سردار منتظرالمهدي:

ما بدنبال ارائه مدل هاي ايراني- اسلامي هستيم/"شيما" نشان استاندارد البسه است

معاون اجتماعي ناجا با اشاره به شرايط و قوانين برگزاري نمايش هاي زنده لباس، گفت: ما بدنبال ارائه مدل هاي ايراني- اسلامي هستيم.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سردار دکتر سعيد منتظرالمهدي با اشاره به برگزاري سومين جشنواره مد و لباس فجر و حضور نيروي انتظامي در کارگروه ساماندهي مد و لباس و ارائه پيشنهادات از سوي اين نيرو، اظهار داشت: با توجه به مسئوليت پليس در حوزه پيشگيري از آسيب‌ها و ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله موضوع پوشش و حجاب نامناسب، اين نيرو در راستاي اصلاح رفتارهاي ناپسند اجتماعي با ساير سازمان‌هاي مسئول همكاري مي کند و حضور در كارگروه مد و لباس نيز از اين دست همكاري‌ها است.
 
وي ادامه داد: شناخت دقيق و مبتني بر تحقيق و مطالعه در اين حوزه، بسيار موثر است و اميداوريم با تشريك مساعي و مشاركت همه جانبه دستگاه‌هاي متولي در اين بخش به طراحي لباس‌هاي ايراني و اسلامي برسيم و شاهد افزايش اين طرح ها در سال آينده نيز باشيم.  
 
وي افزود: گرچه برگزاري جشنواره‌هاي مد و لباس گامي ارزنده در راستاي ترويج الگوي ايراني و اسلامي است اما بايد بتوانيم از تمامي ظرفيت‌هاي آن بهره ببريم تا در نهايت به پوششي مناسب براي خانواده ها دست يابيم، متاسفانه در مقطعي از زمان اين امر مغفول‌ ماند، اما با تشكيل بنياد مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بستر خوبي براي تهيه لباس‌هايي هم سو با فرهنگ ايراني فراهم شده است.  
 
منتظرالمهدي، رويکرد معاونت اجتماعي ناجا در برخورد با اعمال مغاير شئونات اسلامي را، پيشگيرانه و آگاه ساز، دانست و خاطرنشان کرد: اين معاونت با توجه به رسالت و ماهيت خود، برنامه هايي مبتني بر تعديل رفتارها و هنجارسازي در حوزه برخورد با بي حجابي و يا بد پوششي، در دستور کار دارد.
 
به گفته اين مقام ارشد انتظامي، پليس يكي از اركان تعيين صلاحيت و صدور مجوز در مورد صلاحيت فردي و انتظامي برگزاركنندگان جشنواره و متصديان، است و هركجا که سياستگذاري‌ها متوجه پوشش ايراني – اسلامي باشد، ناجا نيز وارد عمل شده و حمايت هاي خود را اعلام مي کند.
 
وي در ادامه به لباس هايي که کد شيما (شناسه يکپارچه سازي مد و لباس) دريافت مي کنند، نيز اشاره کرد و گفت: لباس هايي که در وزارت ارشاد ثبت شده، اين کد را دريافت مي کنند، در واقع "شيما" نشان استاندارد البسه است.  
 
به گفته معاون اجتماعي ناجا متاسفانه به دليل تداوم فرآيند سنتي توليد لباس، هنوز تمام واحدهاي توليدي، اين کد را دريافت نکرده اند اما پيشنهاد پليس به توليدکنندگان سنتي اين است که آنان نيز براي اخذ اين کد، اقدام کنند؛ شيما ( شناسه يکپارچه سازي مد و لباس) به منزله بارکدي براي لباس هاي توليدي در ايران است.  
 
منتظرالمهدي به مذاکرات اخير پليس امنيت اخلاقي با مسئولان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي اشاره کرد و اذعان داشت: در اين مذاکرات سعي شد بسياري از موانع روند اخذ کد شيما برداشته و فرآيندها تسهيل شود.  
 
اين مقام مسئول اين بارکد را مخصوص شناسايي البسه فروشگاه ها و نه لباس بر تن افراد، دانست و گفت: وقتي پليس براي بررسي لباس ها، به مراکز خريد مراجعه مي کند، با مدنظر قرار دادن کد شيما مي تواند موارد قاچاق را سريع تر و راحت تر، کنترل کند.
 
وي در خصوص برگزاري اجراي زنده نمايش لباس و نظر پليس در اين زمينه، گفت: رعايت حدود شرعي و قوانين عرفي جامعه و ضوابط آيين نامه كار گروه ساماندهي مد و لباس در اين باره ضروري است و بايد متناسب با فرهنگ ايراني- اسلامي ما باشد.
 
منتظرالمهدي در خصوص شرايط اجراي معرفي زنده لباس ها در ايران، خاطرنشان کرد: تقليد شيوه‌هاي اجرا به سبك غربي نظير (cat walk) ممنوع است و مجري نمايش مي بايست نسبت به طراحي و اجرا به سبك ايراني متناسب با هويت ملي و اسلامي اقدام کند.  
 
اين مقام ارشد انتظامي به ديگر شرايطي که در صورت تصويب اجراي اين نمايش ها، لازم است، اشاره و خاطرنشان کرد: مانكن مرد ايراني بايد فاقد هرگونه آرايش غير متعارف مو و چهره كه مروج الگوي غير ايراني و نامتجانس با عرف و سنت‌هاي اسلامي محسوب مي‌شود، باشد و مانكن زن نيز فاقد هرگونه آرايش چهره بوده و ملزم به رعايت كامل حجاب در پوشش و عفاف در رفتار است.
 
منتظرالمهدي موسيقي مراسم ارائه مدل هاي لباس را نيز مهم دانست و گفت: موسيقي نمايش زنده لباس، بايد کاملا ايراني و متناسب با فرهنگ اسلامي- ايراني ما باشد.
 
به گفته معاون اجتماعي ناجا لباس هايي که در اين مراسم ها به نمايش گذاشته مي شوند بايد داراي مجوزهاي قانوني باشند و بازديد از طرح‌هاي به نمايش درآمده مربوط به پوشش بانوان در حوزه‌هاي خصوصي مانند منزل و مهماني هاي غيرمتعارف و رسمي بايد تنها مختص بانوان، برگزار شود.
 
اين مقام مسئول افزود: اگر ضرورت برگزاري نمايش زنده لباس احساس و اجراي آن نيز متناظر بر قانون باشد، پليس منعي براي آن ندارد.
 
منتظرالمهدي در خصوص موسساتي که به تربيت مانکن ها در ايران مي پردازند نيز اشاره کرد و گفت: ناجا ممانعتي براي اين قبيل موسسات ندارد البته تا جايي که در چارچوب قوانين و مقررات عمل کنند، در غير اين صورت اگر گزارشي در خصوص تخلفات اين گونه موسسات ارائه شود، پليس امنيت اخلاقي ضمن بررسي موضوع و احراز تخلف با جمع آوري مستندات، برخورد قانوني و شديدي با عوامل آن، خواهد داشت.  
 
وي به تحت پيگرد قرار گرفتن افرادي که فعاليت هاي غيرقانوني و مانکن گونه در سطح شهر دارند، نيز اشاره کرد و اذعان داشت: با افرادي که اقدام به عکاسي مانکن گونه در شهر، کرده و عکس ها را براي ژورنال هاي خارج از کشور ارسال مي کند، قطعا مورد برخورد پليس قرار مي گيرد؛ پليس امنيت اخلاقي در راستاي برخورد با حرکات مانکني، توانسته طي ماه‌هاي اخير تعدادي از افرادي كه اقدام به اينگونه فعاليت ها مي کردند را شناسايي و با آنها برخورد کند.
 
منتظرالمهدي در ادامه با تاکيد بر اينکه فرهنگ و انديشه ما همواره در همه زمينه ها سرآمد و کارآمد بوده است، گفت: بايد تلاش کنيم تا فرهنگ ديني و ايراني خود را از طريق برگزاري جشنواره هايي مانند مد و لباس نشر و رواج دهيم.
 
معاون اجتماعي ناجا خاطرنشان کرد: هنر و زيبايي هماره در نزد ايرانيان بوده و هست و بايد با ترويج مد و لباس ايراني و اسلامي حق انتخاب را براي جوانان خوش سليقه و زيبا دوست ايراني فراهم کنيم که اين مهم به همت نخبگان در اين عرصه محقق مي شود.
 
منتظرالمهدي با اشاره به اينکه در تعاليم و آموزه هاي اسلام هيچ مخالفتي با اصل زيبايي و خوش سليقگي وجود ندارد، گفت: اسلام بخاطر مصلحت جامعه و توسعه نظم و آرامش اجتماعي با تبرج و خودنمايي و هنجارشکني مخالفت کرده است.
 
وي خاطرنشان کرد: قوانين حاکم بر جامعه اسلامي ايران هم متأثر از اين ديدگاه منطقي و منطبق بر اصول و مباني ديني حاکم است؛ آنچه که بايد تمام دستگاه هاي مسئول و حتي خانواده ها و نخبگان به آن توجه ويژه اي داشته باشند، روند مهمي به نام " باورسازي" در خصوص وجوب رعايت شئون اسلامي در حوزه هاي مختلف علي الخصوص در حوزه پوشش است.
 
معاون اجتماعي ناجا افزود: بر اساس اين ديدگاه، نيروي انتظامي براي توسعه آموزش همگاني با رويکرد ارتقاء مهارت هاي اجتماعي براي پيشگيري اجتماعي از بروز آسيب ها و ناهنجاري ها عزم جدي دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار