گذاری در خانواده‌‌ها و زندگی زناشویی شده است حتی در بروز برخی موارد خیلی از روابط به خاطر همین مسئله فروپاشیده می‌شود، درکل استفاده بیش از اندازه از اینترنت می‌تواند انزوای اجتماعی، فقدان صمیمیت واقعی و افسردگی ایجاد کند.

روانشناسان در رابطه با استفاده بی رویه اینترنت عقیده دارند: برای دستیابی به اکثر چیزهایی که در زندگی وجود دارد باید تلاش کرد اینترنت یک چالش تکنولوژی است، یک چالش واقعی در زندگی نیست.

بهروز کرمی کارشناس اجتماعی درباره رواج اعتیاد اینترنت میان جوانان بیان داشت: گرچه اینترنت اطلاع دهنده مفید، دارای منابع زیاد و سرگرم کننده است اما افرادی که بیش از حد اینترنت استفاده می‌کنند دچار آسیب‌ها و ناهنجاری‌های روانی و رفتاری می‌شوند.

وی افزود: امروزه در کشور شاهد اعتیاد اینترنتی هستیم و این معضل رو به افزایش بوده اما کمتر جدی گرفته ‌می‌شود، مشکل سوء کاربرد اینترنت شامل اختصاص دادن ساعت طولانی به استفاده از شبکه و بازی‌های آنلاین به یک نوع اختلال روانی منجر می‌شود.

امروزه جوانان به دنبال اجتماعاتی هستند که در آن احساس صممیت و راحتی بیشتری کنند و فضای مجازی این فضا را در اختیارشان قرار می‌دهد.

دانشمندان با بررسی هزاران نوجوان 15 ساله،در رابطه با اینترنت سوال کردند و دریافتند که تنها 6 درصد نوجوانان کاربران بیمار گونه اینترنت هستند.این کاربران نوجوان گفته‌اند،زمانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند افسرده،بد اخلاق و عصبی می‌شوند اما زمانی که مجدداً آنلاین می‌شوند به حالت عادی باز می‌گردند.

پژوهشهای میدانی نشان می‌دهد که 25 درصد جوانان ایرانی 16 تا 25 سال اعتیاد به اینترنت دارند و آسیب‌های فراوانی از نظیر گوشه گیری،ناراحتی‌های عصبی و بینایی،بی خوابی،ناراحتی‌های گوارشی و... به همراه دارند.

یک جامع شناس با بیان اینکه یکی از مشکلات اعتیاد در کاربران عدم آگاهی آن‌هاست بیان کرد: اینترنت دو بعد مثبت و منفی دارد، در بعد مثبت افراد به مطالب مفید و ارزشمندی روی می‌آورند در بعد منفی جوانانی هستند که به علت محرومیت در زندگی از ابزار اینترنت به صورت نادرست استفاده می‌کنند.

وی برای پیشگیری از این اعتیاد اظهار کرد: فعالیت‌های اجتماعی نظیر سرگرمی و ورزش را افزایش دهند و خانواده هم محیطی با محبت فراهم کنند تا جوانان از نشستن بی هدف پای اینترنت خودداری کنند.



"مخاطبان گرامی می‌توانید از طریق آدرس اینترنتی
havades@yjc.ir مشکلات انتظامی خودتان را برای ما ارسال کنید."

انتهای پیام/
برچسب ها: سوء ، مصرف ، مواد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار