خالد القدومی:

مصری‌ها متأثر از محیط‌های خارج از فلسطینی هستند/ برای یک نبرد طولانی آماده هستیم

موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا در مصاحبه‌ای با خالد القدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس آخرین وضعیت مقاومت در غزه را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا در مصاحبه‌ای با خالد القدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس آخرین وضعیت مقاومت در غزه را بررسی کرد که متن این مصاحبه به شرح ذیل است:

با توجه به وضعیت بوجود آمده جنگ موجود، فکر می‌کنید چه میزان به طول بیانجامد؟

در جنگ‌های گذشته تجربه نشان داده آن‌ها هر قدر که جنگ طولانی شود آن‌ها به دد منشی و جنایت روی می‌آورند به صراحت می‌گویم که جنایت‌هایی که امروز رژیم صهیونیستی به آن دست زده با پوشش بین المللی صورت می‌گیرد. صهیونیست‌ها امروز ساعت ۶ صبح به روستایی کوچک به نام خزاعه درغزه حمله کردند و همه چیز را در این روستا از بین بردند. درست است که مقاومت به حمدالله در میدان موفق بوده است اما در همین زمان گذرگاه رفح بسته است و کادر‌ها و تیم‌های پزشکی موجود در قاهره نمی‌توانند به نوار غزه وارد شوند می‌بینیم که کادرهای پزشکی آماده برای ورود به غزه نمی‌توانند به نوار غزه وارد شوند.

دیروز در تهران اجلاس پارلمان‌های اسلامی را داشتیم نمایندۀ مصر در این جلسه حضور داشت و اعلام کرد مصر آمادگی دارد تا کمک‌های ایران را دریافت کرده و به نوار غزه برساند. سؤال من این است که این آمادگی فقط شفاهی است یا عملی؟ نمونه‌هایی داریم که نشان می‌دهد اینگونه نیست. دیروز یک هواپیمای تونسی حاوی کمک‌های انسان دوستانه با هماهنگی‌هایی که قبلا شده بود وارد قاهره شد اما از ورود کمک‌های آن به غزه ممانعت به عمل آمد. کمپین‌هایی در اروپا و مالزی تشکیل شده که آن‌ها هم اعلام کردند با وجود هماهنگی‌هایی که با کشور مصر کرده‌اند اما از ورود آن‌ها هم ممانعت به عمل آمد. سؤال ما این است که در زمانی که مقاومت ضربات مهلکی بر صهیونیست‌ها وارد می‌کند آیا بهتر نبود که مقامات کشورهای عربی از آن‌ها حمایت کنند و گذرگاه‌ها را باز کنند.

به طور خلاصه برای شما بگویم اوضاع عملیاتی را باید به دو بخش تقسیم کنیم: اول اینکه مقاومت در بهترین موقعیت قرار دارد ما از هوا، زمین و دریا توانستیم در عمق استراتژیک دشمن نفوذ کنیم. از طریق موشک‌ها، تونل‌ها و از راه دریا. براساس آیه قرآن در این درگیری درست است که ما هم آسیب‌هایی را می‌بینیم اما ما به چیزی دست می‌یابیم که آن‌ها دست نمی‌یابند. بخش دوم عملیاتی بخش انسانی قضیه است. متأسفانه ما با یک دشمن بزدل ترسو مواجه هستیم که نتوانسته است به رزمندگان مقاومت دست پیدا کند. تحلیلگران نظامی آن‌ها می‌گویند ما نمی‌دانیم موشک‌ها از کجا شلیک می‌شوند. شاید در جیب‌هایشان مخفی کرده‌اند. آن‌ها چون نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند با توپخانۀ ۱۵۵ میلیمتری مناطق مسکونی را زیر آتش گرفته است. لذا از ۶۴۰ شهیدی که تا کنون تقدیم کرده‌ایم ۱۶۰ نفر آن‌ها کودک بوده‌اند.

یعنی با توجه به این دو بخش باید گفت هر دو این بخش‌ها بر روی طولانی شدن یا کوتاه شدن جنگ اثر خواهند گذاشت؟

هدف ما جنگ نیست هدف ما آزادی فلسطین است. دلاوران مقاومت فقط امروز نمی‌جنگند آن‌ها در تمام سال برای آزادی فلسطین تلاش می‌کنند. تونلی که از طریق آن کمین روز گذشته اجرا شد ۲ کیلومتر طول داشت این تونل نمی‌تواند کار چند ساعت باشد. دلاوران مقاومت در تمام سال برای پیروز تلاش می‌کنند. اشغالگری همیشه وجود داشته آن‌ها در خانه‌های نمی‌نشینند. چون ما با دشمنی روبرو هستیم که در طول این شش دهه دست از جنایت و کشتار بر نداشته است.

آقای اسامه حمدان هفتۀ گذشته اعلام کردند که ما نه تنها در این جبهه می‌جنگیم بلکه این ما هستیم که برای آزادی تمام فلسطین اقدام خواهیم کرد. آیا ممکن است که پس از این جنگ، این مقاومت باشد که برای حمله به سرزمین‌های اشغالی اقدام می‌کند؟ یا اینکه مقاومت کماکان مدافع خواهد بود؟

ما ارتش رهایی بخش را تأسیس کردیم و این موضوع را اعلام کرده‌ایم و این تنها گردان‌های قسام نیست که برای آزادی فلسطین تلاش می‌کند. سربازان ما گردانهای موشکی، هوایی، زمینی و حتی دریایی تشکیل داده‌اند تا رهایی فلسطین را رقم بزنند و این به معنای آن نیست که این مسئله در زمان فرزندان ما اتفاق خواهد افتاد بلکه این مسئله در نسل خود ما محقق خواهد شد.

مصری‌ها متأثر از محیط‌های خارج از فلسطینی هستند/چرا مردم فلسطین را نمی‌گذارند از گذرگاه رفح منتقل شوند تا مداوا شوند؟ متأسفانه مشاهده می‌شود که مصر با حماس تعامل خوبی ندارد. آیا با توجه به این موضوع ممکن است می‌انجی آتش بس تغییر کند؟
 
در این سؤال من باید به دو نکته اشاره کنم. در زمانی که مردم فلسطین در حال قربانی شدن هستند باید پرسید آیا این‌ها نیروهای حماس هستند؟ کسانی که در بیمارستان شفا درمان می‌شوند سربازان قسام‌اند یا مردم فلسطین؟ چرا مردم فلسطین را نمی‌گذارند از گذرگاه رفح منتقل شوند تا مداوا شوند؟ این‌ها به دلیل عدم انتقال می‌میرند. ما نباید مسئله را شخصی کنیم مصر به عنوان یک می‌انجی چرا باید شرایط خودش را تحمیل کند؟ باید به عنوان یک می‌انجی با دو طرف درگیر گفتگو کند. البته رژیم صهیونیستی شروط مصر را پذیرفته است. اما حماس چون درخواست‌های ملت فلسطین در این شروط پذیرفته نشده این شروط را نپذیرفته است. نمی‌دانم چرا مصر روی این شروط اصرار دارد.

طرف فلسطینی شرط‌هایی را به عنوان درخواست‌های خود مطرح می‌کند چرا مصر این شروط را در طرح نمی‌گنجاند؟

مسئلۀ دوم این است که نظام و مجموعه‌ای که پروندۀ آتش بس را در مصر بر عهده دارد‌‌ همان است که در زمان مبارک و مرسی هم عهده دار این پرونده بوده است حال چگونه است که هم اکنون حماس را مقصر تلقی می‌کند؟ سؤال ما اینجا است که چرا هم اکنون موضع آن‌ها تغییر کرده است؟ و چرا خواسته‌های طرف فلسطینی را در طرح آتش بس نمی‌گنجانند؟ به مدد الهی امروز در میدان جنگ ما پیروز هستیم اما مصری‌ها خواسته‌های ما را در آتش بس نمی‌گنجانند. مصری‌ها باید به این پرسش پاسخ دهند. البته مصری‌ها متأثر از محیط‌های خارج از فلسطینی هستند.

چرا با این وجود جهاد اسلامی تأکید دارد که هنوز می‌انجی مصر باشد؟

ما نباید برادارانمان در جهاد را تخطئه کنیم. مصر همسایه ما است و جزء جغرافیای منطقه است. در اینجا ما حق انتخاب نداریم جغرافیای منطقه این اقتضا را دارد که اینگونه باشد. لذا اگر قرار باشد مصر بخشی از توافقنامه باشد مشکلی نداریم به هر شکلی که باشد حتی اگر میانجی غیر از مصر هم باشد ما دوست داریم مصر هم در آتش بس ورود داشته باشد اما مشکل اساسی اینجا است که ضمانت اجرایی داشته باشد. مصر در دو جنگ گذشته میانجی بود اما چه اتفاقی افتاد؟ رژیم صهیونیستی وقتی توافقات انجام شده را نقض کرد مصر نتوانست کاری انجام دهد. ما در این توافقنامه خواهان دو موضوع هستیم: نخست اینکه در متن طرح چه چیزی می‌آید؟ محال است ما چیزی را بپذیریم که خواسته‌های ملت فلسطین نباشد. باید گذرگاه‌ها باز شوند و مردم ما آزادانه به زندگی خود بپردازند. دوم: ضمانت اجرایی است. اگر یک ضمانت بین المللی وجود داشته باشد که ملت فلسطین را بتواند متقاعد کند که این ضمانت اهرم فشاری دارد که می‌تواند طرف صهیونیست را وادار به اجرای توافقات کند ما مشکلی نداریم.

طولانی شدن جنگ شدن می‌تواند منجر به این شود که مقاومت شرایط خود را تغییر دهد یا از آن‌ها بگذرد؟

ما یک مقاومت پوچ گرا نیستیم.‌‌ همان گونه که قبلا هم گفتیم دشمن ما بزدل است و به کشتن کودکان و زنان ما روی آورده است. من به شما قول می‌دهیم که دشمن ما به هیچ وجه به موفقیت نظامی دست پیدا نخواهد کرد. ما خودمان را برای یک نبرد طولانی آماده کرده‌ایم. ملت ما دیگر طاقت این را ندارد با این همه شهیدی که داده و این همه خسارتی که دیده باز هم به شرایط قبل باز گردد. با منطق سازگاری ندارد. اینگونه نبوده که ما به آن‌ها تجاوز کرده باشیم. این معادله‌ای منطقی نیست که یک طرف مورد تجاوز قرار گرفته باشد و زنان و کودکان ما را کشته باشند و در حالی که ما در میدان هم پیروز هستیم باز بیاییم با شرایط طرف متجاوز شرایط را پیش ببرند این منطقی نیست. من یک سؤال دارم چرا طرف صهیونیست بر امضای این توافقنامه تأکید دارد؟ چون شکست خورده، خلف وعده کرده و بزدل و ترسو است. حالا من نباید به خاطر این همه جنایتی که مرتکب شده به او پاداش بدهم. ممکن است به توافق نرسیم. همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهیم. مقاومت اینگونه نیست که فقط به شلیک موشک یا تبادل آتش ادامه دهد این گونه نیست. هدف این است که ما بتوانیم ضربات مؤثر و دردناکی را بر دشمن وارد کنیم. ما این را ثابت کرده‌ایم که قدرت این کار را داریم.

این سنت الهی است خداوند همواره طرف مظلومی را که تلاش می‌کند برای حقش گرفته است.

شما چه انتظاری از مؤسسات دولتی و غیر دولتی ایرانی دارید؟ به ویژه سازمان‌های مردم نهاد، چه کارکردهایی می‌توانند داشته باشند که برای مردم فلسطین و مقاومت مفید باشد؟

مهم‌ترین مسئله این است که آن واقعیتی که اکنون در فلسطین چه قدس، چه کرانۀ باختری و چه غزه در حال وقوع است را به مردم ایران منتقل کنند. پیگیری این اتفاقات و تحولات و انتقال آن به مردم چه از سوی صدا و سیما و چه از سوی رسانه‌ها باید آنی و لحظه به لحظه باشد. این ممکن است با همکاری دفتر ما یا مرکز اطلاع رسانی فلسطین باشد. من پیشنهادهایی را به رسانه‌های ایرانی داشته‌ام. در سطح رسمی و بین المللی انتظار داریم و بحمد الله ایران اسلامی این کار را انجام داده که به عنوان یک دولت مؤثر در منطقه و عضو در محافل بین المللی و منطقه‌ای اقدامات دیپلماسی خود را انجام دهد. که انشاء الله نتیجه داشته باشد. اما در حوزۀ مردمی و سازمان‌های مردم نهاد تلاشهایی صورت گرفت و دیدارهایی با هلال احمر و وزارت بهداشت صورت گرفت. نیازهایی که وجود دارد اعلام شد آن‌ها هم متقابلا اعلام آمادگی کردند. اما در بعد دانشجویی، آکادمیک، اساتید دانشگاه و حقوق دانان و سازمان‌های حقوق بشری انشاء الله با این مسئله تعامل داشته باشند و بتوانند جهانیان و ملت ایران را مخاطب قرار دهند و انشاء الله نتیجه داشته باشد. البته یک محدودیت لوجستیکی وجود دارد که آن هم بسته بودن گذرگاه رفح است که امیدواریم این مشکل را بتوانیم حل کنیم تا کمک‌های بشر دوستانه به ملت فلسطین برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار