در برنامه «یک فیلم، یک سلام»:

کارگردان فیلم «شرفناز» : فیلمم سیاسی نیست/ اگر بعد از اکران جان سالم به در ببرم، شانس آورده‌ام

حسن نجفی گفت:فیلمم سیاسی نیست و یک کار اجتماعی است و در کل دوست نارم وارد حیطه سیاسی شوم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در برنامه «یک فیلم یک سلام» که با حضور حسن نجفی، حمیرا ریاضی،
حسین قوچیان
حسین قوچیان (ترکیب و طراحی صدا)، حسین حشمت نیا (تدوین) برگزار شد.
 
حسن نجفی، کارگردان فیلم «شرفناز» گفت: ایده فیلم از سال 1388 آمد که من در آن سال خطری را در حوزه اندیشه‌‌های بسته و افراطی گری که با مشکل مواجه بودیم را احساس کردم و سال 1389 فیلمنامه بعد از تحقیقات فراوان نوشته شد، از سال 89 تا 93 برای ساخت فیلم تلاش زیادی صورت گرفت و بالاخره بعد از بی مهری‌های زیاد ساخته و راهی جشنواره شد.
 
وی افزود: موضوع «شرفناز» در پاکستان اتفاق می‌افتد و داستان بچه‌هایی را روایت می‌کند که برای عملیات‌های انتحاری پرورش و تعلیم داده می‌شوند.
 
نجفی اضافه کرد: «شرفناز» موضوع وحشتناکی دارد و اگر بعد از اکران و پخش آن جان سالم به در ببرم، از شانس خوب من است.
 
وی بیان کرد: فیلمم سیاسی نیست و یک کار اجتماعی است و در کل دوست ندارم وارد حیطه سیاسی شوم.
 
در ادامه «حمیرا ریاضی» بازیگر فیلم گفت: تجربه و نقش جدیدی در «شرفناز» دارم چون در آن هجرت از سنت‌های همیشگی و وارد شدن به یک موقعیت و اقلیم جدید با یک جسارت خاص را به تصویر می‌کشد و آقای نجفی این جسارت را به خرج داد و با کمک او نقش متفاوتی را ایفا کردم.
 
حسین حشمت نیا تدوینگر «شرفناز» گفت: آقای نجفی هم به مونتور و هم به تمام عوامل فیلم اهمیت خاصی می‌دهد و به واقع در انجام کارها سعه صدر دارد.
 
وی ادامه داد: این فیلم با بودجه شخصی، بدون چشم داشت و پشتیبان ساخته شد.
 
قوچانیان در ادامه افزود: آقای نجفی یک انسان دوست داشتنی و بزرگوار است و وی در فیلم‌هایش ذهنیت به عینیت تبدیل شده و برای انجامش زحمات طاقت فرسایی می‌کشد.
 
حمیرا ریاضی در خصوص کار کردن روی لهجه «شرفناز» گفت: به خاطر لهجه با کارشناس زبان بلوچی کار کردیم و خروجی خوبی داشت و با صلاحدید کارگردان سعی بر این شد به لحن و زبان و گویشی برسیم که تماشاگر متوجه شود.
 
نجفی در ادامه گفت: برای فروش و تبلیغ فیلم گول یک سری بازی‌ها را در سینمای ایران نمی‌خورم و قرار نیست که من به سینما غالب سوم و کی من را ساپورت کند، بلکه برای دل و اندیشه و باور خودم فیلم می‌سازم و من سینما را یک مأمن اندیشه می‌بینم.
 
وی در مورد کیفیت فیلم گفت: اینکه یک فیلم خوب می‌فروشد، دلیل بر خوب بودن آن نیست و اگر بد بفروشد، دال بر بد بودن آن نیست و اگر فیلم به بلوغ رسیده باشد، راه خودش را پیدا کرده و نیاز به تعریف و تمجید ندارد و به طور قطع مخاطب با آن فیلم ارتباط برقرار می‌کند.
 
نجفی افزود: چرا سینما و جشنواره ایران مختص تهران شده است؟ و راهکار این است که سینمای ملی به شهرستان‌ها هم برود و از این طریق ظرفیت‌ها و توانایی‌ها را پیدا کرد.
 
این کارگردان در خصوص شعار فیلم گفت: با موضوع شعار دادن مخالفم و من فیلم را در ستایش از زندگی ساختم.
 
وی گفت: جهان به آرامش نیاز دارد، چرا که گاهی اوقات تقدیر ما به دست افرادی دیوانه می‌افتد که جهان را نابود می‌کنند و در «شرفناز» نشان می‌دهیم عشق و امید به آینده در زندگی چیز خوبی است.
 
قوچانیان در خصوص گفتن شعار در مورد «شرفناز» گفت: «شرفناز» از موضوعات جدید سینما است و دوستانی که به فرم علاقه مندند، در این فیلم با فرم‌های ویژه‌ای که لذت بخش است، روبرو می‌شوند.
 
حمیرا ریاضی در خصوص شعار فیلم گفت: «من هم حق زندگی دارم».
 
وی با گفتن شعر سهراب سپهری "زندگی باور دریاست در اندیشه ماهی در تنگ" در خصوص فیلم «شرفناز» گفت: «شرفناز» به مسئله زندگی و تجلیل از آن با امید و عشق به آینده پرداخته است.
 
در پایان، با حضور حسن نجفی، حمیرا ریاضی، فاتح شافعی (طراح پوستر)، امیر داداشی (مشاور رسانه‌ای)، قوچان و حشمت نیا، از پوستر «شرفناز» رونمایی شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار